Senaste nytt

Checka in bagage till slutdestination?

RickardG

Medlem
Det här med att checka in bagage till slutdestinationen, i synnerhet när man reser med olika bolag på en och samma bokning verkar inte helt lätt att avgöra på förhand om det är möjligt.
Jag har förstått att ett interline avtal gällande bagage är någon typ av förutsättning för att det ska fungera, och att dessa avtal i princip alltid finns om bolagen tillhör samma allians. Tyvärr verkar det även bero på vilka flygplatser man passerar, hur lång transfer man har och om man gör ett byte inrikes/utrikes på en viss flygplats.

Hur går man enklast tillväga för att på förhand ta reda på om incheckning av bagage till slutdestination är möjlig för en viss bokning? Det vore trevligt att veta i samband med att man packar och inte få reda på det först vid incheckningen...
 

agehall

Medlem
Första förutsättningen är som du skriver, att det finns interline-avtal för bagage. Om du har lyckats boka allt på en biljett kan du i princip förutsätta att det finns och fungerar. Då är det bara ev tull-bestämmelser på transit-orter som avgör ifall bagaget måste hämtas ut eller inte och det är betydligt svårare att avgöra. Det vet jag faktiskt inte hur man får reda på utan att fråga...

Om du däremot har bokat separata bokningar (vilket de flesta frågor rör) så har du ett taskigt utgångsläge till att börja med eftersom du inte har någon som helst rätt att få bagaget skickat hela vägen, oavsett tullregler och annat som kan ställa till det utan då blir det mer beroende av hur snäll den som checkar in dig är.
 

RickardG

Medlem
Då är det bara ev tull-bestämmelser på transit-orter som avgör ifall bagaget måste hämtas ut eller inte och det är betydligt svårare att avgöra. Det vet jag faktiskt inte hur man får reda på utan att fråga...
Det är lite av kärnan i min fråga, hur kan man ta reda på det? Vem kan man fråga, för att få ett svar som går att lita på? Det finns ju fler faktorer, som om flygplatser förvarar bagage över natten t.ex.

Mitt konkreta exempel:
ARN-ORD-SFO-HNL där första sträckan är med SAS och resten med United. 23h stopp i ORD, 22h i SFO. Uppenbarligen har automaterna och personalen på Arlanda information om det är möjligt att checka in hela vägen, men finns det något liknande för oss vanliga dödliga online? Eller vem ringer man? Kundservice är som vanligt uteslutet.
 

Dr. Miles

Expert
Det är lite av kärnan i min fråga, hur kan man ta reda på det? Vem kan man fråga, för att få ett svar som går att lita på? Det finns ju fler faktorer, som om flygplatser förvarar bagage över natten t.ex.

Mitt konkreta exempel:
ARN-ORD-SFO-HNL där första sträckan är med SAS och resten med United. 23h stopp i ORD, 22h i SFO. Uppenbarligen har automaterna och personalen på Arlanda information om det är möjligt att checka in hela vägen, men finns det något liknande för oss vanliga dödliga online? Eller vem ringer man? Kundservice är som vanligt uteslutet.
Men när man reser till USA och reser vidare med USA inrikesflyg, måste man inte hämta väskan och checka in igen även om väskan är taggad till destinationen*?

* Förutom då man flyger från flygplatser som hare US Pre-clearance.
 

Thornado

Medlem
Mitt konkreta exempel:
ARN-ORD-SFO-HNL där första sträckan är med SAS och resten med United. 23h stopp i ORD, 22h i SFO. Uppenbarligen har automaterna och personalen på Arlanda information om det är möjligt att checka in hela vägen, men finns det något liknande för oss vanliga dödliga online? Eller vem ringer man? Kundservice är som vanligt uteslutet.

