Senaste nytt

Göteborg<->Malaga i sommar (Juli) - vara kall och vänta?

Volatyle

Medlem
Hej,

Tänkte höra med forumet om ett relativt vanligt resmål bland många här, men som jag personligen inte gjort tidigare.

Funderar på att åka med la familia till Malaga i Juli i sommar (helst med SAS) men tycker just nu det är lite väl blodiga priser (vi hamnar en bit över 10k för oss 2 + en ettåring och en treåring). Ni som vilat på hanen tidigare, brukar det vara bättre att vara lite kylig och vänta in "nära inpå" med att boka till just Malaga? Tyvärr verkar ju även ryanair/norweigan sprungit upp en del i pris och är inte i nivå med vad dom var för några år sedan, kanske också troligen för att dom slutat flyga från Säve (antar det är dyrare flygplatskostnader för ryanair nu?).

Nåväl, ni som har varit med tidigare år - vad har ni för bild av biljettpriserna till just södra Spanien under sommaren?

Tacksam för input
Vol
 

khybner

Medlem
Jag har åkt en del till Malaga och bor sedan 2015 20 minuter från flygplatsen. Det mesta tyder på att efterfrågan på platser hit ökar snabbare än vad flygbolagen klarar att öka antalet säten. Har för mig att jag läste att Malagas flygplats ökare med 15% under 2015 och förväntar en liknande ökning i år. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i men det verkar ju (i alla fall nu) som om solkusten är ett tryggare semesterresemål än t.ex. Turkiet och Egypten.

Med det sagt så tror jag inte att priserna generellt sjunker.
 

Volatyle

Medlem
Jag har åkt en del till Malaga och bor sedan 2015 20 minuter från flygplatsen. Det mesta tyder på att efterfrågan på platser hit ökar snabbare än vad flygbolagen klarar att öka antalet säten. Har för mig att jag läste att Malagas flygplats ökare med 15% under 2015 och förväntar en liknande ökning i år. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i men det verkar ju (i alla fall nu) som om solkusten är ett tryggare semesterresemål än t.ex. Turkiet och Egypten.

Med det sagt så tror jag inte att priserna generellt sjunker.
Tack för svar! Bor du möjligen i Nerja? Fast det kanske är aningen längre bort inser jag...
 

Palazzi

Medlem
Hittade kombinationen SAS ner och Lufthansa hem (bara 1h30min byte) flera datum för 9.500kr t/r för er familj.

I min värld är det ett bra pris för Juli, om man bokar så sent som nu och har småbarn. Alla andra alternativ, som kostar hälften, tar minst 10h per riktning. Inte förvånande att direktflyget är slut.

Annars finns säkert många andra trevliga alternativ som kostar mindre, iform av resemål :)
 

Volatyle

Medlem
Tror mig ha hittat en annan lösning. När i Juli och hur länge?

@Volatyle

Vecka är egentligen oviktigt, vi kan inkräkta lite på augusti, så låt oss säga 1:a Juli -> 10:e Augusti. Total längd någonstans mellan 1-2 veckor :)

EDIT: Kan nämna att jag är silver (för första gången på många år) så jag tar ju del av lite förmåner just under sommarmånaderna, vilket gör att även stopovers med familj kan vara uthärdliga :) (Förutsatt att jag flyger med SAS såklart...)
 

Palazzi

Medlem
Fyra flygstolar med Primera Air, direkt från Göteborg (incheckat bagage för de vuxna) 3.370kr 21:a Juli (boka på deras hemsida).

Hemresa med SAS, direkt, 31:a Juli för 2.229kr inklusive bagage (hela familjen).

10d, bra flygtider i båda riktningar, och inga byten. Boka SAS-flyget först, som har 24h ångerrätt, om något går fel :)

Totalt: 5.600kr för familjen

@Volatyle
 

Volatyle

Medlem
Fyra flygstolar med Primera Air, direkt från Göteborg (incheckat bagage för de vuxna) 3.370kr 21:a Juli (boka på deras hemsida).

Hemresa med SAS, direkt, 31:a Juli för 2.229kr inklusive bagage (hela familjen).

10d, bra flygtider i båda riktningar, och inga byten. Boka SAS-flyget först, som har 24h ångerrätt, om något går fel :)

Totalt: 5.600kr för familjen

@Volatyle

Ni är helt otroliga på det här forumet, vilka förmågor! Jag tackar genuint för detta, ska genast in och kolla om jag kan fånga den :)

Vol
 
Toppen