Senaste nytt

Alternativa resvägar till Bryssel

Thogge

Medlem
Hej,

Jag veckopendlar mellan Stockholm, Arlanda och Bryssel, Zaventem med SAS.
I tisdags skedde ett terrorattentat mot Zaventem och det kan nog komma att dröja innan flygplatsen återigen kan öppna för reguljärflyg. Hörde senast idag att flygplatsens ledning ännu inte har fått tillträde till avgångshallen eftersom det fortfarande är en brottsplats och de letar bevis. OM vi räknar med att det tar ett par-tre veckor innan allt är iordning igen, vilka alternativa flygplatser är bäst för folk som ska till Bryssel och vill flyga med något annat än Ryan Air (Som flyger till den närliggande flygplatsen Charleroi)

SAS erbjuder kostnadsfri ombokning till Amsterdam, Paris, Düsseldorf och Frankfurt. Från vilken av dessa flygplatser är det lättast, snabbast och billigast att ta sig från till Bryssel?

Cheers, T
 

NyfikenGrau

Medlem
Snabbast är definitivt snabbtåg från CDG, tar drygt en timme. Amsterdam det dubbla tror jag, men förmodligen billigare.
 

nota bene

Medlem
De tyska alternativen kräver bil om du inte vill ha typ tre byten och tre timmar på tåg.

Paris (Eurostar) är snabbast men vet inte hur det är fån CDG till Bryssel om tågen stannar där eller om du ska till Garde du Nord. Fördelen med Schiphol är att det är många bra tågförbindelser söderut, dock är det längre sträcka än från Paris.
 

Dr. Miles

Expert
När man köpte biljett från KLM kunde man välja Bryssel tågstation som destonation förut. (Med byte i Amsterdam Schiphol).
 

In_Sweden

Medlem
Schipol till Bryssel Zuid/Midi går det ett snabbtåg i timman, tar 1h 35minuter, inga byten. Från CDG så går det mindre än ett TGV i timman, beroende på tid på dagen. De tar mellan 1:36 till 2:10.

Så om inte tidtabellen till CDG är betydligt bättre så skulle jag välja Schipol.
 

NyfikenGrau

Medlem
Du har rätt @In_Sweden, fel av mig, TGV CDG-Bryssel har av någon anledning blivit långsammare med åren, gick snabbare när jag åkte, eller så är det något bygge som hindrar numera.
 
Lufthansa kör bussar mellan Frankfurt och Bryssel. Antar att de kommer att köra så länge flygplatsen i Bryssel är stängd.

Det går också direkttåg från FRA till Bryssel (midi) de tar cirka 2:45. ICE-tåg som trafikerar.

Lufthansa has installed a shuttle bus connection between Frankfurt Airport and Brussels, to provide customers with reliable transportation between the two cities despite the flight cancellations. Busses will operate seven times daily between 24 and 28 March. The bus departure and arrival points and the departure times from Frankfurt and Brussels are currently planned as follows:

Frankfurt Airport departures from P32, Bus Station/Terminal 1 (arrivals level) at 08:00 /10:00 / 12:00 / 14:00 / 16:00 / 18:00 / 20:00.

Brussels departures from Boulevard du Centenaire (near the Atomium) at 06:00 / 08:00 / 10:00 / 12:00 / 14:00 / 16:00.

https://www.lufthansa.com/online/my...&src=mbhp&src_cntry=SE&src_lang=en&NOSSO=true
 
Last edited:
Toppen