Senaste nytt

Knuffingen Airport - en fungerande leksaksvärld

Reserapport från Knuffingen Airport, Hamburg (HAM)
Denna reserapport rörande Knuffingen Airport i Hamburg tar sin början i ett intresse för flygplans- och flygplatsmodeller. I ett antal inlägg om leksaksmodeller nämndes Knuffingen Airport, vilket fångade min uppmärksamhet. Knuffingen Airport är en fungerande leksaksflygplats, belägen i Hamburg och är en del av Miniatur Wunderland. Knuffingen Airport och Miniatur Wunderland kan beskrivas som en upplevelsemuseum rörande tåg-, bil-, och flygplansmodeller där ett antal olika autentiska samt fungerande miljöer finns uppbyggda. En träffande illustration är öppningsscenerna ur Lasse Åbergs Snowroller där tågen rullar i i vinterbeklätt landskap. Med höjdpunkten är, för mig, en fungerande stor modellflygplats (150 m2) och allt vad som hör där till.

Översikt platta.jpg

Även om detta reportage skall handla om flyg så bör några rader vigas åt att illustrera bredden på Miniatur Wunderland. Knuffingen Airport och Wunderland är beläget i HafenCity, ca 10 minuter, från centralstationen. Wunderland är utspritt över 3 plan och där finns uppbyggda modeller av städer, landskap såsom Hamburg stad och hamn, Knuffingen airport, LKAB:s gruvby i Kiruna, Italienska och Schweiziska alperna samt Stripen i Las Vegas med tillhörande hotellbyggnader. I alla dessa miljöer och landskap finns antingen modelljärnväg, bilar eller andra typer av fordon som hela tiden befinner sig i rörelse, vilket också inkluderar fartygen i Hamburgs hamn. Anledningen till besöket är dock en 150 m2 stor yta där flygplatsen finns uppbyggd som i stora drag har lånat drag av Hamburgs flygplats. I flygplatsbyggnaden och dess omedelbara närhet finns de faciliteter som vi alla är vana vid skall existera på en flygplats. I detta fallet inkluderar det ett Radisson Blu hotell, terminalnära parkering, hyrbilsutlämning, tåg- samt taxistation.

Avgående & Ankommande föygplatsen.jpg

RadissonBlu.jpg

Flygplatsen kan beskådas från tre håll vilket ger en väldigt bra överblick över den verksamhet som försiggår på Knuffingen Airport, där ankommande och avgående flyg också annonseras på informationstavlor i taket. Ljuset i utställningshallen är skiftande mellan grynings-, skymnings- och dagsljus.

Plattan skymning.jpg

KLM.jpg

Detaljrikedomen är nära nog otrolig på fordonen som beroende på tidpunkt på dagen har tänd eller släckt belysning. Rikedomen på detaljer och troheten till det exakta och korrekta övergår sedan när fokus flyttas från terminalbyggnaden till flygplanen, aktiviteten på plattan och avgående och ankommande flyg. Flygplatsen är utrustad med två start- respektive landningsbanor samt taxi-utrymmen med med en otrolig korrekthet i linjemarkering, ljus och signalsystem, för att inte prata om startande och landande flygplan. De plan som trafikerar Knuffingen Airport är närmare 40 stycken olika modeller från mindre varianter av Cessna, Concorde, Airbus A319-321 serien till Boeing 777 samt Airbus A380. Även ett antal flygbolag finns representerade på Knuffingen som inkluderar Lufthansa, Blue1, Thai, KLM och Air France samt fraktflyg.

Pushback.jpg

Cargo Terminal.jpg

Det är komplicerat att göra Knuffingen rättvisa i ord men det är en otrolig syn och känsla att se hur flygplan parkerade vid jetbryggan pushas ut av traktorer komplett med blinkande ljus för att sedan taxa ut till startbanan för att sedan hur plan öka fart tillsammans med ett ökande motorljud för att sedan lyfta och försvinna upp i luften. Även det omvände förhållandet är lika imponerande att beskåda; där en Air France B777 landar, taxar in till sin gateposition, parkera, mötas av en inrullande jetbrygga samt catering-, bagage- och bränslefordon. Upplevelsen vore inte heller komplett utan de plan som får apron position anvisad och där antingen terminalbuss inväntar eller ankommer efter planet har parkerat. En nära nog verklig upplevelse om all denna aktivitet sker med tillhörande ljudkuliss av startande och landande flygplan, tillsammans med det ljud och sorl av människor som även existerar i terminalbyggnaden. Den aspekt som får mig att inse att det som beskådas ej är en riktig flygplats är avsaknaden av doften av flygbränsle, det kan också vara att lounger eller fast-track security inte finns synliga även om gateområden kan beskådas genom flygplatsens terminalfönster där både sittande och stående passagerare inväntar sina avgångar. Tilläggas skall att vid avresan från Hamburg Airport spenderades lite tid i Senatorloungen och dess terrass där känslan av overklighet igen infann sig, reklamskyltar, fordon och plan var desamma.

