Senaste nytt

Lufthansa Businessclass Köpenhamn - Frankfurt - Dubai Nya stolar, Nytt severingskonsept

joelflight

Medlem
Den 1 augusti 2015 började Lufthansa med sitt nya serveringskonseptet i Businessclass på longhaul. Detta innebar man slutade med brickor och istället placeras alla fat, glas och bestick direkt på bordet. Lufthansa kallar detta ”Business Class restaurangservice”

OBS!! det kan finnas spår utav bilder

Köpenhamn Kastrup (CPH)

Jag var på flygplatsen i god tid, runt klockan 7:00 med avgång 10:20. Jag begav mig mot SAS's Business check-in för att checka in och droppa väskan. Den trevliga herren sa att det var något problem med bokningen och hänvisade mig till servicecentret. De visade sig att det stod feldatum på biljetten med rätt i bokningen. Men efter några telefonsamtal fixade den tillmötesgående dansken de hela. Nu gick incheckningen fel fritt och väskan priotaggades till Dubai. Puh, det kunde blivit en rysare.
006.JPG

Snabb och smidig säkerhetskontroll och efter en snabbtitt i taxfree'n gick jag mot loungen.

SAS Lounge

På Kastrup använder Lufthansa SAS lounge. Tog några frallor och juice och en kaffe från maskinen. Här finns även frukt och Havregrynsgröt men inget större utbud. Det var ganska mycket folk i loungen så här på morgonen. Använde lite fritt WIFI och bländade i några tidningar innan det vardags att gå mot gaten.
010.JPG

CPH-FRA

LH825

Boeing 737-300

Businessclass

SEAT 2F

Boarding

Enligt boardingkortet var det boarding kl. 9:50 alltså 30 minuter innan avgång men som vanligt får man ta det med en nypa salt och 15 minuter innan avgång, kl. 10:05 gjordes ett utrop om prioboarding för Businessclass och statusmedlemmar. Detta kontrollerades noga och ingen slang igenom.
014.JPG

Ombord

Som vanligt inom Europa, 3-3 kabin med mitten sätet blockerat. Fem stycken rader Businessclass och resten Economy. Rad 1 fanns bara på vänster sida så rad 2 var första raden på högersida. Totalt 8 i Businessclass.

Innan take-off erbjöd magasin. 5 minuter sen pushback och sedan stadig take-off.

Servering

Så fort vi kommit upp i på höjd drogs gardinen för in mot Economy. Några minuter efter kom brickan med någon typ av lunchsnacks. Dryck och flera sorters varmt bröd erbjöds från en korg. Allt smakade bra och goda ostar.
015.JPG

I Businessclass jobbade två värdinnor som sedan hjälpte till med serveringen i Economy. Det hanns inte med mycket mer innan det var dags för inflygning mot Frankfurt am Main.

Landning

Vi landade i Frankfurt i tid och vi fick parkera på plattan vilket betyder buss in till terminalen. Ingen förmån för oss längs fram.

Frankfurt am Main (FRA)

Ganska kort byte så det var inte mer än att gå mot nästa gate. Har man et något längre byte har man tillgång till någon av Lufthansas alla Businessclass lounger. Men jg kollade lite snabbt några butiker.

FRA-DXB

LH630

Boeing 747-400

Businessclass

SEAT 84K

Boarding

Boardingen skulle börja 45 minuter innan avgång. Jag kom till gaten runt 35 minuter innan avgång och då var det nästan helt tomt men jag gick premium ”kön” med en person framför mig. Businessclass har en brygga och Premium economy och Economy hade en brygga. First finns inte på den här flygningen så Business hade tre olika kabiner: i nosen, på övervåningen och en kabin med fyra rader bakom nosen. När jag km till dörren hälsades jag välkommen och visades upp till min plats på övervåningen.

Innan avång

Vid stolen väntade: kudde, täcke och i en låda en flaska vatten och ett amenaty kit innehållande: strumpor, tandborste och tandkräm, sovmask, öronproppar och en mjukgörande kräm och läppbalsam från Korres. Innan avgång erbjöds magasin, välkommstdryck med val av champagne, apelsinjuice och vatten och menyn för flygningen. För mig fick de bli ett glas juice medan man bläddrade i menyn. Det blev helt fullt på övervåningen när boardinen var avslutat.
024.JPG
Kabinen

På övervåningen var konfigurationen 2-2 vilket inte är trång men inte extremt luftigt. Stolen kan bli helt platt vilket uppskattas och hårdheten kunde regleras i fem steg. Stolen är inte det allra coolaste på marknaden men skön och rymlig. Den erbjuder enligt mig bra vil/sovkomfort. Under armstödet fanns bordet, hörlurar och kontrollen till undrhållningsystemet. Det fanns inte jätte gott om förvaring vid stolen. Det finns så gott som bara en liten låda där vatten flaskan och kittet var och en ficka för magasin och menyn. Sedan finns det utrymme på och under fotpallen. Jag gillar den nya stolen och den är resor bättre en den gamla inredningen.
056.JPG

