Senaste nytt

Äntligen Etihad

ACervin

Medlem
Etihad har varit på radarn i flera år, men av olika anledningar så har det inte blivit av. Har blivit en hel del med Emirates och Qatar i business de senaste åren så det skall bli intressant att jämföra. Med hjälp av AA poäng inköpta på den gamla goda USDM tiden bokade jag en resa med Qatar ut från Melbourne till Doha till Köpenhamn. Allt för att fira en jämn födelsedag under en veckas skidvistelse i Cervinia (svårt att åka någon annanstans med familjens efternamn). Qatar har jag åkt med så ofta nu så att den initiala entusiasmen har släppt. Krug fanns kvar i Doha och mat och dryck ombord utan klagomål. Dock olika innehåll i IFE, MEL-DOH jämfört med DOH-CPH, vilket förvånade mig. Jag som hade tänkt se Room på väg till Köpenhamn.


Med den nya AA möjligheten att boka enkelväg har det blivit mycket enklare att hitta bonusresor, man kan ta en väg i taget, efterhand som det öppnar sig möjligheter. Med USDM var man tvungen att få till både utresa och retur på ett bräde. Resan bokad som 2 enkelbiljetter. Så business med Qatar till Köpenhamn. För att jag inte skall bli alltför bortskämd var det sen EasyJet till Milano ToR. Faktiskt imponerad av EasyJet appen som är rikitgt bra, samt att man är så duktig på att flyga i tid, men jag antar att det är hela konceptet med lågprisflyg. På och avstigning både fram och bak är ju också betydligt smidigare än att trycka på alla framifrån. Dessutom är det skönt med en nypa frisk luft. Nåväl det skulle inte handla om EasyJet.


Tyvärr så flyger ju inte Etihad på Skandinavien utan jag positionerade mig i Paris med SAS kvällen innan. I Köpenhamn fick jag uppleva hur trögt det är att boarda enbart framifrån i ett absolut fullt flyg. Trettio minuter sena. Lågprisbolagen måste skratta på sig (hela vägen till banken). Morgonavgång från Charles de Gaulle med Etihad till Abu Dhabi. Sov över på det nya Ibis Style vid terminal 3,, ligger mittemot Pullman som nog är ett snäpp upp i komfort. Men Ibis bjöd på en god middag (fick betala förstås) med pilgrimsmusslor och chorizo flarn på en bädd av Andalusisk risotto och paprika creme för 17 €. Även om omgivningen var lite spartanskt modern så var det inte illa. Rummet enkelt men bekvämt och Wifi tuffade på bra, Skype fungerade fint.


Flygplatståget till terminal 2. Två incheckningsagenter satt och var sysslolösa vid business incheckningen så det tog inte många sekunder. Fast track genom pass och säkerhetskontrollen, men det var överlag lite folk, undrar om jag inte förlorade några minuter i priority jämfört med economy, så irriterande, eller hur?


Förbi Hermes och Rolex och hissen upp till loungerna där Etihad såväl som Emirates och några andra ligger. Etihad loungen var ytterst smakfullt inredd med en matsalsavdelning i vitt med bordsservering, tygservetter och en minimalistisk buffe. En god grekisk yoghurt med nötgranola följt av pocherade ägg med lax beställdes från menyn och följdes upp av lite småplock från buffen. En bra start. Resten av loungen har mer utseende av bibliotek, herrklubb och jag förflyttade mig dit för lite email arkeologi. Efter en veckas skidåkning hade det hopat sig fint i inkorgen. Tjusig utsikt över plattan från loungen. Boardingen utropades inte via högtalare utan personalen gick diskret runt och viskande framförde att om man behagade så var det lämpligt att förflytta sig mot gaten. Elegant och rogivande utan att störa någon annan.

IMG_1039.jpg

Elegant Etihad lounge. Liten men bra buffe kompletterad med ypperlig a la carte
IMG_1043.jpg

Herrklubbsdelen av loungen

Planet var en lite äldre 777 ER, sandfärgad inredning och skumpa strax efter att man intagit stolen. Fotpallen inte lika långt bort som in Qatars 787 utan här nådde jag fram med fötterna. En timmas försening på grund av flygledarstrejk (har jag någonsin varit i Frankrike utan en strejk?). Goda möjligheter till påfyllning om man så önskade. Pushback och start med färd ner över Italien, Grekland och Egypten, Santorini riktigt fint i eftermiddagsljuset, kunde till och med urskilja åsnestigen upp till byn. Inget flygande över Turkiskt, Iranskt eller Irakiskt luftrum som QR gjorde på uppresan. Känns ju lite tryggare med Etihads rutt.

