Senaste nytt

Lätt att tjäna poäng eller lätt att använda poäng, vad är viktigaste för dig?

Om det finns två olika program, vilket skulle ni välja?

  • Programmet som är lätt att tjäna poäng men svårt att använda dem

    Votes: 20 55,6%
  • Programmet som är svårt att tjäna poäng men lätt att använda dem

    Votes: 16 44,4%

  • Total voters
    36

Dr. Miles

Expert
Det här är kanske något för @Palazzi och @Jonas C att studera över.

I Japan finns det uppsjö av loyalitetsprogram.
Förut var det viktigt att kunderna kunde tjäna poäng lätt, men trenden har ändrats sig.
Nu är det viktigt att man skall kunna använda poängen enkelt.
T ex både JAL och ANA har ett poängschema som man kan konvertera till andra poäng som kan användas till betalning av flygbiljetter (eJAL point / ANA Coin) eller mer användbara medel (andra gemensamma poängschema som t ex T points, Ponta).

Enligt japansk medier är detta baserad på flera års enkät.
Många kunder var missnöjda med svårighet att använda intjänade poäng än att det var svårt att tjäna poäng.

Så dagens fråga till er.
Om det finns två olika program, vilket skulle ni välja?
  1. Programmet som är lätt att tjäna poäng men svårt att använda dem
  2. Programmet som är svårt att tjäna poäng men lätt att använda dem
 
Låter som en självklarhet, men om det inte är "lätt" att använda poäng, vad är då vitsen med programmet öht? Att bara bunkra upp poäng och vara frustrerad för att det inte går att använda dem när och hur man vill är för mig helt poänglöst (notera göteborgsvitsen där).
 

agehall

Medlem
Det är ju lite pest eller kolera att välja tycker jag, men under förutsättning att poängen inte förfaller snabbt så är det nog bäst att det är svårt att tjäna in dem men lätt att använda.
 
Väljer utan tvekan svårt att tjäna, lätt att använda. Jag har märkt att jag väljer bort de program där det är besvärligt att använda poängen. Min profil är 100+ flighter och nätter borta per år, och omsätter runt 1 MSEK via kort.
 

Palazzi

Medlem
Inga mer marknadsundersökningar för min del tack ;) Jag trivs bra med ett fokus affärsutveckling (även om det heter marknadschef) :)

För undersökningen: Jag väljer alternativ ett......bättre att ha många poäng om det blir en glitch och man kan boka billigt. Men som @agehall skrev, pest eller kolera i normalfallet.
 

GillBates

Medlem
Svårt val, men med tanke på att man, i förhållande till gemene man, är ganska insatt i programmen, hur man skall tweaka dom och dra nytta av felaktigheter (som @Palazzi skriver ovan) så faller min röst på lätt tjäna, svårt att använda.
 

Senator

Moderator
@Senator Tänker du specifikt på flickvännen eller rent allmänt..?

Eftersom jag har letat efter antingen 1 eller max 2 platser har jag alltid hittat något som passar mig eller mitt resesällskap inom en viss flexibel tid. Jag har aldrig känt att jag har behövt att riva håret av mig i frustration.

Det här går tillbaka till mina första bonusresor i 1997 :)
 

jerixon

Medlem
Håller helt med.
Funkat kanon för mig både med Flying Blue och Eurobonus, de andra programmen kan jag ej uttala mig om.

Eftersom jag har letat efter antingen 1 eller max 2 platser har jag alltid hittat något som passar mig eller mitt resesällskap inom en viss flexibel tid. Jag har aldrig känt att jag har behövt att riva håret av mig i frustration.

Det här går tillbaka till mina första bonusresor i 1997 :)
 
Toppen