På toaletten som förövrigt inte är större än i Economy finner man olika tillbehör. Tvålen kommer även här från Korres
057.JPG
Huvudserveringen

När vi fått höjd och bältlampan släkts togs dryckesbeställning och varm handduk erbjöds. Till den första drinken erbjöds det varma nötter. På dryckesmenyn finns en champagne, två vita och två röda viner. En av de vita alternativen var en tysk riesling. Det fanns även fyra ölsorter och ett standardutbud av sprit och alkoholfria drycker däribland fyra sorters te. Efter en liten stund toga matbeställningar för för- och huvudrätt man fick även frågan om man önskade sallad till maten.
060.JPG

Efter ytterligare en bra stund dukades bordet upp och förrätten serverades. Varmt bröd av flera sorter erbjöds. Jag valde rostbiffen med potatissallad som smakade mycket bra med den goda såsen. Även en fin presentation.
028.JPG

Där efter var det dags för huvudrätten och där hade jag valt pastan. Inte den bästa presentationen jag sett men även denna rätt smakade alldeles utmärkt. Till denna huvudrätten serverades även salladen men rikligt med youghurtdressing.
046.JPG

Bordet dukades av och nu var det dags för dessert. Här valde jag pannacottan som var utsökt och fint presenterad med en fin blomma. Kaffe, te och avec inklusive påfyllning erbjöds. Det delades även ut en liten chokladask.
048.JPG

Efter att bordet dukats av släktes kabinen ner.

Mellan serveringarna

Efter en stund duade man upp en liten buffé med några kanapéer, grönsaker med dipp och en liten skål med bär. I buffén fanns även vatten och juice.
063.JPG

Kabinpersonalen gick ett par rundor med en bricka med vatten och juice i kabinen.

Underhållningsystemet

På skärmen fanns ett bra utbud av serier och film men även olika spel m.m. Det fanns en flygkarta med varierande vyer. Man märker att skärmarna är nya och man kan värken klaga på storlek eller upplösning.

Andraservering

75 minuter innan landning tänder kabinen och varma handdukar delades ut. Därefter togs dryckesbeställning och en tallrik med kanapéer serverades. Smakade helt okej och var precis lagom så man inte skulle anlända hungrig.
066.JPG

Ankomst

Innan vi landade delades en fasttrack genom passkontrollen ut. Man fick fina vyer över staden på kvällen vid inflygningen. När vi landat gick faciliteterna snabbt och smidigt.
071.JPG


Dubai international (DXB)

På returflyget var det kanske inte en optimal avgång, kl. 01:50. Anlände iallafall i god tid till terminal 1 med förhoppningar på att kunna hänga i loungen under kvällen. Fyra timmar innan avgång alltså runt kl. 22 då i incheckningszon 4. Då öppnade en disk Business och en disk Economy. Incheckningen gick ganska snabbt bagaget priotaggades och jag fick två boardingkort, ett för varje ben. Fick även en snabb loungebeskrivning.
269.JPG

Där efter en passkontroll och en säkerhetskontroll, inga Business- förmåner men all gick snabbt och utan problem. Sen gick färden med ett litet förarlöst tåg bort D-sektionen. Som vanligt en liten tur i taxfree'n för att sedan leta upp loungen på övervåningen.

Lufthansa lounges

Lufthansa har en egen lounge i Dubai och i loungen var det en senator del och en Business del. För min del var det Business delen som gällde. Det fik bli lite frukt och ett glas juice så här på småtimmarna. De fanns även bubbel (inte champagne), vin och ett utbud av sprit. Mat utbudet var bra med 3 varma rätter, kallskuret och mackor. Det fanns tyska, internationella och lokala tidningar och magasin vid ingången. Loungen bestod av en restaurangdel och en relaxdel med soffor och fotöljer. När det började närma sig boarding gick jag mot gaten.
276.JPG

277.JPG

DXB-FRA


LH631

Boeing 747-400

Businessclass

SEAT 11D

Boarding

När jag kom till gaten hade den redan öppnat men det var inte boarding. När man skulle in i gateväntrummet var det Business på höger sida om podiet och Economy på vänster där det var en hel del kö. En stund senare var det dags för boarding och då ropades Businessclass, statusmedlemmar och behov av assistans ut som välkomna fram och gå ombord, deta kollades ganska noga. Businessclass har en brygga och Premium economy och Economy hade en brygga. Tidningar stod på en vagn vid dörren.

