Senaste nytt

Utan kött - ingen uppgradering!

hogsbro

Ny medlem
Flyger idag till EWR. När jag bad om att uppgradera med poäng blev jag informerad om att sedan ett par veckor tillåts inte uppgradering om man har beställt "specialmat" (vegetarisk, glutenfritt, med mera)! Och det är inte bara uppgradering till Business som inte tillåts, inte heller till Economy Plus, där det ju serveras samma mat som i Economy!
Det var länge sedan jag blev så arg. SAS behandlar redan vi som inte vill eller kan äta "vanlig" kost styvmoderligt jämfört med andra flygbolag, i och med att man måste ringa speciellt och beställa. Det går verkligen emot tiden när allt fler ändrar sina kostvanor.
Detta beslut innebär att medlemskapet i Eurobonus blir närmast meningslöst för min del, eftersom jag främst använder poängen just till uppgradering. Eller så får jag chansa på att det går att uppgradera och köpa med mig mat ifall det inte funkar. Helt orimligt!!
Vad säger ni andra? Gör mig sällskap i att protestera till SAS!! (Vilket för övrigt inte är lätt, deras feedback-form online vägrar att ta emot min input.)
 

Abbs

Medlem
SK IT hanterar nog specialmatbeställningar så att de låser det till en stol. Uppgraderas du, försvinner specialmatsbeställningen. Är nog en ren teknisk begränsning.
 

ESSA

Medlem
Jag har av den anledningen slutat beställa specialmat.
Äter sedan ca 9 år lchf. Alla byten hittills har blivit rena rama nederlaget.
Lightprodukter, margarin...
Det finns inget lchf-alternativ så jag har testat lite av varje.
Diabeteskost, glutenfritt...

Jag är gärna med och kommer med förslag till SAS.
Vänlig personal har pusslat ihop från det som blivit över.
Annars har jag tagit med mig parmaskinka, fet ost, nötter, osaltat smör till kaffet...
Men det känns trist och jag vill också njuta av en varm god måltid utan kolhydrater.
 

demgard

Medlem
Jag gör dig sällskap @hogsbro! Det här var det märkligaste jag läst på ett tag. Själv beställer jag alltid lakto-ovo om jag flyger economy oavsett flygbolag. Inte för att jag är vegetarian (visserligen långt från stormförtjust i kött) utan bara för det i min erfarenhet alltid är bättre mat på specialbeställningar än ordinarie beställning.

Ska jag försöka vara lite nyanserad så kanske det kan finnas en förklaring i om man vill uppgradera för nära take-off, när specialister är beställda och håller på att lastas? Jag är inte så hemma på hur flygplatslogistiken fungerar, men gissar att det kan vara en (om än dålig) anledning.
 

palmen

Moderator
Det är inte samma mat i Plus som i Go
På mina 6 resor till och från Hong Kong var det samma varm mat i plus och go, men i plus kunde man även välja ett fiskalternativ. Den andra måltiden ombord på hemvägen var dock väldigt annorlunda och mycket bättre i plus. Frukosten på utresan skiljde sig också åt. En del mat är med andra ord samma och andra skiljer sig.
Annars är det bara köra på öl är bröd, bröd är mat. Då får man definitvt samma "mat" :)
 

Wendestam

Medlem
Har råkat ut för samma sak för nåt år sedan när resesällskapet var veg och hade beställt specialmat. Fick inte igenom uppgradering för poäng till nån av klasserna och har hört flera råka ut för detta efter det... Tycker det är dåligt, det går ju att lösa med lite vilja. Säg att du är på restaurang och beställer mat och sen byter bord. Inte skulle maten "försvinna".... Kanske inte bästa liknelsen, men hur svårt kan det vara?!
 

agehall

Medlem
Problemet är ju att SAS (och andra flygbolag) inte har all specialmat på lager - de beställer de ju i sin tur. Det blir garanterat mindre gnäll med den här policyn än om folk blir uppgraderade men blir av med sin specialmatbeställning.

Själv är jag otroligt kinkig med maten, men det löser man ju enkelt genom att inte äta ombord ifall det inte passar. Finns ju i princip alltid bröd och smör iaf.
 
Toppen