Nu är mitt ärende med TK helt avslutat via AirHelp, blev dock lite knepigare och mer långdraget än väntat. Efter 3 månaders väntan på utbetalning så "ångrade" TK sin ursprungliga accept och nekade nu att betala ut ersättningen som dom tidigare godkänt. AirHelp ville då gå vidare med rättsliga åtgärder mot TK - vilket kostar ytterligare €150 om dom vinner, jag gick med på det och gav deras svenska advokat fullmakt att driva ärendet åt mig. AirHelps rättsliga åtgärder tog 3 månader och sedan fick jag positivt besked om att det ursprungliga kravet hade godkänts. Efter ytterligare en månads väntan så hade TK betalt ut till AirHelp och jag kunde då i min tur föra över pengarna till mitt bankkonto.
I slutändan så gick TK med på att betala €600 varav jag fick ut €300 efter AirHelps avgifter på 150+150. Jag tycker faktiskt det var värt dom €300 att slippa skriva ett enda brev till TK, argumentera och driva kravet själv under dom föregående 7 månaderna, jag har nu knappt ägnat en enda tanke kring den här processen - vilket jag annars förmodligen hade tänkt mycket kring. Att slippa fundera över ett konflikt-ärende är värt mycket för själen.
En nackdel (och på ett sätt en fördel) med AirHelps upplägg är att det helt abstraherar processen, man får ingen detaljerad inblick i kommunikationen mellan AirHelp och flygbolaget, istället ser man bara vart i processen ärendet är. Men det kan ju också vara skönt att slippa se alla goddag-yxskaft-svar och undanflykter som kan förekomma från flygbolagens sida