Senaste nytt

Iberia Express överraskar i business class

Åkte med frun och ett gäng vänner från Kastrup till Madrid. Hade bokat C med hustrun, de andra 4 åkte ekonomi. Hade läst lite om detta lågprisbolag och hade MYCKET låga förväntningar, speciellt som vi nyligen hade en resa med Air Asia från Singapore till Langkawi i deras "premiumkabin". Total katastrof ända från checkin till bagage, men nog om det.

Snabb business checkin utan kö, fasttrack på 30 sekunder, lounge och prio boarding som fungerade. Redan då anade jag att det kunde bli bra. Två hela rader i C med 3+3 och 4 passagerare. Efter takeoff ett glas färskpressad juice och många leenden från Sandra. Hyfsad lax med ris, sallad med tomater, valnötter och rökt skinka. Avrundat med en virre till kaffet så gick de 3 timmarna snabbt.

Totalt sett var de 300 kr extra för C ett fynd. Kan verkligen rekommendera Iberia efter detta. Hoppas att det inte var ett exception :).
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det låter ju riktigt trevligt. Men det får en att fråga - vad är det egentligen som är LCC med Iberia express? Om de har alla de tjänsterna och en bra Business class?
 

pep

Medlem
Det låter ju riktigt trevligt. Men det får en att fråga - vad är det egentligen som är LCC med Iberia express? Om de har alla de tjänsterna och en bra Business class?
Jeg havde samme spørgsmål. De facto en full service carrier. Forskellen er næppe til at få øje på? Same, same as LH og LH City Line?
 

mha321

Medlem
Jeg havde samme spørgsmål. De facto en full service carrier. Forskellen er næppe til at få øje på? Same, same as LH og LH City Line?
Fast har lh cityline marknadsföras som LCC? Det är väl germanwings/eurowings som haft/har den rollen i lh?
 
  • Gilla
Reactions: pep
Det låter ju riktigt trevligt. Men det får en att fråga - vad är det egentligen som är LCC med Iberia express? Om de har alla de tjänsterna och en bra Business class?
Bra fråga. Eftersom bolaget verkar marknadsföra sig om Iberias LCC så fick jag det intrycket. Men jag kan så klart ha missuppfattat det helt.
 

mha321

Medlem
Bra fråga. Eftersom bolaget verkar marknadsföra sig om Iberias LCC så fick jag det intrycket. Men jag kan så klart ha missuppfattat det helt.
Jag har också noterat den marknadsföringen. Är på jakt efter om det faktiskt ligger något bakom det eller om det enbart är marketing...
 

Homer

Medlem
Iberia Express (I2) var ett försök att klämma åt Iberia:s fackföreningar, starta ett helt nytt bolag
som tog hand om alla korta och mediumlånga flighter.
Efter en massa strejkande blev det en övernskommelse om att I2 inte får växa till mer än 25 plan före 2017, i gengäld gick Iberia:s piloter med på lönesänkningar.
Det är därför Iberia fortfarande traffikerar vissa stäckor inom Europa.
Förrutom besättningens löner är nästan enda skillnaden benutrymme.

Vueling är IAG:s uttalade LCC (fast Vueling har ju också Businessclass ungefär som SAS Plus)

F.ö. brukar ju även Air Berlin definieras som LCC
 
Last edited:
Toppen