Senaste nytt

BA2202 redan försenad..... Varför?

Brandten

Medlem
Har några vänner som flyger BA2202 CUN-LGW imorgon 26/3 och de har redan fått information om att flyget är försenat.

Kan man se vilket flyg som är inkommande om den avgången beräknas vara sen? Ni brukar ju kunna se SK-kärror och deras rotationer så gör ett försök för BA här också... :)
 

Brandten

Medlem
Tackar ja det kan stämma... De hade fått minst 6 check my trip email notifieringar inatt om ändrade tider så var lite oroliga. Men de har lång tid i London för att ta sig till LHR-ARN flyget så går nog bra ändå. :)
 

agehall

Medlem
Känns som lite överdrivet att notifera så många gånger...
Systemen vet ju inte nödvändigtvis om ifall det är en kritisk ändring eller inte - det är där kritiskt tänkande kommer in. Om flighten ändras några minuter hit eller dit flera gånger kan det ju lätt trigga många notifieringsmail men det är ju bara det sista man behöver titta på.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant att flightstats - som brukar ha bra koll på flygen - inte har en enda justering av flygtiderna. Och BA brukar (tycker jag) vara ganska restriktiva med att justera avgångstiderna med några minuter plus eller minus. Så detta måste vara något checkmytrip (Amadeus) fångar upp från någon annan källa. Undrar vilken?
 

AABack2ARN

Medlem
Och nu har BA justerat tillbaka att planet är i tid. Det känns som om checkmytrip fångar upp meddelanden från FAA eller annan flygtrafikledning och då justerar tiden för varje gång datorn räknar om slot-tider... Inkommande plan skall nu vara cirka 10 minuter tidigt.
 

Brandten

Medlem
Det här vart ju inte så illa...

210b27296a0e296d6318f06425f6765e.jpg
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr ett bra exempel på där det faktiskt kan vara en nackdel att ta in för mycket information. Man stressar lätt upp sig i onödan för något som till slut inte ens bblev en försening. Men dte ä rotroligt svårt att dra gränsen - i synnerhet för systemen som skall behanda informationen med automatik.

Jämför de gånger SAS SMS-tjänst får frispel och man får information var femte minut om ändrad avgångstid eller ny gate. När till slut planet går är det mer eller mindre i tid och ingen förändring av gate har skett. Men de gånger då planet verkligen blir sent tenderar informationen att utebli...
 
  • Gilla
Reactions: ejm
Tyvärr ett bra exempel på där det faktiskt kan vara en nackdel att ta in för mycket information. Man stressar lätt upp sig i onödan för något som till slut inte ens bblev en försening. Men dte ä rotroligt svårt att dra gränsen - i synnerhet för systemen som skall behanda informationen med automatik.

Jämför de gånger SAS SMS-tjänst får frispel och man får information var femte minut om ändrad avgångstid eller ny gate. När till slut planet går är det mer eller mindre i tid och ingen förändring av gate har skett. Men de gånger då planet verkligen blir sent tenderar informationen att utebli...
Ja, Check my trip är lite wierd. Fick en kaskad av notification om en ändring med 10 min på en LOT-flight i april MEN ingenting om att en flight idag med SAS blev inställd. Där funkade dock SAS sms fint.
 
Toppen