Senaste nytt

Spärr på Nordeakort för köp på nätet

E.K

Medlem
Dom som har kort från Nordea, har det inte så stor betydelse om numren hamnar på drift.
Nordea införde för ett par månader sen en enorm säkerhetsförbättring.
Oavsett vilket kort man har så måste man logga in på banken och öppna kortet för att kunna köpa något online.
Gäller inte om man fysiskt står i en butik med kortet i näven och ska shoppa.
 
Last edited by a moderator:

Pho

Medlem
Dom som har kort från Nordea, har det inte så stor betydelse om numren hamnar på drift.
Nordea införde för ett par månader sen en enorm säkerhetsförbättring.
Oavsett vilket kort man har så måste man logga in på banken och öppna kortet för att kunna köpa något online.
Gäller inte om man fysiskt står i en butik med kortet i näven och ska shoppa.
Menar du att man måste logga in för varje enskilt köp, eller är det som på många andra banker att man kan välja att öppna/stänga (det förblir öppet tills man stänger) för internetköp och utlandsköp?
 

E.K

Medlem
Nja! Läser man på Nordeas hemsida så står det att kortet är öppet i 20 minuter när man loggat in och öppnat det.
När jag loggat in och öppnat kortet så står det att det är öppet i 60 minuter.
Nu har jag inte kollat så noga om man kan ändra inställningar eftersom jag alltid stängt kortet när köpet väl har gått igenom.

Men oavsett minuter som kortet är öppet så måste man alltid logga in och öppna det.
 

Thornado

Medlem
Såg att dom ändrat till 60 minuter på hemsidan nu.

Innan du handlar behöver kortet öppnas för Internetköp i Internet- eller Mobilbanken i tjänsten ”Öppna och stänga kort”. Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt.

Ny rutin för kortköp på Internet | Nordea.se

Detta är en "enhancement" som skulle få mig att genast byta bank. Måhända att det ökar säkerheten till viss del (framförallt för banken), och gäller ju endast för siter som inte har 3D Secure, men bortsett från frustrationen att behöva göra detta vid vanliga köp så finns det en hel del situationer när det skulle göra det helt hopplöst/omöjligt att få igenom ett köp. Framförallt när man är på resande fot och ibland får vara nöjd med att man med nöd och näppe får igenom nog mycket trafik för att lyckas betala över en halvtaskig Internetanslutning, utan att man dessutom ska behöva lyckas med att logga in på sin Internetbank därifrån (för att inte tala om att man dessutom behöver ha uppkoppling på sin telefon för att kunna ansluta till Mobilt BankID om man inte har sin säkerhetsdosa med sig...).
 

mha321

Medlem
Tja, hade jag ett kort från Nordea skulle jag garanterat använda den funktionen. Eftersom jag lika garanterat inte skulle använda kortet - man tjänar ju inga poäng - och då är det ju bra att ingen annan kan använda det heller :)
 

Thornado

Medlem
Tja, hade jag ett kort från Nordea skulle jag garanterat använda den funktionen. Eftersom jag lika garanterat inte skulle använda kortet - man tjänar ju inga poäng - och då är det ju bra att ingen annan kan använda det heller :)

Jo, jag tänkte den tanken också - i vanliga fall så använder jag ju numera aldrig mitt vanliga bankkort för annat än att ta ut kontanter. Det innebär dock även att det fåtal gånger jag faktiskt skulle få för mig att använda det för internetköp så är det något problem som har uppstått som gjort att jag inte kan använda mina andra kort, och då är det bra om det är så låg tröskel som möjligt för att få igenom ett köp.
 

gdaily

Medlem
Jag har inte haft något vanligt bankkort sedan jag bytte bank. Det är väl en sju år sen nu (Nordea till SEB). Ser inte behovet av det.
 

kaktusen

Medlem
Jag uppfattar det som att detta gäller när man handlar med bankkort? En första tanke är att jag omedelbart skulle byta bank om jag hade Nordea. En andra tanke är att detta endast gäller bankkort. Varför någon idag 2016 skulle använda ett bankkort för betalning online eller i butik är det mest förvånande. Även om vi bortser från alla poängsnobbar här på BC:) så är det idiotiskt att någonsin använda ett bankkort för betalning. Online eller i butik.

Ett bra Visa/MC får man gratis eller nästan gratis hos de allra flesta banker om man inte har helt värdelös kredithistoria. Även om man inte får poäng på korten så är skyddet vid ev. bedrägeri extremt bra. Det kan även tillkomma bra saker som reseförsäkring, extra garanti, etc. När jag pratar med människor så är dock procenten som betalar med bankkort väldigt stort. De allra flesta känner inte till att kreditkorten är överlägsna om man betalar räkningen fullt varje månad.
 

Pho

Medlem
Nu inser jag att jag har dålig koll på hur bankerna avgör om det är internet betalning eller ej, men hur fungerar det om man skulle ha kortet registrerat för någon sorts prenumeration, där pengar förväntas att dras låt oss säga en gång i månaden?!
 
Toppen