Senaste nytt

Eurobonus-profilen fyllde i fel namn på sas.se, ÅÄÖ konverteras inte korrekt.

SNIFF

Medlem
Först och främst vill jag ge supporten ett tack för att de hanterade mitt problem på ett mycket bra sätt.

Jag noterade i en del av mina bokningar nu under VIP-kampanjen att mitt efternamn blev "fel".
Ponera att mitt efternamn är SNÖFF.

Då man är inloggad och bokar en resa så fyller SAS system i namnet. Man kan inte ändra sitt eget namn om man inte väljer "Annan resenär" och fyller i allt på nytt.

Mitt efternamn blev sedan SNOFF, inte SNOEFF, i samtliga bokningar gjorda under VIP-kampanjen. Insåg detta när jag skulle lägga in dem i min flygrese-app och stötte på patrull.

Jag kollade igenom andra bokningar gjorda samtidigt som jag varit inloggad och låtit profilen fylla i mitt namn. Visar sig att en del har SNOEFF och andra har SNOFF.

Guldsupporten sade att det borde konverteras korrekt och lovade att lösa det om jag ringde in. Ringde in och det korrigerades utan tjafs, gjorde även några provbokningar från deras sida och då blev det inget problem, det skulle eskaleras vidare. Kan vara ett fel på min internetprofil.

Alltså, ni som har ÅÄÖ i era namn kanske vill kolla igenom era bokningar gjorda under VIP-kampanjen så inget har blivit fel och man får obehagliga överraskningar.

Det här kanske bara är jag som råkat ut för men jag tänker mig att jag tar upp det ändå. Diskussioner om SAS (SK)IT-system kan vi ju undvika, känns som att det ämnet är avhandlat redan...
 

trekker

Medlem
Jag har en san bokstav i mitt namn, da jag bokar fran UK blir det blandat med ibland a och ibland ae. Har aldrig haft problem forutom en gang i en automatisk passkontroll i Manchester.
 

SNIFF

Medlem
Har aldrig haft problem forutom en gang i en automatisk passkontroll i Manchester.
Jag har inte heller haft problem med det tidigare. Jag reagerade på det för att första bokningen jag tittade på var till USA.
Har ingen lust att stå och bråka med TSA och övertyga dem om att jag inte är terrorist p.g.a något som lätt kan undvikas :)
 

agehall

Medlem
Jag har inte heller haft problem med det tidigare. Jag reagerade på det för att första bokningen jag tittade på var till USA.
Har ingen lust att stå och bråka med TSA och övertyga dem om att jag inte är terrorist p.g.a något som lätt kan undvikas :)
I USA har du nog större framgång med A,A och O än AO, AE och OE - oddsen säger att TSA-agenten inte förstår att t.ex. OE betyder Ö och därmed anser att ditt namn är felstavat. Om det däremot står O, så är chansen stor att samme agent inte förstår skillnaden mellan O och Ö och därmed tror det är samma sak. Galet - japp, men min erfarenhet från att resa med kollegor som har detta problem visar på detta.
 

SNIFF

Medlem
I USA har du nog större framgång med A,A och O än AO, AE och OE - oddsen säger att TSA-agenten inte förstår att t.ex. OE betyder Ö och därmed anser att ditt namn är felstavat. Om det däremot står O, så är chansen stor att samme agent inte förstår skillnaden mellan O och Ö och därmed tror det är samma sak. Galet - japp, men min erfarenhet från att resa med kollegor som har detta problem visar på detta.

Min far har råkat ut för det motsatta, stavar med ett AE i förnamnet.
Det skulle bestämt vara ett Ä på något dokument som TSA-personen hade i sin hand och inte något AE...

TSA's vägar äro outgrundliga! :)
 
Jag bokar konsekvent mitt efternamn med O istället för OE.
Företagsrepresentanten för Air France/KLM skrev för övrigt så här:
Hej Glenn,

Vi använder O som Ö (Enligt nya IATA regler skall vi sluta med OE, AA, AE) så det bör inte vara några problem i din bokning. Du får gärna skriva ditt boknigsnummer så kan jag ta en titt. (eller maila mig om du inte inte vill skriva bokningsnummer här) tipalitz@airfrance.fr

Jag har tyvärr inte hört något om statusmatchkampanj just nu men jag meddelar så snart jag hör något.

Mvh
Tina
http://www.businessclass.se/forum/threads/fråga-tina-på-air-france-klm.22942/
 

thh

Medlem
Min far har råkat ut för det motsatta, stavar med ett AE i förnamnet.
Det skulle bestämt vara ett Ä på något dokument som TSA-personen hade i sin hand och inte något AE...

TSA's vägar äro outgrundliga! :)

För visum så framgår de att du ska skriva OE, AE och AA och det handlar om att det ska vara maskinläsbart. Nu har USA såklart inga (eller väldigt få) maskinläsare på sina flygplatser så problemet är inte jättestort... Dessutom accepterar de en skillnad mellan ESTA och biljetter.
 

perhording

Medlem
Har också en blandning av O och OE i mina bokningar. Enda gången det orsakat krångel var vid incheck i Bangkok på väg till Australien när det stod OE i flygbiljetten och O i mitt visum. Det löste sig förstås, men det krävdes lite tid och några telefonsamtal.
 
Toppen