Senaste nytt

Prisvärt och överskattat

Hej!

Hittade ingen bra forumavdelning för denna tråd.

Vilka tjänster anser ni är värt att betala för när ni bokar en flygbiljett? Vad är högprioriterat och vad anser ni vara onödigt/överskattat? Tänker mest turism, tror möjligen att prioriteringen blir annorlunda för biz.

Värde för mig nedan, 5 är högst.

** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv: 5. Kostnad per vaken timme väl på resmålet ligger så högt ändå, så premien att betala mer för att komma rätt direkt tjänar man snabbt in.

** Loungeaccess: 4.5. Väldigt nära en femma, i synnerhet på mer komplexa långflyg/connectionkombosar där en dusch är underbart.

** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell: 4.5.

** Flyga på rätt tid: 4. Jag vill inte börja min resa med ett flyg kl 04.50 bara för att det är halva priset då.

** Prioriterad checkin/bagdrop: 4. Mycket bra att kunna dumpa väskor på 1 minut istället för 20.

** Extra bagage ingår: 3.5. Jag släpar med mig största möjliga resväska, helst två.

** Fast track security: 3.5. Mest ett irritationsmoment mindre.

** Internetaccess i luften: 3. Trevligt, men hur ofta gör man någon faktisk nytta med den oftast toktröga bandbredden? Använder den på sin höjd för att kunna skicka ett meddelande.

** Flyga med rätt allians: 3. Jag har PP-kort så att tjäna poäng är inte superviktigt för lounge, behövs dock för fast track.

** Möjlighet att omboka/avboka: 2. Min kalender är ganska välplanerad långt framåt, så när jag väl bestämt något så är det sällan som saker behöver av- eller ombokas.

** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon: 2. Använder det mycket sällan.

** Öppet köp: 2. Inte riktigt med på varför detta anses som en vinnare.

** Underhållningssystemet ombord: 1.5. Jobbar hellre med laptopen eller grejar med mobilen.

** Prioriterad ombordstigning: 1.5. Återigen trevligt men inte alls nödvändigt.

** Mat/meny ombord: 1.5. Skulle nog nöja mig med en limpa bröd.



Hur resonerar ni? Andra tjänster som ni prioriterar?
 

trekker

Medlem
Viktigast ar business checkin, fast track, lounge samt prio boarding. Fort genom alla stallen med mycket folk och snabbt pa planet for att stuva undan handbaggage snabbt och enkelt.

Oppet kop ar fantastiskt sa man kan boka av dumma resor man bokat pa fyllan kvallen innan!
 
Jag gör en mall här så att det blir lätt för andra att svara. Bara kopiera och klistra in:

** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv:
** Loungeaccess:
** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell:
** Flyga på rätt tid:
** Prioriterad checkin/bagdrop:
** Extra bagage ingår:
** Fast track security:
** Internetaccess i luften:
** Flyga med rätt allians:
** Möjlighet att omboka/avboka:
** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon:
** Öppet köp:
** Underhållningssystemet ombord:
** Prioriterad ombordstigning:
** Mat/meny ombord:
 
...och börjar med att svara själv:

** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv: 4. Om jag ska flyga till Stockholm vill jag inte flyga till Nyköping. Men om jag ska flyga till London så går LHR oftast lika bra som LCY

** Loungeaccess: 5. Viktigt för att kunna ha någonstans med lugn och ro för att kunna arbeta och få något att äta/dricka. Om jag flyger med något obskyrt flygbolag som inte ger loungeaccess går det för det mesta att få access till lounge på annat sätt eller använda något alternativ t ex ett cafe eller dylikt. Alltså inte livsavgörande för val av flygbolag.

** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell: 3. Jag försöker oftast att ha tillräckligt med tid så att schemat tål en mindre försening eftersom det är så vanligt att det uppstår. Däremot är det en femma på skalan med hur viktigt det är att flygbolaget levererar bra service ifall något går snett.

** Flyga på rätt tid: 5. Vill inte behöva komma hem mitt i natten eller gå upp mitt i natten för att flyget är lite billigare då.

** Prioriterad checkin/bagdrop: 5. Det finns roligare saker än att stå i kö.

** Extra bagage ingår: 1. Använder extremt sällan, så om det behövs kan jag betala för det.

** Fast track security: 5. Samma som prio checkin/bagdrop ovan, har bättre användning av tiden än att stå och trängas.

** Internetaccess i luften: 1. Kul om det finns, men spelar absolut ingen roll för val av flight.

** Flyga med rätt allians: 4,5. En osunt hög siffra egentligen, men det är väl det som är meningen med lojalitetsprogrammen...

** Möjlighet att omboka/avboka: 2 och 5. Jag har sällan behov av ombokning (2), och när jag har det så bokar jag ombokningsbart (5).

** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon: 5. Använder sällan, men när jag väl behöver det är det oerhört tidsbesparande.

** Öppet köp: 1. Använder aldrig nästan, och hade klarat mig bra utan.

** Underhållningssystemet ombord: 1. Använder nästan aldrig.

** Prioriterad ombordstigning: 4. Vill inte köa, och på short haul är det bra om väskan får plats någonstans annat än 10 rader längre bak

** Mat/meny ombord: 4. Det viktigaste är att det finns någonting att äta om det behövs (och som inte är en sockerbomb), men jag är inte så kräsen. Men visst, jag uppskattar Lufthansas kaviarservice också :)

Övrigt: att veta att jag får bra service när något går snett är oerhört viktigt. Därför går t ex ryan och rödnosen alltid bort.
 

463829

Medlem
Som privatperson.

5 poäng och absolut viktigast för mig.

** Loungeaccess:
** Fast track security:
** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell:

4 poäng viktigt.

** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv:
** Flyga med rätt allians:
** Mat/meny ombord:

3 poäng vilket som använder ibland.
** Möjlighet att omboka/avboka:
** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon:
** Öppet köp:
** Prioriterad ombordstigning:
** Prioriterad checkin/bagdrop:
** Internetaccess i luften:
** Flyga på rätt tid:

1-2 poäng använder aldrig/sällan.
** Extra bagage ingår:
** Underhållningssystemet ombord:

I jobb

5 poäng och absolut viktigast för mig.

** Loungeaccess:
** Fast track security:
** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell:
** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv:
** Möjlighet att omboka/avboka:
** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon:
** Öppet köp:

4 poäng viktigt.

** Flyga med rätt allians:
** Mat/meny ombord:
** Extra bagage ingår:
** Flyga på rätt tid:

3 poäng vilket som använder ibland.

** Prioriterad ombordstigning:
** Prioriterad checkin/bagdrop:
** Internetaccess i luften:

1-2 poäng använder aldrig/sällan.

** Underhållningssystemet ombord:
 
Last edited:

bnr

Medlem
Nu utgår jag ifrån resor som jag gör privat, liknande men inte exakt samma prioriteringar vid tjänsteresor.

** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv: 5
** Loungeaccess: 4,5
** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell: 5
** Flyga på rätt tid: 4
** Prioriterad checkin/bagdrop: 4
** Extra bagage ingår: 2
** Fast track security: 4
** Internetaccess i luften: 4
** Flyga med rätt allians: 5
** Möjlighet att omboka/avboka: 3
** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon: 2
** Öppet köp: 3
** Underhållningssystemet ombord: 2
** Prioriterad ombordstigning: 5
** Mat/meny ombord: 3,5
 
Som privatperson.

5 poäng och absolut viktigast för mig.

** Loungeaccess:
** Fast track security:
** Prioriterad checkin/bagdrop:
** Flyga med rätt allians:
** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell:

4 poäng viktigt.

** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv:

3 poäng vilket som använder ibland.
** Möjlighet att omboka/avboka:
** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon:
** Öppet köp:
** Prioriterad ombordstigning:
** Internetaccess i luften:
** Flyga på rätt tid:

1-2 poäng använder aldrig/sällan.
** Extra bagage ingår:
** Underhållningssystemet ombord:
** Mat/meny ombord:

I jobb

5 poäng och absolut viktigast för mig.

** Loungeaccess:
** Fast track security:
** Kunna lita på att flygbolaget levererar enligt tidtabell:
** Flyga till/från rätt plats, dvs ARN istället för NYO osv
** Prioriterad ombordstigning:
** Prioriterad checkin/bagdrop:

4 poäng viktigt.

** Flyga med rätt allians:
** Flyga på rätt tid:

3 poäng vilket som använder ibland.

** Internetaccess i luften:
** Extra bagage ingår:

1-2 poäng använder aldrig/sällan.

** Underhållningssystemet ombord:
** Möjlighet att omboka/avboka:
** Kundtjänst/kunna mecka specialare över telefon:
** Öppet köp:
** Mat/meny ombord:
 
Tack för svar allihopa!

Håller med @Delayed om att jag missade stol/utrymme. Klart viktigt för oss långskånkar. Dock inte så viktigt att jag bränner 30 papp på en full-flat, när boskapsklass kostar 5 eller lite-bättre-klass kostar 9. Business är helt enkelt en alldeles för dyr premiumprodukt, så bränna poäng på C-uppgradering är enda möjligheten för mig att sitta längst fram. Jag brukar resonera att man "tjänar" i storleksordningen tusen kronor i timmen på att inte betala för C -- pengar man kan bränna på roliga saker när man väl är framme istället.
 
Toppen