Senaste nytt

Elite Hotel Sweden. Aka Den Svarta tråden

Rebel

Medlem
Det finns ngn trådar om att macha till Elite. Men få trådar hur det är att bo hos Elite, så det är dax att starta en. Efter som det är mitt första år hos dem. Förut har det bara varit strö nätter. Så jag matcha in mitt CCG mot ett svart för att testa ett år.

För nga veckor bodde jag i Göterborg på Elite avenyn. Rummet var ok men ganska slitet. Och frukost buffen var bra men det var ganska stökigt. Frukost i deras lounge hade varit bättre men jag blev inte uppgraderad trots att jag är svart medlem. Det var inte så bra. Personalen hade ingen koll på sen ut checkning som medlem.

Denna helg är jag hos Mollberg Helsingborg. Ok rum inte slitet men inte så stort.
Ingen uppgradering trots Svart medlem. Och ingen tidning idag.

Läser jag på medlems förmåner så ska ju Svart ge uppgradering vid check in. Det stor också att man ska få mineral vatten men det lyser med sin frånvaro båda ggn.

Vad tycker ni om Elite och hur har era nätter varit.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Jag brukar köra Elite för rätt mycket stays, dock har jag aldrig kommit upp i att tjäna in Svart. Däremot har jag matchat det två gånger.

Det är väldigt ojämnt med uppgraderingar. Under förra året skulle jag nog säga att jag fick uppgraderingar runt 50% av gångerna. Men ofta är det rätt så marginell skillnad på det bokade och det uppgraderade. Och i ganska många fall var prisskillnaden så liten ändå att jag bokade en högre nivå från början, så det antagligen inte fanns något att uppgradera till.

Mineralvatten-kvoten ligger nog snarare på 90%. Det brukar de vara bra med.

Förra året (kanske tidigare också) körde de också med riktigt trevliga välkomstgåvor under en promo-period - helt ok drinkglas av ett antal olika sorter som man kunde samla på! Det slår helt klart ett äpple som man får på en del ställen.

Har även nyttjat mig av bokningsgarantin ett par gånger, och det har fungerat klockrent.
 

FF#1

Medlem
Har bott ett 20-30 nätter på Elite som svart senaste 2 åren.

Uppgraderingar varierar, oftast blir man uppgraderad om det finns rum men vissa hotell är snorkiga...
Har aldrig blivit utan uppgradering på Elite i Eskilstuna på typ 15 stays, en eller två nivåer men aldrig upp till Jr svit.

I Göteborg på Elite Avney så vartjag inte uppgraderad trots, de sa att det inte fanns lediga rum men det gjorde det när jag kollade...

Har även några stays, där jag har varit tvungen att boka jr svit pga brist på rum men då har jag inte blivit uppgraderad av förklarliga skäl.

Alltid välkomstgåva, oftast frukt, godis samt någon mer eller mindre meningslös grej som en isskrapa eller visitkortshållare.

Resturangcheck funkar bra, går även bra att använda den i minibaren fast de står att det inte går om man frågar om lov först.

I övrigt är jag rätt nöjd med Elite och has spenderat mest nätter hos dem de senaste åren av de nordiska kedjorna.

Har inte provat ta ut några reward nätter ännu så det vet jag inte nått om hur det är
 

Erik M

Medlem
På Elite Aveny blev jag uppgraderad, fick vattenflaskor och geléhallon. Checkade in före elva på förmiddagen och erbjöds utcheckning så sent som 18.00!
 

Plissken

Medlem
Har några hundra nätter på Elite de senaste fem åren. Svart sedan 2011, i år blev jag uppflyttad till nivå Elite efter ganska intensivt resande under 2015. Sammantaget tycker jag att Elite är Sveriges bästa hotellkedja. Som Svart blev jag nästan alltid uppgraderad, undantaget har varit om det är fullbokat i högre rumskategorier och det är ju inte mycket att göra åt det. Skulle tro att jag som Svart haft en ratio på cirka 8/10 när det gäller uppgraderingar. Nu som Elite under 2016 har jag blivit uppgraderad varje övernattning. Som Elite är det också trevligt att få välja något från VIP-menyn. Innehållet på menyn varierar men oftast är det biocheckar, gratis parkering, extra restaurangvoucher eller nåt från minibaren.

