Senaste nytt

Möte två timmar efter landningen SK935 och sen vidare till Orange County

ARNBER

Medlem
Hej BC!

Den ursprungliga planen var att åka med SAS nya direktflyg nästa tisdag till Los Angeles för en konferens. Nu tänkte jag ändra lite mina planer för att möte upp en ny kontakt i San Francisco. Problemet är att jag inte kan kommer till konferensen som äga rum den 6e nära flygplatsen Orange County (ca 6 mil från Los Angeles flygplats).

Nu finns två alternativ :

1) Boka om resan och flyger direkt till San Francisco den 5e. SK935 landar enligt tidtabell 14.45 men enligt flightradar att sen oftast försenad åtminstone 45 min. Sen måste jag vidare till Orange County med en direktfly från San Francisco kl. 20.54

2) jag åker en dag tidigare till San Francisco. Dock är ombokningskostnaden väldigt höga då vanliga Sas Go biljetter är slut.

Vad skulle ni göra? Chansar eller party safe och tar notan?
Tack så jättemycket för hjälpen!
 

Agö

Medlem
Är tanken att du på de sex timmarna från landning i SAN Francisco till avgång mot Orange County ska hinna träffa din kontakt? I så fall kan det ju förefalla en aning ambitiöst om träffen inte sker på flygplatsen.

Jag hade nog ställt mig frågan hur viktigt det är att jag är på plats på konferensen i tid den 6 april. Är det mycket viktigt skulle jag inte ta några risker.
 

Alf

Medlem
Jag blir lite häpen över hur tufft man kan planera sin verksamhet. Har under decennier åkt massor till Kalifornien för arbeten och projektmöten. Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga ett möte vid ankomst samma dag till USA, speciellt inte om mötet innbar någon form av förhandling. Oavsett om man rest i business eller ekonomi är man inte lämpad att arbeta vid ankomst när man dessutom har en tidsskillnad på 9 timmar. Jag kör inte ens en hyrbil efter en sådan lång resa.

Ta till en vettig planering, det mår både kropp och skäl bra av. Man behöver inte stressa på detta viset om man planerar vettigt.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Jag skulle inte ha ett kundmöte direkt efter en långresa i Go, just saying...
Jag blir lite häpen över hur tufft man kan planera sin verksamhet. Har under decennier åkt massor till Kalifornien för arbeten och projektmöten. Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga ett möte vid ankomst samma dag till USA, speciellt inte om mötet innbar någon form av förhandling. Oavsett om man rest i business eller ekonomi är man inte lämpad att arbeta vid ankomst när man dessutom har en tidsskillnad på 9 timmar. Jag kör inte ens en hyrbil efter en sådan lång resa.

Ta till en vettig planering, det mår både kropp och skäl bra av. Man behöver inte stressa på detta viset om man planerar vettigt.
Ständigt dessa pekpinnar. Var exakt läser ni att TS ska ha ett kundmöte? TS skriver "möta upp en ny kontakt". Det kan ju betyda ett glas vin i baren eller något annat socialt och behöver inte nödvändigtvis innebära en slutförhandling om ett leveransavtal värt 250 miljoner kronor.
 

rvarttinen

Medlem
Som @Agö antyder; vad för slags möte är det du har planerat? Själv brukar jag vara rätt mosig efter en längre flygning och vill gärna ha eventuella möten kanske dagen efter. Om det är kompisar som möter upp så brukar det vara rätt så trevligt att ses för en kort middag edyl. samma dag/kväll ... har varit på ett påtvingat kundmöte några timmar efter landning ... inget jag gör om och den som ordnade mötet ångrade sig säkert ...
 

Alf

Medlem
Ständigt dessa pekpinnar. Var exakt läser ni att TS ska ha ett kundmöte? TS skriver "möta upp en ny kontakt". Det kan ju betyda ett glas vin i baren eller något annat socialt och behöver inte nödvändigtvis innebära en slutförhandling om ett leveransavtal värt 250 miljoner kronor.

Det är inga pekpinnar. Var och en gör som han vill. Men om man nu skriver om det så tar jag mig friheten att lägga in mina värderingar och erfarenheter. Jag utgår från att @ARNBER är fullt kompetent att ta ansvar för sin egen planering. Det är ju självklart att man kan ha någon informellt möte i baren eller gemensam måltid vid ankomst.

Jag utgår från att den som deltar i en slutförhandling om något kontrakt på 250 Mkr vet hur något sådant skall hanteras. Vad jag vill ha sagt är att jag aldrig skulle godkänna att någon medarbetare skulle få sätta sej i en sådan förhandling direkt efter ankomst till USA.
 

Agö

Medlem
Det är inga pekpinnar. Var och en gör som han vill. Men om man nu skriver om det så tar jag mig friheten att lägga in mina värderingar och erfarenheter. Jag utgår från att @ARNBER är fullt kompetent att ta ansvar för sin egen planering. Det är ju självklart att man kan ha någon informellt möte i baren eller gemensam måltid vid ankomst.

Jag utgår från att den som deltar i en slutförhandling om något kontrakt på 250 Mkr vet hur något sådant skall hanteras. Vad jag vill ha sagt är att jag aldrig skulle godkänna att någon medarbetare skulle få sätta sej i en sådan förhandling direkt efter ankomst till USA.
När jag läser hans inlägg verkar han fråga om tiden räcker till, inte om han är fräsch/pigg nog för ett möte. Så @ARNBER har nog själv tagit ställning i den frågan ska du se.
 

agehall

Medlem
Det enda rimliga alternativet tycker jag verkar vara att resa en dag tidigare. Om du blir lite sen till SFO så kommer du inte att ha direkt gott om tid med tanke på att du först ska in i USA och sedan möta upp din kontakt. Sedan ska du tillbaka till SFO och igenom security.

Klart det kan råka gå, men det är så många saker som kan gå fel att det känns dumt att ens försöka.

Jag brukar resonera som så här; är mötet viktigt på något sätt, så ska jag vara där i god tid, vara förberedd samt inte känna mig stressad. Om detta inte går att lösa får mötet flyttas eller mitt schema göras om.
 

Senator

Moderator
Tyvärr är det svårt att ge exakta råd då jag (vi?) vet alldeles för lite om situationen.

Jag råkar vara en optimerar. Jag har beslutat en tisdag kväll kl 22.00 att hinna med 06.35 fakiren till Frankfurt för att sedan åka med Lufthansa till SFO nästa morgon. Där hämtade jag hyrbil och åkte till Palo Alto för att jobba 14.00 till 21.00 lokal tid. Allt går. Jag har också åkt JFK-ZRH-ARN en fredagskväll för att byta väskor hemma och åka ARN-CPH-BKK-TPE 3t senare. I måndags åkte jag YUL-ZRH för att sedan ha möten i ZRH innan avresan hem igår eftermiddag. Igen, allt går beroende av situationen och vi alla hanterar sömnbrist, jetlag och stress olika. Jag kan hantera detta några dagar, men sedan behöver jag en återställande natt.

Det beror på vad syfte med möte är också. Jag träffade en kille som jobbar med M&A på en av de stora amerikanska bankerna i somras. Han är United Global Service och det var inte ovanligt för honom att flyga EWR-NRT, ha ett två timmars möte och sedan åka hem.
 
Toppen