Senaste nytt

Amex Elite och kredit

Är helt ny medlem här på sajten sedan typ 8 minuter. Om detta ämne tagits upp tidigare, får ni skrika till så flyttar jag över dit. Orkade liksom inte gå igenom alla rubriker...

Hittade det här forumet då jag började researcha nätet efter att, i någon slags yngre-medelåldersnoja, bestämt mig för att börja samla Eurobonus. Reser inte i tjänsten men det verkar vara ett smidigt sätt att kunna sätta guldkant på tillvaron för mig och frun då och då med förstaklassresor som ju är helt vansinniga om man betalar rakt av. Sajten verkar lagom knäpp för att matcha mitt eget tillstånd. Jag har liksom fått svar på frågor jag inte ens visste att jag hade...

Valet har till slut (efter helt orimligt mycket tänkande och räknande), fallit på Amex Elite samt Coop MMM + Betalo. Det enda som jag inte har benat ut riktigt är det där med kredit (avbetalning, delbetalning eller något annat. Ni förstår vad jag menar) då det ju inte finns på Amex. Ibland har man behov av att dela upp större inköp, typ semesterresor eller den senaste vaskningen som spårade ur... :) Men man betalar ju 4tkr om året för Amex Elite och vill använda det till allt som går även mtp en 2-4-1 voucher eller två. Coop-kortet har ju kredit men det får man ju bara halva poängen på mot Amex.

Jag är inte direkt ute efter någon konstruktion för att tjäna ännu mer poäng utan mer nyfiken på om någon har något kreativt upplägg i frågan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Välkommen hit @Fredrik Petersson. Det finns massor av trådar om olika kreditkort här och du hittar nog de flesta svaren på saker du undrar över genom att söka lite. Jag brukar själv använda google och stoppa in "site:businessclass.se" i sökningen för att bara få resultat härifrån.

För övrigt förstår jag inte riktigt vad du undrar över. Är du ute efter kreditkort där man kan dela upp betalningarna eller?
 
Som jag misstänkte så var jag helt otydlig:

Man vill ju betala allt, inklusive större utgifter med Amex Elite mtp poängen. Med andra kort, även Diners och EC, så går det ju att få delbetalning upp till en avtalad limit. Hur få in den funktionen på ett Amex på något meta-vis?
 

agehall

Medlem
Nja, nu har nog antingen du eller jag missförstått någonting.

De flesta kort i Sverige är betalkort där du förväntas betala hela räkningen när den kommer. På vissa kort (även AmEx) kan man betala mindre än hela beloppet och får då istället betala en saftig ränta på nästa räkning. Jag har aldrig själv nyttjat detta frivilligt men ibland skriver man fel på siffrorna och då kan det hända att man betalar för lite. Det brukar bli skaplig ränta även på små belopp, så jag skulle inte rekommendera detta.
 

blobloblo

Medlem
Som jag misstänkte så var jag helt otydlig:

Man vill ju betala allt, inklusive större utgifter med Amex Elite mtp poängen. Med andra kort, även Diners och EC, så går det ju att få delbetalning upp till en avtalad limit. Hur få in den funktionen på ett Amex på något meta-vis?

Det du är ute efter blir tyvärr svårt. Som du säger så kan man inte dela upp betalningen med Amex då det är ett betalkort som inte ska blandas ihop med kreditkort. Om du ska lägga ut ett större belopp än du känner du klarar av att betala på nästkommande faktura kan du välja att betala 50% av beloppet (om säljaren tillåter detta). 50% brukar vara gränsen för att få utnyttja diverse försäkringar om något skulle hända med din vara/resa. Någon kan rätta mig om jag har fel.

Som @agehall skrev, finns väldigt många trådar som beskriver olika scenarier med amexkorten.

EDIT:
@agehall, det du beskriver tror jag inte finns. Det är snarare en straffränta än ett korrekt sätt att betala på?
 
Helt utomjordiskt vad snabba folk är på att svara :)

Jag har faktiskt skummat igenom en hel del trådar, har ni något i huvudet just nu om detta? Rätta mig om jag har fel, men det verkar utifrån tidigare trådar att det inte finns något sätt att betala Amexfaktura via Betalo? Även om många har verkat göra tappra försök på kreativa sätt.

Alltså: Det finns ju olika scenarior och kostnader för dessa såsom checkkredit, kontantöverföring mm (Även Bank Norwegian-kort om jag inte är helt ute och cyklar). Jag är bara nyfiken om någon har räknat på detta och kommit fram till något briljant!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

blobloblo

Medlem
Helt utomjordiskt vad snabba folk är på att svara :)

Jag har faktiskt skummat igenom en hel del trådar, har ni något i huvudet just nu om detta? Rätta mig om jag har fel, men det verkar utifrån tidigare trådar att det inte finns något sätt att betala Amexfaktura via Betalo? Även om många har verkat göra tappra försök på kreativa sätt.

Alltså: Det finns ju olika scenarior och kostnader för dessa såsom checkkredit, kontantöverföring mm (Även Bank Norwegian-kort om jag inte är helt ute och cyklar). Jag är bara nyfiken om någon har räknat på detta och kommit fram till något briljant!

Att betala en Amexfaktura på betalo med ett Amex? Nä du :)

Enligt mig, har man inte råd - köp inte. Men är det något du ska köpa är det väldigt fördelaktigt att använda ett Amex - om det är poängen du är ute efter. På betalo kan du betala andra räkningar som el, hyra osv. Tänk på att det är ett påslag när du betalar fakturor på betalo.
 
Toppen