yopeyo
Medlem
Sitter i den tråkiga senatorloungen (iaf roligare än HON-loungen) i Wien och surar
7 timmars försening av flyget till Dubai idag. Där får jag för att jag valde att flyga dagtid så jag skulle vara pigg på jobbet imorgon. Nu kommer jag anlända 03.45 och då hade det ju varit bättre med ett riktigt nattflyg så att man iaf kunnat låtsas sova till 6 innan man ska iväg och jobba.
Det som stör mig ännu mer är att flyget från Stockholm imorse var överbokat och Austrian erbjöd 250€ för att ta ett flyg vid 16. Hade de informerat om förseningen på anslutningen (som de måste känt till då) hade jag ju helt klart tagit det och fått betalt för att spendera dagen hemma med familjen.
Så nu funderar jag på det här med extraordinära omständigheter. Förseningen blir ju +7 timmar och distansen är +3500km, vilket borde kunna ge mig €600 i ersättning enligt EU reglerna om Austrian inte kan visa att de tvingades byta flygplan på grund av extraordinära omständigheter och att de inte kunde skaka fram ett ersättningsplan på sin hemmabas. Naturligtvis förnekar Austrian här i Wien all kännedom om just dessa regler och kan inte ge mig det formulär de är skyldiga att ge mig. Det enda de erbjuder är lunch i någon kantin som jag nog skippar till förmån för lounge snacks.
Någon som har erfarenheter av Regulation (EC) 261/2004 och extraordinära omständigheter hos Austrian? Jag förväntar mig att deras första svar kommer bli att det var en oförutsedd teknisk händelse som tvingade dem att byta plan och att de inte hade tillgång till ett reservplan på sin hemmabas.
7 timmars försening av flyget till Dubai idag. Där får jag för att jag valde att flyga dagtid så jag skulle vara pigg på jobbet imorgon. Nu kommer jag anlända 03.45 och då hade det ju varit bättre med ett riktigt nattflyg så att man iaf kunnat låtsas sova till 6 innan man ska iväg och jobba.
Det som stör mig ännu mer är att flyget från Stockholm imorse var överbokat och Austrian erbjöd 250€ för att ta ett flyg vid 16. Hade de informerat om förseningen på anslutningen (som de måste känt till då) hade jag ju helt klart tagit det och fått betalt för att spendera dagen hemma med familjen.
Så nu funderar jag på det här med extraordinära omständigheter. Förseningen blir ju +7 timmar och distansen är +3500km, vilket borde kunna ge mig €600 i ersättning enligt EU reglerna om Austrian inte kan visa att de tvingades byta flygplan på grund av extraordinära omständigheter och att de inte kunde skaka fram ett ersättningsplan på sin hemmabas. Naturligtvis förnekar Austrian här i Wien all kännedom om just dessa regler och kan inte ge mig det formulär de är skyldiga att ge mig. Det enda de erbjuder är lunch i någon kantin som jag nog skippar till förmån för lounge snacks.
Någon som har erfarenheter av Regulation (EC) 261/2004 och extraordinära omständigheter hos Austrian? Jag förväntar mig att deras första svar kommer bli att det var en oförutsedd teknisk händelse som tvingade dem att byta plan och att de inte hade tillgång till ett reservplan på sin hemmabas.