Innan avgång

Innan avgång erbjöds magasin, välkommstdryck med val av champagne, citron och mynta dryck, apelsinjuice och vatten och menyn för flygningen. Jag tog mynta drinen som avr utsökt och frisk i smaken och grön till färgen. Allt annat var som på föregående flygning.

Kabinen

I huvudkabinen bakom nosen där jag satt denna flygning var stolarna 2-3-2 vilket inte är så generöst. Med den konfigurationen rekommenderas övervåningen eller nosen. Stolen var densamma.

Första servering

Efter en skakig take-off delades varma handdukar ut och en drink erbjöds. Det var samma dryckesmeny som tidigare. En enkel och kall men god trerätters erbjöds efter start. Ganska många valde att sov istället eftersom klockan närmade sig 02:30. Frukt, laxrullar och kyklingspett och som avslutning ett arabiskt bakverk. Alltsammans plockades undan snabbt.
282.JPG

Sömn

Efter måltiden fällde jag ner stolen till fullt flat. Kudde och täcket var mjukt och erbjöd bra sovkomfort. Stolen blir inte så privat och avskild som vissa kanske önskar. Jag sov iallafall bra och runt 3 timmar innan det var dags för frukost.

Frukost

1 timma och 40 minuter innan landning tändes kabinen upp och en varm handduk erbjöds. Där efter serverades frukosten. Med val mellankallskuret, en äggrätt och våfflor. Jag valde våfflorna som smakade bra. Dom var lite sega och karamelliga istället för degiga. Juice, kaffe och varmt bröd serverades till. Även färsk frukt och mysli.
288.JPG

Landning

Tidsenligt. Lite seg deboarding.

Frankfurt am Main (FRA)

Bytet var på runt två timmar. Eter en ganska snabb passkontroll och därefter en säkerhetskontroll rörde jag mig mot loungen

Lufthansa lounge

En snabbrunda i loungen för en kaffe, lite juice och lite frukt. Det var mycket folk i en utav alla Lufthansa lounger på FRA så det var till och med lite svårt att få bord men jag hittade ett. Med 45 minuter kvar till avgång lämnade jag loungen och gick mot gaten.

CPH-FRA

LH824

Boeing 737-300

Businessclass

SEAT 5F

Boarding

Med runt 20 minuter kvar till avgång ropade man ut prioboarding något som inte kontrollerades alls. Bussgate och efter en lite längre tur kom vi fram till planet i morgonsolen. Lång kö ute på den kylslagna plattan, det tog nog tio minuter innan alla var inne.

Ombord

Magasin erbjöds innan avgång några minuter sena. Likadant som på första flygningen, dock bestod Businessclass av 8 rader och så gott som fullsatt.

Servering

När vi kom upp drogs gardinen inte för (!!) och serveringen började. Bröd och dryck. Kanske inte så mycket utav frukost utan något mer lunch liknande men det smakade bra. I övrigt inte så händelserik flygning.
290.JPG

Ankomst

Landade punktlig. Min väska kom allra först så priotaggningen får mer än godkänt.


Tack för att ni läst min recension och hoppas att det har varigt åtminstone lite intressant.
 
Last edited:

I95_ges

Medlem
Jag flög samma rutt förra månaden. Då hade de utvärdering av nya bäddmadrasser som de skall införa i Lufthansa Business Class. De var sköna men lite otympliga att förvara när de inte användes.
 

Senator

Moderator
Som en trogen Lufthansaresenär i snart 20 år måste jag erkänna att den s.k. "Nya affärsklass" är en stor besvikelse. I sängläget är det utan tvekan den sämsta jag har testat av s.k. "nya generationer". Det är ohört smal och för mig var det dålig sömn. Det går inte ens att vända runt i sovläge.

Den är nog helt ok på en dagsresa. Jag testade inte maten på resan från San Francisco till Munchen då jag var alldeles för trött, men jag kommer inte välja Lufthansa igen på en nattflygning i affärsklass. En dagsresa är ok, men inte en nattflygning.

IFE och WIFI var mycket bra på min A340-600..
 

Magnus_K

Medlem
Tack för en trevlig rapport!

Loungen för LH på DXB är typ den tråkigaste lounge jag varit i :)
Är en stor Dubai-fantast generellt men just loungen är värsta momentet från DXB när man ska tillbaka till kalla Sverige :)
 

joelflight

Medlem
Spännande att höra lite olika åsikter Senator. Jag förstår absolut vad du menar och håller med dig till viss del för när jag fällde ner sätet tänkte jag "oj vad trångt" , men jag sov gått så den för godkänt av mig.:D

Magnus_K, visst det är verken LHs eller DXBs bästa lounge:)
 
Toppen