IMG_1092.jpg

Förrätt med boutique smör på sträckan CDG-AUH

IMG_1105.jpg

Klen ostbricka

IMG_1169.jpg

Från Medelhavet in över Egypten
IMG_1110.jpg

Kokosflingor och svartpeppar i avslutningen? Hmmm!

Elegant middag där visserligen första rätten serverades på bricka men resten på tallrik. Valde en räksallad med örtcreme som var mycket god, följt av en ypperlig, långsamt kokt lammskånk, som föll isär vid minsta beröring. Vinerna var goda och väl beskrivna. Jag gillar när man kan ägna sig åt vinprovning och matcha beskrivningarna med sina egna upplevelser. Fångade jag upp den där avslutningen med kokosflingor och svartpeppar i det där vittvinet? (Rheinhessen, Grauer Burgunder Trocken 2013). Njaa kanske inte riktigt, beror nog på den höga höjden. Rödvinerna var rumstempererade, det är lite av min hemliga test, som att gå på finkrogen och kolla att potatisen är väl omhändertagen och inte överkokt. Det är många businessklass kabiner som missar på rödvinets temperatur. Hur många resor har man inte suttit och riskerat frostskador för att värma rödvinet i handflatorna, ack I-lands problem. Här serverar man mat och vin i den ordning jag är van att äta, dvs ostbricka före dessert. Ostbricka var en liten besvikelse då den endast bestod av 2 ostar varav den ena var en orange hårdost med väldigt lite smak. Det trodde jag inte om ett flyg som startade från Frankrike.


Amenity kitet innehåller krämer och proppar och ögonbindel som sig brukar. Mycket snyggt förpackat. Men min nya måste produkt ombord är faktiskt slippers eller tofflor på skånska. Det första man gör är ju att ta av sig skorna. När man sedan skall tassa iväg till utedasset så blir det till att knöla ner de alldeles för stora fötterna i de alldeles för små skorna. Det är här innetofflorna kommer till sin rätt. Etihad serverar strumpor som så många andra gör, men om det är lite fuktigt på golvet på toaletten, som det ofta är, och det vet man ju inte vad det kan vara, dåligt siktande Y-kromosomer eller skvättar från handfatet, så hjälper knappast strumpor som suger som tvättsvampar. Nej tacka vet jag innetofflor. Det har både Singapore, Qatar och Emirates. Jag vet, jag har i tidigare reseberättelser gjort narr av SQ innetofflor som liknar ett par kaninöron, men jag har ändrat mig. Essentiell businessklass tillbehör. Funderar faktisk på att slänga ner ett par i handbagaget tillsammans med en pyjamas för de bolag som slarvar med dessa viktiga ingredienser i totalupplevelsen.


Med 1 timmas försening blev det en rask promenad genom security till gate 59 där Etihads Dreamliner 787-9, väntade. Vilken skillnad. En mycket elegant businesskabin i olika dova bruna toner. Man har sin egen pod som är rymlig med fotstödet lite längre bort än tidigare. En mycket proaktiv personal som tog hand om min väska, visade runt i första klass och serverade en bättre champagne än på föregående flyg, nu en Lallier Grande Reserve, klart mera bärnstensgul och fruktigare. Skärmen är högupplöst och med touch funktion är det bara att peka på vad man vill se. Dessutom pyjamas och slippers, inte illa. Maten trevlig började med en arabisk Mezze och sedan Kyckling med Puy linser och en utomordentlig Amerikansk Zinfandel därtill från Ironstone Vineyards. Ostbrickan fortfarande bara 2 sorter men denna gången inte en orange hårdost vilket var en klar förbättring. Efter att ha sett en fransk dokumentär om en klimatforskare och några gamla avsnitt av Frasier, bland annat med Valentines Day med den fantastiska strykscenen, ett stycke mästerlig enmanskomedi, var det dags att somna in.

