Senaste nytt

Har du blivit nergraderad?

Perra

Medlem
Har ju diskuteras en hel del om upgrades men hur ser det ut med motsatsen.

Har du blivit nedgraderad och isf hur blev du kompenserad?
 

jsn

Medlem
En gång, LH MUC-ARN runt 2007, skulle ha flugit SAS men SAS strjkade så jag bokades om till LH. Fick vouchers på €300/200.
 

Roger J

Medlem
Var bokad i Economy Extra med SAS från Dubai. Blev ombokad i Economy med Lufthansa. Fick voucher från SAS på 500 euro.
 

Alx

Medlem
Var bokad i Economy Extra med SAS från Dubai. Blev ombokad i Economy med Lufthansa. Fick voucher från SAS på 500 euro.

500€ VOUCHER?? Grymt snålt av SAS. En Economy Extra biljetter skiljer ju mer i pris än så! Jag hade aldrig accepterat en sån dålig ersättning.
 

Dr. Miles

Expert
500€ VOUCHER?? Grymt snålt av SAS. En Economy Extra biljetter skiljer ju mer i pris än så! Jag hade aldrig accepterat en sån dålig ersättning.

Ibland är man illa tvungen pga man måste vara framme vid viss tidpunkt, då kan man inte välja andra flygbolag/rutt. :(
 

Alx

Medlem
Ibland är man illa tvungen pga man måste vara framme vid viss tidpunkt, då kan man inte välja andra flygbolag/rutt. :(

I det här fallet blev han ju just ombokad till ett annat flyg! Alltså var ju tiden antagligen ingen major issue... Om man MÅSTE med det flyget man är bokad på och planet är är överbokat kan man alltid ifrågasätta huruvida flygbolaget verkligen har undersökt om det inte finns en enda frivillig resenär beredd att avstå sin plats mot viss ersättning. Flygbolag är skyldiga att göra detta innan de tvingar någon till någonting. Jag vet att så sällan görs fullt ut. Men blir man lite högljudd och avkräver de detta har jag svårt att tro att de envisas med att just välja dig.

En 500€ voucher är inte i enlighet med miniersättning vid påtvingad degradering/ombokning vilket tyder på att Roger J snarare frivilligt gått med på en degradering/ombokning mot en sämre ersättning än han hade kunnat få annars.

Personligen har jag gått med på frivilliga ombokningar mot ersättning men aldrig degradering. Så vitt jag vet brukar det sällan vara några större svårigheter att få ihop ett tillräckligt antal "företaget-betalar-jag-får-privat-ersättning-resenärer" på frivillig basis. Eftersom jag betalar ALLA mina biljetter privat så skulle jag aldrig acceptera en ersättning som understiger skillnaden mellan den allra billigaste ekonomibiljetten och det pris jag faktiskt betalat för min business class biljett.
 

A380*G

Medlem
Jag har blivit erbjuden €500 för nedgradering Y till M på CPH-PEK. Funderade 1 sekund sedan avböjde jag snällt. :)
 

agehall

Medlem
Jag har precis som Roger J blivit nedgraderad från Y till M, dock så berodde detta på irrops, så jag blev ombokad till LH istället för SK och hade inte så mycket val. Fick också €500.

Intressant nog så råkade min kollega ut för att bli nedgraderad från premium ekonomi till ekonomi på AF igår (LOS-CDG). Han fick veta att hans plats skulle slutgiltigt bekräftas vid gaten och att han skulle få €75 i kompensation samt mellanskillnaden mellan biljetten han hade och den han faktiskt flugit. Vi argumenterade vilt att detta var fel eftersom flighten gick till ett EU-land och att EU 261/2004 därför gäller, men det vägrade AF på plats acceptera. I slutändan fick han en plats i C så det kom aldrig till att han skulle få någon kompensation, vilket nog var tur för AF på plats och på CDG.
 
Min fru blev nedgraderad från C till M på HKG-SYD på CX efter 13 timmars väntan. AY landade 45 min sent i HKG och sen började helvetet.

AY betalade först efter att jag skickat hot om betalningsföreläggande.
 
Toppen