Senaste nytt

Börjar skärmstorlek gå till överdrift?

Gearup

Medlem
såg en artikel om företaget Thales som lanserat ett koncept med 21 tums skärmar som man ska erbjuda till flygbolag. Enligt bilden så ska det kunna monteras i ekonomiklass.
Vad jag funderar på är om det inte vore överdrivet med en 21 tums skärm en dryg halvmeter framför ansiktet? Jag kan förstå om det skaffas i C eller F i tanke på utrymmet men i Y?
För att inte tala om vilken potentiell epilepsicirkus dessa skärmar skulle skapa!

Så frågan är om inte skrämstorlekshetsen har gått för långt?

Firma visar 21,3-tumsprototyp på flygplansskärm | Digitala livet | Partner studio | Aftonbladet
 

Pho

Medlem
såg en artikel om företaget Thales som lanserat ett koncept med 21 tums skärmar som man ska erbjuda till flygbolag. Enligt bilden så ska det kunna monteras i ekonomiklass.
Vad jag funderar på är om det inte vore överdrivet med en 21 tums skärm en dryg halvmeter framför ansiktet? Jag kan förstå om det skaffas i C eller F i tanke på utrymmet men i Y?
För att inte tala om vilken potentiell epilepsicirkus dessa skärmar skulle skapa!

Så frågan är om inte skrämstorlekshetsen har gått för långt?

Firma visar 21,3-tumsprototyp på flygplansskärm | Digitala livet | Partner studio | Aftonbladet

Fast å andra sidan så har jag ju en 24" monitor på skrivbordet, inte så fasligt mycket längre bort än stolen framför i ekonomiklass...
Men någonstans går ju gränsen för vad som känns vettigt.
 

Palazzi

Medlem
Förstår mig inte på detta med att bygga in skärmar i planen alls. Kostar ju skjortan och tekniken blir gammal efter några få år (eller snabbare)....
Borde delas ut surfplattor (som på vissa bolag) o sedan bara ett fäste för att sätta den i framförvarande nackstöd
 

AABack2ARN

Medlem
Har det publicerats några mätningar på hur mycket elstrålning dessa skärmar genererar? Man sitter ju mer elle rmindre och lutar huvudet mot en skärm i 6-12 timmar beroende på sträckans längd...
 

mha321

Medlem
Har det publicerats några mätningar på hur mycket elstrålning dessa skärmar genererar? Man sitter ju mer elle rmindre och lutar huvudet mot en skärm i 6-12 timmar beroende på sträckans längd...
Det har väl i princip aldrig suttit crt-skärmar i nackstöd? De brukade ju hänga i taket...

LCD och andra typer av platta skärmar har inget magnetfält som kan gå ut bakåt. All strålning går framåt genom själva displayen.
 

nilsson

Medlem
Det har väl i princip aldrig suttit crt-skärmar i nackstöd? De brukade ju hänga i taket...

LCD och andra typer av platta skärmar har inget magnetfält som kan gå ut bakåt. All strålning går framåt genom själva displayen.

och då i form av våglängder i intervallet 400-700 nm, d.v.s. ljus. Fast all elektronik har väl magnetfält, om än betydligt svagare än jordens magnetfält i det här fallet?
 

Ubbe

Medlem
Det har väl i princip aldrig suttit crt-skärmar i nackstöd? De brukade ju hänga i taket...

LCD och andra typer av platta skärmar har inget magnetfält som kan gå ut bakåt. All strålning går framåt genom själva displayen.

Nja nu blir jag tveksam.. Normala LEd skärmar strålar inget bortsett från ev elekromagnetisk strålning. Ska du skydda dig från den behöver du sitta i en "Farradays bur" Tror att det kan bli rätt dyrt att få till med flygbolaget i fråga..
 
Toppen