IMG_1174.jpg

Stolen i 787, mycket bra och mer privat än vad som framkommer av bilden

IMG_1184.jpg

Belysningsalternativ i överkant

IMG_1198.jpg

Den nya hörlurskontakten på Etihads 787, snubbelsäker.

IMG_1196.jpg

Arabisk Meze

Så hur står sig Etihad mot Emirates och Qatar? Ja det beror på. Emirates i 777 har en alldeles för trång kabin, den gör jag allt för att undvika och där föredrar jag Qatar eller Etihad. Däremot är ju Emirates 380 i business riktigt bra, jag har tidigare nämnt baren och den är toppen, ett bra ställe att prata bort några timmar. Nu vet jag att både Etihad och Qatar har 380 service med bar, men inte på lika många sträckor som Emirates. Jag har tyvärr inte haft förmånen att testa den servicen.

När det gäller servicekonceptet så är Etihad lite mer tillbakahållen, mer som en Engelsk herrklubb, tror jag, har aldrig varit på en engelsk herrklubb får jag erkänna (men Australisk), medan Emirates personal verkar våga interagera lite mer med gästerna, spexa lite mer (spexa är kanske att ta i). Qatar och Singapore är också lite återhållna och det går inte att jämföra med den mer kamratliga och pratiga stämningen ombord på Qantas eller Air New Zealand. På Singapore blir man alltid tilltalad med namn, vilket kan vara lite trevligt.


Serveringkonceptet på Emirates och Etihad är lätt att förstå, medan Qatar kräver att man är mer aktiv och förstår att man kan beställa, vad som helst, när som helst. Min hustru flög ner till Australien med Qatar, och första gången var hon utsvulten vid framkomst och var inte speciellt imponerad. Hon hade inte riktigt greppat att man måste själv ta tag i hur man vill att middagen skall se ut och som ordentlig svensk vill man ju inte störa kabinpersonalen i onödan. Själv gillar jag konceptet med fritt ätande och drickande.


Emirates har ett märkligt servicekoncept på dryckessidan och problem med vinserveringen under maten, som halkar efter eller uteblir helt och ofta sitter man torrlagd, det fungerar bättre både på Etihad och Qatar. Maten, det beror mycket på vad man beställer. Undvik biffar som skall vara röda i mitten (i undantagsfall kan det fungera). Fisk och långkok fungerar utmärkt, har ätit fantastiskt slow cooked lamb på Qatar och nu även på Etihad. Emirates har luftens bästa ostbricka. Vinerna är överlag väl valda på alla tre bolagen. Qatar har nedgraderat sin skumpa ombord, från årgångs Lanson till en non-vintage champagne, men det är i paritet med de andra bolagen. Krugen finns dock kvar i Doha. Etihad har fyra varmrätter och tre förrätter och fyra desserter. Lite osäker på om de andra bara kör med tre varmrätter. All bolagen serverar snyggt upplagd mat av god businessklass kvalitet, men det går ju inte att jämföra med en bra restaurang. Etihads ostbricka sticker ut som lite sämre. Vinerna goda ombord på Etihad med 3 vita och tre röda vilket jag tror är en slags standard. Spritubudet är liknande de andra bolagen med en Hennessy VSOP, Glenlivet 12 årig och Bombay gin plus lite annat smått och gott.


Underhållningssystemet, där vinner Emirates på utbud, men Etihads är lättare att navigera, då man kan knappa in numret på kanalen och på 787 är det bara att peka på touchskärmen, om man når dit. Qatar är lite mer svårnavigerat och har ett utbud som liknar Etihad. Endast Singapore Airlines har ett utbud som matchar Emirates.