Överlag tycker jag att hotellen håller bra klass, men visst varierar det.
Några reflektioner om de hotell jag bott på:

Stockholm
Eden Park - bäst i Stockholm, och förmodligen bästa Elitehotellet i hela Sverige. Bra rum, bra gym, bra Bishops (vars kök drivs av F12-gruppen) och trevliga restaurangen Miss Voon i samma lokaler (där också frukosten - dom är riktigt bra - serveras). Har några gånger blivit uppgraderad till juniorsvit, de är väldigt trevliga.
Plaza - bra läge men små rum som i vissa fall är rätt slitna. Schysst med bra restaurang (Vassa Eggen) i anslutning där vouchern kan användas. Inte riktigt värt prisnivån.
Marina Tower - trevligt läge vid vattnet ute i Saltsjöqvarn. Fräscha och trevliga rum. Ligger lite off, men det går att åka båt (kostar SL lokaltrafiktaxa) in till Nybroplan på drygt tio minuter. Trevlig start på morgonen.
Arcadia - Helt ok rum, de luxerummen prisvärda. Överlag prisvärt och ligger ganska bra strax intill t-bana Tekniska högskolan.
Palace - Rummen varierar, men överlag helt ok. Läget känns lite off, men ett litet plus är att flygbussen stannar utanför hotellet. Köket på Bishops har svajat några gånger när jag bott här.

Malmö
Plaza - Bäst i Malmö. Fräscht och ganska nytt. Bra och trevliga rum. Köket på Bishops håller bra klass. Tråkig frukostmatsal.
Savoy - Klassiska Savoy har varit med ett tag, och det märks. Vissa rum rejält slitna, andra är fräschare och renoverade. Men gillar man klassiska hotellmiljöer är det trevligt.
Residence - Rummen varierar i standard och utförande. Helt ok, men ganska tråkigt hotell.

Övriga landet
Elite Eskilstuna - Helt ok rum, dock något små i vissa fall. Bra restaurang.
Elite Norrköping - Klassiskt stadshotell. Håller på och renoverar en del rum. Några är klara och de är fräscha. Köket på Bishops svajar betänkligt här.
Elite Gävle - Fräscht, öppnade för några år sen. Helt ok, när jag bott där har rummen varit ganska små.
Elite Knaust Sundsvall - Klassiskt hotell, härlig hotellmiljö. Överlag bra rum. Bra läge mitt i Sundsvall.
Elite Örnsköldsvik - Nybyggt, fin utsikt över vattnet om man får rum åt det hållet. Ok rum men ganska trista och anonyma. Tråkig frukost, och maten på Bishops har inte varit någon höjdare.
Elite Stadshotellet Luleå - Varierande rum, men överlag bra. Hygglig frukost. Trevligt läge.

Har också bott på Elite Örebro och Elite Västerås men det var flera år sen nu. Undviker kommentarer då det kan ha hänt mycket sen jag var där senast.
 

Arnel

Medlem
Blev ett besök på Elite stora hotellet i Linköping i veckan.

Väldigt trevlig personal som uppmärksammade mig vid incheckning om att jag blivit uppgraderad, samt att rummet skulle vara vippat (vatten och 2 påsar godis). Stort och rent rum med fin utsikt över torget. Nöjd överlag, kan dock tycka att frukosten var något platt och enformig.

Kan rekommendera Stora restaurang och bar som ligger i nedre plan på hotellet, otroligt trevlig och kunnig personal samt god mat.
 
Toppen