Senaste nytt

Avbokade någon annans flygbiljetter?

palmen

Moderator
Nu är ju inte det här den bästa källan kanske men det tåls väl att lyfta upp, om inte annat som en varning.
Linköping fast i Luleå – efter sabotaget | Sportbladet | Aftonbladet

I detta fall verkar det som att någon avbokat helt helt hockeylags biljetter på hemresan från Luleå. Tanken som direkt slog mig är att någon lagt ut ett boardingpass där biljettnummer/bokninssnummer syns samt namn på någon spelare på sociala medier.
Om det då varit en gruppbokning antar jag att man relativt enkelt kan gå in och avboka allt, inte direkt svårt att lista ut vilka övriga namn i bokningen är heller.
 

agehall

Medlem
Intressant. Någon måste ju ha haft tillgång till PNR eller biljettnummer för att lyckas med det där. Hoppas vi får reda på hur det gått till vad tiden lider.
 

Alf

Medlem
Det var ju Linköpings tjejlag i hockey. Tjejer har ju pippi på att lägga ut allt på FB med bilder och allt. Dessutom förlorade dom mot Luleå, tyvärr. Det lär väl dyka upp någon förklaring efterhand. Vet inte hur mycket uppgifter flygbolaget loggar i sina uppgifter runt en avbokning, ibland tycker jag det går alldeles för lätt.
 

bnr

Medlem
"Vanligt" folk inser inte hur enkelt det är att avboka med hjälp av PNR + namn.
Helt galet att så många lägger upp bilder på mobila + vanliga boarding pass utan att tänka på allt som står på.
 

Dr. Miles

Expert
"Vanligt" folk inser inte hur enkelt det är att avboka med hjälp av PNR + namn.
Helt galet att så många lägger upp bilder på mobila + vanliga boarding pass utan att tänka på allt som står på.
Det har hänt några gånger även på BusinessClass forumet.

Varje gång någon lägger ut sitt bokningsnumer och namn i inlägget, brukade jag eller andra medlemmar påminde medlemmen i fråga vänligt att der är farligt att lägga ut både namn och bokningsnummer publikt.

De flesta lyssnar och ta bort / redigera inlägget omedelbart men det fanns enstaka medlemmar som tyckte att det inte var så farligt.

Lite tragiskt att man behöver att lära sig den hårda vägen... :(
 

bnr

Medlem
Det har hänt några gånger även på BusinessClass forumet.


Varje gång någon lägger ut sitt bokningsnumer och namn i inlägget, brukade jag eller andra medlemmar påminde medlemmen vänligt att der är farligt att lägga ut både namn och bokningsnummer publikt.

De flesta lyssnar och ta bort / redigera inlägget omedelbart men det fanns enstaka medlemmar som tyckte att det inte var så farligt.

Lite tragiskt att man behöver att lära sig den hårda vägen... :(
Jo... vet... har själv skickat några sådana PM för att varna.
Inte kul om ens F-award blir avbokad...
 

chazzie

Medlem
Det tillhör inte vanligheterna att damlag i hockey transporterar sig per flyg, utan likt många av oss andra som är involverade i hockey på icke-SHL-nivå är det buss som gäller. Det förefaller inte helt omöjligt att en viss exaltation uppstått hos någon eller några av spelarna varpå ett FB/Instagram/Twitter-inlägg postats. Det är dessutom rätt unga människor generellt och kunskapen om att informationen på ett boardingkort faktiskt innehåller känslig information är generellt låg, oavsett ålder...

Väldigt tråkigt att någon gör så här även om någon varit oaktsam, förmodligen någon bitter människa som inte unnar andra något.
 

demgard

Medlem
Inte nog med att det är riktigt tråkigt och dåligt agerande av någon, det är ju riktigt dålig tajming dessutom. Om man nu är tillräckligt mycket idiot för att avboka biljetter för ett helt hockeylag som är i en matchserie - borde man då inte ha avbokat efter en match mitt i matchserien istället för efter den avgörande matchen?
 
Dessvärre gäller det inte bara boardingkort. Alla dessa nyblivna kredit/betalkortsinnehavare som har lagt ut en bild på sociala media och när sen folk frågar "Fick du några bra nuffror på baksidan?" och de ovetande svarar ja "854" (eller ännu bättre/sämre lägger ut ännu en bild). Nån minut senare: :(

Skulle vilja lägga in en reminder även i vår "Lista-alla-dyra-klockor-du-har-hemma"-tråd.
http://Inbrottstips-tråden
Inbrottstips-tråden
 
Toppen