Senaste nytt

BA59 London Heathrow - Kapstaden vände tillbaka. Ersättning?

johannesa

Medlem
Min fru och dotter satt igår på BA59 från London Heathrow till Kapstaden. Flyget avgick i tid vid 21.35 från Heathrow men vände efter någon timme tillbaka och cirkulerade ovanför engelska kanalen för att dumpa bränsle innan det landade på Heathrow igen strax efter midnatt. De fick besked från piloten om att det berodde på ett tekniskt fel. När de landat ombads de först sitta kvar i planet men fick sedan besked om att de måste kliva av då de behövde stänga av all el för att kunna byta en trasig del. Först sattes en ny avgångstid, 01.15 ut men efter ytterligare en stund kom nytt besked om att flyget fått en ny avgångstid19.00, nästan 22 timmar senare. Dagens BA59 kommer fortfarande avgå som planerat 21.35 så det blir två flighter till Kapstaden idag.

Vi bor i London så avböjde hotell och åkte istället hem för att få lite sömn. Snart är det dags att bege sig ut till Heathrow för ett nytt försök.

Vad har vi för möjligheter till ersättning? EU2004/261 borde väl gälla även om det är ett mekaniskt fel eller är det annorlunda om det mekaniska felet upptäcks i luften?

Borde inte BA på sin hemmabas ha bättre möjligheter att byta plan eller till och med både plan och besättning? Att vara tvungen att skjuta upp det nästan ett dygn verkar orimligt? Om det görs pga operational reasons som crew rotation eller liknande så borde det väl vara skäl för ersättning i sig?

Tacksam för input!
 

Senator

Moderator
Borde inte BA på sin hemmabas ha bättre möjligheter att byta plan eller till och med både plan och besättning? Att vara tvungen att skjuta upp det nästan ett dygn verkar orimligt? Om det görs pga operational reasons som crew rotation eller liknande så borde det väl vara skäl för ersättning i sig?

Ett par tankar här:
1. Ny avgångstid skulle i så fall var efter Heathrows "Curfew" eftersom flygfältet inte är öppet hela dygnet. Samma problem har Frankfurt, Zurich och Munchen att det finns ett flygförbud mellan ca 23.30 och i LHRs fall tror jag det är 04.45 när första HKG kärran anländer.
2. Jag gissar att besättningen borde bytas ut eftersom deras tjänstetid skulle övergå totala tjänstetimmar om ni skulle åka iväg. Så sent var det inte reservbesättningar stand by
3. Det finns säkert ett skäl att man väljer harmonisera tidtabellen med ursprungsplan. T.ex. resurser på plats i CPT som kan hantera återvändande plan till LHR så det inte står still i 12t där

Gällande EU261/2004 borde detta vara ett bra case.
 

agehall

Medlem
Airport restrictions kan dock ställa till det. Argumentationen här måste gå ut på att om felet upptäckts och åtgärdats innan take-off hade man hunnit lyfta innan 2330.

Sedan är jag faktiskt lite osäker på vad som gäller när akuta fel uppstår under en flight som avbryts på något sätt. Det är väl inte helt otänkbart att det får anses som extraordinärt, men jag är inte säker. Eftersom det är BA vi pratar om, så lär det oavsett vara en rejäl uppförsbacke att få ut någon ersättning då de brukar vara extremt dåliga på att betala ut enligt EU261/2004.
 

seat56f

Medlem
Jag har för mig att flighter som får avbrytas efter start inte ger ersättning enligt EU261. Jag vet inte varför men kan tänka mig att motivet är:
Inget bolag medvetet skickar upp plan för att sen ta ner dem igen - du har ju i stort sett förbrukat lika mycket resurser (bränsle, flygplanstimmar, besättning) som att skicka det hela vägen. Alltså finns inget incentiv att göra så av snålhet, och inget behov att straffa det. EU261 riktar in sig på att bolag som medvetet planerar för tight och/eller inte har reserver på plats för att hantera normala avvikelser ska tvingas ta ansvar för det. Och att flygbolag inte ska frestas ställa in flighter med tveksam lönsamhet.

Dessutom vill man nog av säkerhetsskäl inte fostra ett mindset där man inte tar ner ett plan så fort som möjligt om fel uppstår i luften, så där är ett argument för att undanta såna omstädnigheter från EU261.
 

johannesa

Medlem
1. Ny avgångstid skulle i så fall var efter Heathrows "Curfew" eftersom flygfältet inte är öppet hela dygnet. Samma problem har Frankfurt, Zurich och Munchen att det finns ett flygförbud mellan ca 23.30 och i LHRs fall tror jag det är 04.45 när första HKG kärran anländer.
Jag var inne på liknande funderingar och tror att det förmodligen handlade om att vad det nu var som behövde fixas tog längre tid och att besättningens max-arbetstid skulle överskridas. Men Heathrow har inte en curfew rakt av. De får släppa en del flyg, 5800 stycken om året tydligen.
 

riba

Medlem
Jag fick igenom ett EU261 case med SAS gällande en flight som avbrutits efter start, CPH-WAW. Vi var totalt 25 minuter i luften vill jag minnas. Dock var skillnaden i mitt fall att de valde att ställa in avgången efter att vi väl landat och erbjöd ombokning, spelar kanske roll här?
 

Kricka

Medlem
@johannesa Jag skulle i detta fall låta något av de företag som "återvinner" pengar
enligt EU261/2004 ta tag i frågan och jobba med den. De tar betalt för sitt arbete men
för att minimera sitt eget arbete/sin egen tid så är det bekvämt. Tror möjligen att de
har en något större chans att lyckas men detta är en spekulation från min sida.
 
Toppen