Senaste nytt

Nya regler gällande ansökan om svenskt pass

Nu ska missbruket av svenska pass minska från och med 15 april 2016 gäller följande.

- Svenska medborgare kan beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod.
- Vanliga pass ska som huvudregel återkallas och spärras när ett provisoriskt pass utfärdas.
- Giltighetstiden för vanligt pass till barn under tolv år sänks till tre år.

Enligt polisen var 177 000 svenska pass försvunna 2013. Samma år var 195 000 danska, 44 000 finska, 140 000 norska och 477 000 tyska pass försvunna, stulna eller borttappade.

Mer info:
Pass: Nya reglerna för pass ska stoppa fusket | Allt om Resor
 
Last edited:

Johanna

Medlem
Bra tycker jag att man försöker beivra missbruk. Om det här är rätt väg har jag ingen aning om men låter vettigt. Men det gäller från 2016 väl?
 

Dr. Miles

Expert
Enligt polisen var 177 000 svenska pass försvunna 2013.
Det låter som jättemycket med tanke på att ca 40.000 japanska pass försvinner per år och ca 80% av dem sker i Japan.
Japan har ca 125 miljoner invånare och Sverige har ca 9 miljoner invånare.

Ministry of Foreign Affairs of Japan skrev:
 現在、有効な旅券(パスポート)として約3,200万冊が存在しており、日本国民の4人に1人がパスポートを所持していますが、実はそのうち年間4万冊前後が、紛失・盗難により所在不明となっており、そのうち約80%がなんと日本国内で起きています。
海外交流審議会第2回領事改革部会
 

Jonas C

Medlem
Så om man glömmer sitt pass hemma och måste skaffa ett provisoriskt pass på Arlanda, måste man ansöka om ett nytt vanligt pass när man kommer hem igen? Och hur blir det med extrapass, exempelvis om man reser till konstiga länder.
 

463829

Medlem
Det är väl i regel personer från andra länder som blir medborgare som säljer, ger passen vidare. Att då jämföra mot Japan som har 0 invandring kanske inte är så relevant i sammanhanget.
 

Dr. Miles

Expert
Det är väl i regel personer från andra länder som blir medborgare som säljer, ger passen vidare. Att då jämföra mot Japan som har 0 invandring kanske inte är så relevant i sammanhanget.
Japanska pass är eftertraktade för att kunna komma till andra länder utan visum och det är lättare för asiater att låtsas som en japan.
(Min vän som har iransk rot har problem med immigration varje gång trots att han har svensk medborgarskap och pass)
 

463829

Medlem
Japanska pass är eftertraktade för att kunna komma till andra länder utan visum och det är lättare för asiater att låtsas som en japan.
(Min vän som har iransk rot har problem med immigration varje gång trots att han har svensk medborgarskap och pass)

Intressant poäng. Får en att undra varför så få japanska pass säljs medans så många svenska säljs.
 

Dr. Miles

Expert
Det har väl länge varit på tapeten att svenska pass är eftertraktade på svarta marknaden just för att det är så lätt att få ett nytt.
Intressant poäng. Får en att undra varför så få japanska pass säljs medans så många svenska säljs.
Ja, största skillnaden mellan Japan och Sverige är nog att det är sällan en japan söker flera pass per år. Då får man intervju av japansk motsvarighet av Säpo kan jag tänka mig...
 

johhenrik

Medlem
Intressant poäng. Får en att undra varför så få japanska pass säljs medans så många svenska säljs.
Här är väl ett tillfälle då man måste ta till racial profiling? Om jag ska komma med ett falskt pass, så är det nog bra om det falska passet kan stämma in på mig vad gäller namn, utseende etc.
 
Toppen