Senaste nytt

Tips för bonusresa till Söderhavet med American Airlines Advantage

charmkurs

Medlem
Jag tänkte tömma AA Advantagekontot nu före tisdag 22 mars och lägga poängen på en resa till någonstans i Söderhavet. Mest lockar antingen Cooköarna eller Tonga - tillfälligheter får avgöra.

Då jag vet att många på BC rest dit och runt i trakten hoppas jag på tips på spännande routings. Har läst flera trådar som rör Söderhavet här men när jag söker på "...lyckad bokning..." + "Tonga" hittar jag faktiskt ingenting. Har tittat en del på routings och börjat titta på tillgänglighet men blir lätt förvirrad över alla möjligheter. Är det bäst att flyga med Qatar eller med Cathay Pacific?? Eller Japan Airlines? Etcetera. Jag är flexibel med tidpunkten så valmöjligheterna blir många.

Ser t ex att AA har Fiji Airlines som partner och att det går att ta sig via Australien/Nya Zeeland till Fiji och vidare till Tonga (där jag är mest sugen på Vava'u, VAV) åtminstone onsdagar från SYD och tisdagar från AKL.

Kruxet blir möjligen att få in hela resan på de fyra segment som jag förstår är max. Alternativet är att köpa de sista sträckorna (eller om möjligt använda Eurobonuspoäng) från t ex Auckland till Cook eller Tonga samt köpa lokala biljetter mellan öarna på varje destination. Är väldigt flexibel med tidpunkt, vill bara vara tillbaka innan högsäsongen vid jul slår igång. Vet också att jag vill stanna till i Australien minst några dagar, kanske, därför tänker jag att det kan vara bäst med två enkelbiljetter alt en open jaw.

Frågeformuläret:
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Cooköarna alternativt Tonga, helst Vava'u
  • När vill/behöver du resa ut? Någon gång mellan mitten/slutet av oktober till slutet av november. Är väldigt flexibel när det gäller datum.
  • När vill/behöver du komma hem? Två, tre veckor efter avresa
  • Hur länge vill du vara borta? Någonstans mellan två och tre veckor. Planerar en vecka+ på Cook eller Tonga.
  • Hur många personer som skall resa? 1 person
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Oneworld + American Airlines partners
  • Vad är din budget? (per person) 123 00 AA Advantage miles. Har även en hel del Eurobonuspoäng för som kan användas för awards intra-Oceanien alternativt köper jag separata biljetter.
  • Vad är det viktigaste för dig? Bra och roliga flygresor med godkänd routing
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Jag planerar att köpa två enkelbiljetter eller köra en open jaw: Utresa till Söderhavet så nära jag kan komma min destination, hemresa från Australien, Sydney eller möjligen Brisbane. Eller i värsta fall omvänt med start i Australien och hem från Oceanien.
Hur skulle ni ha gjort? Tacksam för alla galna förslag! Ska jobba hårt på det här de närmaste dagarna för att försöka sy ihop något.
 

tomle

Medlem
Följer detta med spänning, har ungefär lika många AA-poäng att bränna men kan vara borta max 7-10 dagar i oktober :)
 

MartinH

Medlem
Till Pacific med Qatar (och anslutning med Qantas, Fiji Airlines) i business = 60000
Ta dig till Manila / Hongkong och flyg hem med Cathay i first (Asia 2 - Europe) = 70000
Köp till dom sista poängen...
 

charmkurs

Medlem
Tack, tål att funderas på. Skulle kunna vara idé att ta sig från SYD till t ex DPS och vidare via HKG till CDG? Var hittar jag säkrast tillgänglighet på CX?
Har förresten också 200 Euro x 4 i SAS-vouchers som jag kan fylla på med för positioneringsflyg på SAS-kärror för att slippa ett ben...
 

MartinH

Medlem
DPS är en bra ide. Air Asia kan vara billiga och går att Optiontowna till flatbed från SYD.
Cathay - inte hundra, men tror det är störst tillgång, i fallande ordning, DUS MXP FRA ZRH LHR
Det går att ta sig DPS-HKG-BKK-KUL-LHR-ARN med first på både Cathay och Malaysian. Antalet segment verkar inte vara något problem, har haft 6 och 5 på senaste bokningarna.
 

lillemannen

Medlem
Kolla på BA sidor där är det enklast att finna säten. Boka sedan med ex svenska numret tidigt på morgonen så brukar dom hitta samma tillgänglighet.
 

charmkurs

Medlem
Tack @MartinH! Tänkte faktiskt på Air Asia mellan SYD och DPS, och på Bali stannar jag gärna till o hälsar på vänner, men jag hade glömt att man kan testa OT för att resa mer bekvämt. Det är trots allt en lång tur och Air Asia brukar ha kampanjer.
Brukar tillgången HKG till CDG vara skralast, du har inte med den... Ett alternativ skulle kunna vara AY därifrån via HEL till ARN.
Tack för svar om segment, hittade det i AA Advantage-tråden nu med, det kan göra saker lite lättare.
 
Toppen