Senaste nytt

Bilfärd genom Europa till Monte Carlo, vilka vägar får inte missas?

Vilka vägar & städer rekommenderas att svänga förbi när vi ska ner till Monte Carlo?
Vi har väl en 72-96 timmar att ta oss ner så att stanna här och där går an utan större problem.

Finns det några härliga vägar med fin utsikt etc vi inte får missa?
Omvägarna bör inte vara jättestora men ett par tiotals mil omväg är inga problem.

Några tips från er som varit ute mycket på vägarna nere i Södra Tyskland och Schweiz osv?

T.ex Munchen - Innsbruck - Bolzano - Verona - Genova - Nice
Eller via Liechtenstein - Lugano - Milano?
 
Last edited:

JonW

Medlem
Vilka vägar & städer rekommenderas att svänga förbi när vi ska ner till Monte Carlo?


T.ex Munchen - Innsbruck - Bolzano - Verona - Genova - Nice
Eller via Liechtenstein - Lugano - Milano?
Kom bara ihåg att når du Nice från Genova så har du kört för långt...
(Även bästa vägen från Milano går via Genova, och kustvägarna på Rivieran är rätt trevliga)
 

Tostarp

Medlem
En av mina favoriter är Moseldalen. Sen brukar jag också dra in på pansar-museet i Munster (men då ska man ha ett visst specialintresse förståss...).
Kör jag med en snabb bil vill man ju köra i Tyskland så mycket som möjligt, men är den lite sunkigare kan man välja Ardennerna istället och gå via Frankrike.
Sen vet jag inte vad er budget är, men motorvägar kostar väldigt mycket i vissa lander och det kan också styra lite...
 

peng

Medlem
Utveckla/exemplifiera gärna för såna som mig som är väldigt oerfaren på att bila i Europa.

Det jag brukar räkna på för Italien och Frankrike så ligger avgiften något under 1EUR/10km motorväg. På viamichelin.com så kan man få ut ungefärliga priser.

För att köra på motorväg i Schweiz så måste man köpa ett skattemärke att sätta på bilrutan, kostar 45 CHF. Liknande system finns i Österrike och tror att priset ligger ungefär på samma nivå. De är giltiga under ett kalenderår.

Har man inte kört Route Napoleon i södra Frankrike någon gång så kan den rekommenderas, Accueil - Route Napoléon : ANERN
 
I många städer i Tyskland, framförallt i södra delarna, har städerna upprättat miljözoner - "Umwelzone".
För att få köra in i en sådan krävs att man har en dekal som visar att bilen är godkänd (vilket i stort sett bara kräver en katalysator :rolleyes:).

Enklaste och billigaste sättet är att svänga förbi en verkstad och se till att ha registreringsbeviset med sig.
Jag använde denna nära Puttgarden - väldigt smidigt och kostade bara 4 €.
 

Attachments

  • puttgarden.png
    puttgarden.png
    431,1 KB · Visningar: 246

Tostarp

Medlem
De länder som har det systemet som kallas för 'Vignette' (=klisterlapp i rutan) brukar även ha typ 3-dagars, en veckas etc. Dvs tänk efter före hur länge ni ska köra igenom landet innan ni köper. Och köp INNAN gränsen (tex köp i Tyskland på en bensinstation innan ni kör in i Österrike). Vidare är böterna JÄVLIGT höga om dom tar dig utan vignette.

Övriga länder (tex Frankrike) har betalsystem ala USA, dvs en betalstation med jämna mellanrum. Du kan till 99,9% betala med MasterCard/VISA överallt, men det finns undantag som bara tar kontanter, dvs ha ALLTID med dig € i mynt och sedlar.

Observera att allting vi talar om i denna tråd ang vägavgifter gäller bara motorvägar. Vanliga vägar är gratis (men tar naturligtvis mycket längre tid).

Tänk på att kortbetalning inte är lika utbrett som i Sverige (bla Tyskland kan det ibland bli problem). Du kan tex komma in på McDonalds där dom bara tar kontanter. Dvs återigen, se till at du ALLTID har minst €200 i plånboken. I Sverige är det ju allmänt accpterat att om tex betalterminalen för kort inte funkar så försöker man hitta en lösning eftersom ingen bär kontanter här. I övriga Europeiska länder så måste man hala upp plånboken och betala kontant om det är nåt strul med tex teleledningarna. Om du då tankat bilen så innebär det tusen spänn...

Som Skåning så tänker man inte så mycket på dom här sakerna, då vi alltid har tex Schengen-ID, BroBizz, Klistermärke för umweltzone, ettårs-vignette etc, men kommer man lite Norrifrån så är dessa prylar inte så självklara. Men då finns ju Businessclass.se!

Några andra klassiska råd:
- JA, tempot är mycket högre på kontinenten. Dvs Inga Svenska mes-hastigheter där du kan sms:a, äta Hamburgare i bilen och prata telefon. Koncentrera dig som chaufför på körningen. En sekunds ouppmärksamhet kan kosta dig en kraschad Porsche i bakluckan och kanske ditt liv.
- Kontrollera din bil innan du sticker. Medelhastigheten ligger kanske på 140-150 vilket frestar din bil som den inte är van vid.
- Däcken är superviktiga att hålla koll på, tex höj trycket enl instruktionsboken.
- JA, vid 28 graders värme och höga hastigheter så drar även en helt ny bil olja. Dvs gör något som du aldrig gör i Sverige, kolla oljan regelbundet!

Notera att det kommer att kännas lite konstigt att komma hem over Öresundsbron. Allting går såååå sakta (och man behöver inte kolla oljan längre..)

Trevlig resa!
 
Toppen