Senaste nytt

Jag köpte en bil på kortet (Skandia VISA)

Mangostan

Medlem
Nu vet jag i alla fall att det går, om än med vissa begränsningar. Jag frågade min säljare mest på skoj om det gick att betala med kort och blev både förvånad och glad när han svarade att kortbetalningar går bra så länge det är debetkort och inte kreditkort. Eftersom det enda debetkort jag har är utställt på Skandiabanken tänkte jag att det är värt ett försök. Denna bil kostade en bit över 500.000 (ombyggd firmabil), men Skandiabanken har en maxgräns på 500.000 (totalt under en månad). Tyvärr visade det sig att även säljarföretaget (VW i Stockholm) hade en maxgräns, som säljaren inte visste om: 300.000 kr per affär. Nåväl, 15.000 Eurobonuspoäng är bättre än ingenting och gör det för min del klart värt att behålla Skandiakortet.
 

Traveller

Medlem
Att köpa bil på kortet är inga problem. Jag gjorde det med mitt Eurobonus MasterCard för en månad sedan. Mitt kort är ett kreditkort där krediten endast är 45 dagar. Bilhandlarna sa att det inte skulle gå utan att det måste vara ett kort knutet till mitt konto. Men där har dom allt fel. Det går alldeles utmärkt med ett kreditkort så länge man har informerat kreditföretaget om att det kommer ske ett stort köp. Jag meddelade dom en dag innan. I mitt fall var det också VW som jag handlade av. DinBil i Hammarby sa absolut nej mesans DinBil i Södertälje sa kanske och visst gick det.
 

Moco

Medlem
Att köpa bil på kortet är inga problem. Jag gjorde det med mitt Eurobonus MasterCard för en månad sedan. Mitt kort är ett kreditkort där krediten endast är 45 dagar. Bilhandlarna sa att det inte skulle gå utan att det måste vara ett kort knutet till mitt konto. Men där har dom allt fel. Det går alldeles utmärkt med ett kreditkort så länge man har informerat kreditföretaget om att det kommer ske ett stort köp. Jag meddelade dom en dag innan. I mitt fall var det också VW som jag handlade av. DinBil i Hammarby sa absolut nej mesans DinBil i Södertälje sa kanske och visst gick det.

Det har inte med att kortet i sig inte fungerar. I 99% av fallen handlar det om att bilfirman inte vill betala de högre transaktionskostnaderna för betal- och kreditkort. Enbart därför insisterar (säger att endast bankkort fungerar) de på att du, om du absolut måste betala med kort, ska betala med ett bankkort. Den underliggande infrastrukturen för att ta emot vanliga bank-/kreditkort finns i princip hos alla som tar kort - bortsett från AmEx, Diners etc. som ofta kräver separata avtal.
 

bnr

Medlem
Tror jag skrev det i någon annan tråd... skulle erbjuda mig att betala för transaktionskostnaden (kortavgiften) mot poängen, lär vara rätt värt ändå.
 

chazzie

Medlem
Nu hade jag bara mellanskillnaden på 25k som skulle betalas är jag bytte bil senast, det gick egentligen inte men eftersom jag känner chefen så förhandlade jag så att de skippade att pytsa i diesel i bilen så fick det täcka den lilla procent i avgift banken skulle ha, på så sätt blev det iallafall en del EB-poäng =}

Det kan dock vara jobbigt för bilhandlaren om man köper en bil för 500k - 1m och banken ska ha 2%...
 

Valley

Medlem
Tror jag skrev det i någon annan tråd... skulle erbjuda mig att betala för transaktionskostnaden (kortavgiften) mot poängen, lär vara rätt värt ändå.

Knappast när det gäller kredit-/betalkort va ?
Vad ligger avgifterna idag på, till exempel för Eurocard ? 1,5%-2,0% ?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bnr

Medlem
Knappast när det gäller kredit-/betalkort va ?
Vad ligger avgifterna idag på, till exempel för Eurocard ? 1,5%-2,0% ?
Hmm, räknade lite och det är inte supervärt, men ändå rätt ok. Ner till ~6,5 poäng per krona skulle vara helt ok faktiskt, sedan räknas det ju som spend mot ev. andra voucher om man inte naturligt kommer upp i beloppet som krävs för två vouchers. (Förutsätter att man iaf når en voucher) :D
 
Tror jag skrev det i någon annan tråd... skulle erbjuda mig att betala för transaktionskostnaden (kortavgiften) mot poängen, lär vara rätt värt ändå.
Skaffa en iZettle och börja snurra! 1.5 % i avgift och du kan använda Amex :rolleyes:
300 000 kr snurr och du har 60 000 poäng och två vouchrar för 4500 kr. Kan dock inte rekommenderas då det lär bryta mot en hel drös regler och säkert en och annan lag och förordning också...
 
Toppen