Stolen, där beror det på igen. Singapore Airlines nya stol i läder är bred och ytterst bekväm, medan deras regionala C klass stol är en besvikelse. Qatar har helt platt både på 777 och 787, medan Emirates 777 stol är ganska smal (7 i bredd i business) och inte helt platt, däremot är 380 stolen helt platt. Qatar i 777 har två i bredd vid fönstret, väldigt gott om plats dock (man har 3 fönster för sig själv) så det är lätt att slinka över den som sover. Etihad om jag har förstått det hela rätt har helt platt stol i alla sina businesskabiner oavsett flyg. Det är ju en stor poäng att inte behöva bekymra sig om vilket flyg man kommer att sitta i, eller snarare sova i, när man har slantat upp för en dyr C-klassbiljett. Etihads stol i 787 är ypperlig med goda avställningsytor och betydligt bättre än Qatars ganska öppna 787/350 stol. I Etihads 787-9 är 6A och 6D en bra plats i den främre lilla businesskabinen med framåtvänd stol vid fönstret. Etihad använder ingen bäddmadrass, vilket de andra bolagen använder, de är ju ganska tunna men ökar komforten en aning. Sov dock bra ombord på Etihad, fast kabinen var lite åt det varma hållet.


Pyjamasen då? Qatar har en grå polyester bomullsblandning som kan vara lite åt det tjocka hållet. När jag flög förra veckan med Qatar så fanns den bara i XL. Man såg ganska fånig ut och efter att ha roterar runt inne i den under natten, fick den stanna ombord. Hustrun gillar dock QRs pyjamas och använder den ofta hemma. Yngsta dottern föredrar Qantas som är i 100% bomull och ganska tunn med stor Qantas logga på magen. Etihads pyjamas är den snyggaste med mörkbruna byxor och ljusbrun topp och en liten dragkedja i halsen, utan några Etihad emblem. Den kan nog komma att användas där hemma också. Emirates har bara pyjamas i första klass och den är lite ribbstickad och åt det tjocka hållet. Klar vinst till Etihad på pyjamasfronten.


Etihad känns lite mer som Singapore Airlines, hög kvalitet, diskret service. Skriver detta under flygningen till Abu Dhabi och pursern kommer fram med ett visitkort med min gate till Brisbane och meddelar att man ordnar eskort eftersom vi är lite sena. Snyggt!


Det kommer ner till tofflorna i slutändan. Där är Etihad på efterkälken på dagflyget! Skämt åsido, man kan inte vara missnöjd med något av bolagen, ja möjligen om man åker väldigt ofta eller bara en enstaka gång, då kan man ju ha otur, som med alla andra flygbolag, men överlag väldigt lite att klaga på. Etihad i business förtjänar en plats bland de de bästa bolagen jag provat och det finns ingen anledning att tveka om man har möjlighet att prova på. Den stora skillnaden idag när du flyger business med premiumbolagen är åldern på kabinen/flygplanet. Får du flyga 380, 350 eller 787 så blir det bekvämt (förutom JAL som slängt in en gammal kabin i 787, fast jag tror att de håller på att rensa bort den). Mina trevligaste flygningar har jag trots allt haft ombord på Emirates 380. Bästa servicen och bästa stolen då blir det svårt att komma runt Singapore Airlines 380.

Bästa loungerna, ja då blir det Emirates som har fler bra egna lounger än något annat bolag utanför hemorten, även om Qatars business lounge i Doha är svårslagen trots sin storlek.

Ja vad tycker ni andra. Vilket bolag bjuter på bästa helhetsupplevelsen i business?
 

karho

Medlem
Tack för bra rapport, och väldigt intressanta tankar! Loungen i Paris ser snarlik ut den i London, som jag också uppskattade.

Jag har flugit varken Qatar eller Emirates i business class, men var väldigt nöjd med Etihads hårda och mjuka produkt ombord A380.
 

CJR

Medlem
Det här var bra! Etihad är jag sugen på att testa, fast för tillfället är jag inriktad på Lufthansa Miles & More.
 

ACervin

Medlem
@karho Etihads 380 vore trevligt att prova, har den bar?
@jsn Normalt brukar jag resefotografera med Sony RX100 eller Sigma DP2 Merrill, men de här bilderna är tagna med en iPhone 6s plus, med efterbehandling i Snapseed och AfterFocus.
 

Resenären

Medlem
Tack för en förträfflig rapport. Håller med, riktiga tofflor är guld värda ombord på ett flyg.
Cervinia (svårt att åka någon annanstans med familjens efternamn).
Kul! Cervinia besökte jag en gång under en tjänsteresa i Milano. Nu vid senaste privatresan, var jag "på andra sidan berget", dvs Zermatt.
 
Toppen