AF B777.jpg

Gate-area.jpg

Gate-position.jpg

Som nämndes tidigare är Knuffingen Airport endast en liten del av hela Miniatur Wunderland även om störst del av besöket spenderades vid flygplatsen. Dessa attraktioner är också utformade för att besökaren skall komma nära för att kunna uppleva och studera alla detaljer. Flygplatsen kan beskådas från fyra håll som tre av dessa kan beskrivas med stående utanför terminalen och tittandes över hela flygplatsområdet, ett från sidan för att beskåda aktiviteten på plattan samt ett tredje överseende start- och landningsbanor och terminalen från apron-position. Det fjärde är beläget i direkt anslutning till banorna där besökaren med en speciell biljett kan komma bakom kulisserna för att se på nära håll hur systemet med flygplan, fordon och systemet i dess helhet fungerar. För min egen del spenderades närmare 4 timmar på Wunderland varav närmare 3 timmar i och kring flygplatsen.

Gate.jpg
Prepare for take-off.jpg
Kiruna LKAB.jpg

Som avslutning finns det ett par praktiska saker att nämna för att göra besök både mer effektiva och trevliga. Det finns en hel del information rörande besökstider på Wunderlands hemsida med grafik över stor anhopning av besökare. Vid kösituationer finns ett stort väntrum tillsammans med restaurang och café med informationsmaterial och böcker om Wunderland. Positivt är att biljetter är numrerade och där passagesystemet baseras på ut-in principen med flertalet informationsskyltar som uppdateras i realtid över vilket biljettnummer som tillåts gå in på Wunderland. Denna kö kan undvikas om biljetter köps i förväg, poängteras skall dock att dessa ej kan köpas exempelvis kvällen före då för att sedan skrivas ut då dessa sänds med post eller kurir till angiven adress. Ovanstående gäller även för gruppbokningar. Under besöket som skedde under en lördag förmiddag och lunch spenderades cirka en timme i väntan från biljettköp till inträde, vilket verkar vara en relativt generell väntetid om biljetter inte köps i förväg. Så vid nästa besök kommer biljetter att köpas i förväg.

Blue1.jpg

För flygplansintresserade finns det även en liten guldklimp i Wunderlands presentbutik som har ett stort utbud av civila trafikplansmodeller. Mycket praktisk information finns att tillgå på Miniatur Wunderlands hemsida på följande länk: Miniatur Wunderland Hamburg - Modellbau Modelleisenbahn Hamburg

Som avslutning kan också sägas att flera tankar skänktes till Businessclass-forumet under besöket på Knuffingen Airport som spänner över uppfattningar om olika flygplan till varianter på roliga flygrutter med olika allianser.

/Fredrik Jeanson
 

Attachments

  • Air cargo.jpg
    Air cargo.jpg
    108 KB · Visningar: 309
  • Anvisning terminal.jpg
    Anvisning terminal.jpg
    118,5 KB · Visningar: 300
  • Apron buss.jpg
    Apron buss.jpg
    66,5 KB · Visningar: 323
  • Avgående & Ankommande infotavla.jpg
    Avgående & Ankommande infotavla.jpg
    136,9 KB · Visningar: 353
  • Control tower.jpg
    Control tower.jpg
    77,7 KB · Visningar: 296
  • Dal & bil 1.jpg
    Dal & bil 1.jpg
    129,1 KB · Visningar: 322
  • Dal & Tåg.jpg
    Dal & Tåg.jpg
    183,1 KB · Visningar: 370
  • Data Knuffingen.jpg
    Data Knuffingen.jpg
    70,1 KB · Visningar: 315
  • Flygplats overview.jpg
    Flygplats overview.jpg
    106,9 KB · Visningar: 321
  • Fotboll.jpg
    Fotboll.jpg
    187,3 KB · Visningar: 302
  • Frakt Senator.jpg
    Frakt Senator.jpg
    108,7 KB · Visningar: 312
  • Freight Maersk.jpg
    Freight Maersk.jpg
    89,1 KB · Visningar: 333
  • Gate-position1.jpg
    Gate-position1.jpg
    119,9 KB · Visningar: 297
  • Gate2.jpg
    Gate2.jpg
    91 KB · Visningar: 304
  • Hamburg pushback.jpg
    Hamburg pushback.jpg
    79,6 KB · Visningar: 322
  • Ingång Terminal.jpg
    Ingång Terminal.jpg
    114,3 KB · Visningar: 329
  • Kiruna Buss.jpg
    Kiruna Buss.jpg
    91,3 KB · Visningar: 315
  • Korttid parkering.jpg
    Korttid parkering.jpg
    146,1 KB · Visningar: 332
  • Landningsbana & Taxiway.jpg
    Landningsbana & Taxiway.jpg
    110,7 KB · Visningar: 348
  • Las Vegas Strip.jpg
    Las Vegas Strip.jpg
    125,4 KB · Visningar: 330
  • LH A380.jpg
    LH A380.jpg
    95,3 KB · Visningar: 351
  • LH regional.jpg
    LH regional.jpg
    79,8 KB · Visningar: 325
  • Platta.jpg
    Platta.jpg
    116,1 KB · Visningar: 308
  • Taxistand.jpg
    Taxistand.jpg
    152,1 KB · Visningar: 342
  • Tågterminal.jpg
    Tågterminal.jpg
    104,6 KB · Visningar: 338

ARNBER

Medlem
Underbart rapport! Dags för ett inofficiell BC i Hamburg? När kommer Knuffingen med i Now or never kampanj?
 
Toppen