Senaste nytt

Hur vet jag vilken bokningsklass det blir på biljetten?

amh

Medlem
Hej, Jag följer med glädje alla intressanta "trådar" och lär mig mycket. Tänkte nu fråga alla kunniga medlemmar för att få hjälp med hur kan man veta i vilken bokningsklass man får på sin biljett? Det finns ju en massa olika varianter. Jag kämpar för att behålla mitt SAS Guldkort varje år och går då och då på nitar när jag bokar med andra Star Alliance flygbolag då jag ibland får bokningsklass på min biljett som inte ger några eller mycket få Eurobonus poäng. Hur kan jag få koll på bokningsklassen när jag bokar en biljett på nätet? Jag flyger (tyvärr) alltid i ekonomi. Alla tips på hur jag kan optimera detta mottages tacksamt!
 

bnr

Medlem
Hej, Jag följer med glädje alla intressanta "trådar" och lär mig mycket. Tänkte nu fråga alla kunniga medlemmar för att få hjälp med hur kan man veta i vilken bokningsklass man får på sin biljett? Det finns ju en massa olika varianter. Jag kämpar för att behålla mitt SAS Guldkort varje år och går då och då på nitar när jag bokar med andra Star Alliance flygbolag då jag ibland får bokningsklass på min biljett som inte ger några eller mycket få Eurobonus poäng. Hur kan jag få koll på bokningsklassen när jag bokar en biljett på nätet? Jag flyger (tyvärr) alltid i ekonomi. Alla tips på hur jag kan optimera detta mottages tacksamt!

Inte helt rätt tråd för detta kanske... men här följer ett par sätt
1. Du får en PDF med en e-ticket från SAS, se bild. I exemplet har man bokningsklass "B".
Capture.PNG
2. saudia > Welcome to Saudi Arabian Airlines -> Manage Bookings -> e-Ticket -> Fyll i e-Ticket-nummer.
capt2.PNG

Edit: Ser att frågan inte bara gäller SAS utan andra bolag också.
Tittar på t.ex. en gammal (2015) Lufthansa-bokning, där står det i bokningsbekräftelsen.
capt3.PNG

Akta dig för codeshare dock, kan vara oklart hur mycket miles man får på en sådan biljett, finns mängder med information om det på forumet, bara att söka. :)
 

amh

Medlem
Tack för snabbt svar och ursäkta att jag nog lagt min fråga i fel tråd .....men hur kan jag veta innan jag bokat vilken bokningsklass jag har på föreslagen biljett så att man ev. kan försöka byta/hitta annan för att få fler poäng?
 
Hej, Jag följer med glädje alla intressanta "trådar" och lär mig mycket. Tänkte nu fråga alla kunniga medlemmar för att få hjälp med hur kan man veta i vilken bokningsklass man får på sin biljett? Det finns ju en massa olika varianter. Jag kämpar för att behålla mitt SAS Guldkort varje år och går då och då på nitar när jag bokar med andra Star Alliance flygbolag då jag ibland får bokningsklass på min biljett som inte ger några eller mycket få Eurobonus poäng. Hur kan jag få koll på bokningsklassen när jag bokar en biljett på nätet? Jag flyger (tyvärr) alltid i ekonomi. Alla tips på hur jag kan optimera detta mottages tacksamt!

Som bnr skriver - passa dig för code share.
Andvänd Eurobonus portalen som första "skott" för att se vilka klasser som ger poäng och hur mycket för resp. flygbolag. Om du saknar en klass där eller känner dig osäker så kan du gå in på resp flygbolags hemsida för ibland kan man få poäng om man använder deras program men inte eurobonus. Nackdelen är att de poängen inte blir statusgrundande för dig i EB men om du når EBG rel. enkelt så kan du därefter fortsätta i det andra bolaget om det är "lönt".
Jag flyger ofta Thai och jag försöker alltid att välja poängklass för EB. Funkar inte det använder jag ROP för de 25% jag får. ROP har rullande 2 års period så det blir mer "lönt" då än om de bara hade 1 år.
När jag sedan når EBD går jag över helt till ROP så jag får guld = businessuppgradering som perk plus att jag ofta åker på sem med fam till Thailand.

När du bokar (eller innan) fråga din resebyrå vilken bokningsklass det är. Gå sedan in på SAS och resp bolags poängtabell. Kolla sedan hur mycket poäng klassen ger innan du konfirmerar biljetten.
Som ex så varierar klasser mellan bolag.
I bnr:s LH fall så ger W poäng med LH medan TG ger 0 poäng med EB men om du använder deras program - då får du 25%.

Djungel är det men den tid det tar att kolla och trixa lite ger i mina ögon bra payback på investerad tid.
 

bnr

Medlem
Tack för snabbt svar och ursäkta att jag nog lagt min fråga i fel tråd .....men hur kan jag veta innan jag bokat vilken bokningsklass jag har på föreslagen biljett så att man ev. kan försöka byta/hitta annan för att få fler poäng?

Edit: Välkommen till BusinessClass @amh! :)

Finns nog på de flesta flygbolags webbplatser i olika former, man måste bara veta vad man ska leta efter. Två exempel nedan.

På SAS webbplats ser det ut så här.
Man trycker på "Läs mer" och så visas informationen under "Tjäna xxxx poäng".
I exemplet är det fyra segment (AAA-BBB-CCC-BBB-AAA)
Här ser man att AAA-BBB och BBB-CCC bokas i "T" och att CCC-BBB och BBB-AAA bokas i "Q".
Capture.PNG

På Lufthansas hemsida ser det ut så här. När man håller musen över "Show booking classes" visas rutan med bokningsklasserna.
capt2.PNG
 

blobloblo

Medlem
Lånar tråden. Kan för mitt liv inte hinna bokningsklasserna när jag bokar via Turkish. Någon som vet var jag finner infon?
 
Du ser det efter sidan där du fyllt i namn osv, men innan du anger kreditkortsnummer och betalar. Åtminstone var det så för något år sedan eller så
 

Grobian

Ny medlem
Lånar tråden
Blivit ombokad några gånger i USA senaste veckorna och försöker efterregistrera poängen. Hur ser jag bokningsklassen på dom här biljetterna?
 

Attachments

  • 20181113_062412.jpg
    20181113_062412.jpg
    62,4 KB · Visningar: 445
Toppen