Senaste nytt

Resa till Spanien med utgånget pass+körkort?

FF#1

Medlem
En bekant har satt sig i en knipa...
Vad tror expertisen, tar man sig till Spanien från Arlanda via Frankfurt med Lufthansa med ett utgånget pass, (2012) samt svenskt körkort?

Han är på väg till Arlanda några timmar hemifrån där det giltiga passet ligger.

Hade det varit för nått år sen så hade jag nog sagt att det hade gått bra att chansa, men nu efter alla attentat och terrorhot?

Eller bör man försöka fixa ett tillfälligt pass?
 

blobloblo

Medlem
Precis som du säger, det blir en chansning. Jag flög inom schengen efter terrordådet utan att visa något. Med tanke på att det inte är direkt och han ska förmodligen tillbaka (?) så är det kanske smartast med ett tillfälligt pass.
 

olo

Medlem
En bekant till mig åkte till Paris på sitt förr-förra pass någon vecka efter attentatet där. Gatepersonalen på CPH tittade på passet med tanke på undantagstillståndet, men noterade varken datumet eller inte att passen har ändrat utseende sedan dess.
 

Dr. Miles

Expert
Gatepersonalen i Spanien kollade passet vid boarding, ja. Men jag vet inte om de kollade giltighetstiden på passet eller inte.
 
Vill han vara helt säker på att komma iväg så är tusenlappen för ett rosa pass värt det. Men det beror ju också på vad han tappar i andra ändan, dvs vad flygbiljetter, hotell etc kostar, om avbokningsbart osv.
 

MegaFlyer

Medlem
Skulle inte chansa. Worse case är att man fastnar efter stängning på ambassad/konsulat, då blir d massa kostnader för hotell och ändrad biljett.

Beginner's misstake att inte ha koll på utgångsdatum, men det kan hända...
 

FF#1

Medlem
Skulle inte chansa. Worse case är att man fastnar efter stängning på ambassad/konsulat, då blir d massa kostnader för hotell och ändrad biljett.

Beginner's misstake att inte ha koll på utgångsdatum, men det kan hända...
klassiskt nybörjarmisstag att förvara utgångna pass med aktuella.... :)

Får se hur det gick för han, har inte hört nått på ett tag men tack för alla tips.
 
Toppen