Jag kan bidra med min egna erfarenhet från ett liknande fall här. Jag flög i september 2014 ARN-EWR-SFO-OGG, alla sträckor med United. Kort byte på EWR, men övernattning vid SFO (~15h). Jag hoppades på att få checka in väskan hela vägen och kunna åka in direkt till stan från SFO och äta middag innan jag åkte tillbaka till flygplatshotellet för att sova. Tyvärr gick det inte så bra.
På Arlanda försökte man checka väskan hela vägen, men maskinen ville bara skriva ut baggagetaggar ARN-EWR-SFO. Den kreativa incheckningsagenten skrev då ut en separat tagg till OGG och gav den åt mig separat och sa åt mig att sätta på den när jag kom fram till SFO och lämna in väskan där.
Behövde givetvis ta väskan genom tullen på EWR och skickade den sen vidare till SFO där jag återigen fick ta väskan, och testade då att sätta på min OGG-tagg på den och gå till bag drop för att lämna väskan.
Detta blev *inte* populärt. De undrade hur i hela friden jag hade fått tag på en sån där tagg och konstaterade att agenten på Arlanda absolut inte borde ha gett en sån till mig. Det slutade med att jag blev så illa tvungen att ta min resväska med mig till hotellet och checka in där innan det blev någon middag.

(kontentan är alltså att du troligtvis inte kommer att kunna checka väskan hela vägen, utan kommer åtminstone att behöva ta hand om den över natten vid SFO - om du har någon chans att få lämna väskan på ORD redan dagen innan vet jag inte, men det är väl stor risk att det inte går där heller)
 

RickardG

Medlem
Men när man reser till USA och reser vidare med USA inrikesflyg, måste man inte hämta väskan och checka in igen även om väskan är taggad till destinationen*?

* Förutom då man flyger från flygplatser som hare US Pre-clearance.
Jo men det är ok, bara jag slipper ta med mig väskorna till hotellet för att sedan checka in dem på nytt nästa dag.
 

agehall

Medlem
Jo men det är ok, bara jag slipper ta med mig väskorna till hotellet för att sedan checka in dem på nytt nästa dag.

Fast det är ändå beroende av vilken flygplats man gör transit på - vissa behåller ju helt enkelt inte väskor över natten medan andra kan göra det. Om de kan hålla bagage över natten så är det ju fritt fram att checka in det direkt efter tullen igen, vilket i princip alltid går att göra i USA.

Hsh, jag tror inte det finns något bättre sätt än att fråga om specifika rutter eftersom saker dessutom ändrar på sig över tiden...
 

RickardG

Medlem
Jag kan bidra med min egna erfarenhet från ett liknande fall här. Jag flög i september 2014 ARN-EWR-SFO-OGG, alla sträckor med United. Kort byte på EWR, men övernattning vid SFO (~15h). Jag hoppades på att få checka in väskan hela vägen och kunna åka in direkt till stan från SFO och äta middag innan jag åkte tillbaka till flygplatshotellet för att sova. Tyvärr gick det inte så bra.
På Arlanda försökte man checka väskan hela vägen, men maskinen ville bara skriva ut baggagetaggar ARN-EWR-SFO. Den kreativa incheckningsagenten skrev då ut en separat tagg till OGG och gav den åt mig separat och sa åt mig att sätta på den när jag kom fram till SFO och lämna in väskan där.
Behövde givetvis ta väskan genom tullen på EWR och skickade den sen vidare till SFO där jag återigen fick ta väskan, och testade då att sätta på min OGG-tagg på den och gå till bag drop för att lämna väskan.
Detta blev *inte* populärt. De undrade hur i hela friden jag hade fått tag på en sån där tagg och konstaterade att agenten på Arlanda absolut inte borde ha gett en sån till mig. Det slutade med att jag blev så illa tvungen att ta min resväska med mig till hotellet och checka in där innan det blev någon middag.

(kontentan är alltså att du troligtvis inte kommer att kunna checka väskan hela vägen, utan kommer åtminstone att behöva ta hand om den över natten vid SFO - om du har någon chans att få lämna väskan på ORD redan dagen innan vet jag inte, men det är väl stor risk att det inte går där heller)
Jag kan inte riktigt släppa det här med att det uppenbarligen finns ett system som agenterna vid incheckningen använder, som kan avgöra om en väska kan checkas in hela vägen eller delar av resan. Det måste med andra ord finnas ett regelverk som avgör detta, men varför kan det inte kommuniceras till kunder tidigare? Varför finns inte informationen tillgänglig online? Det borde kunna skrivas ut redan vid bokningstillfället hur väskor kan/ska checkas in. Jag kan väl inte vara den enda som tycker att det här är relevant information?
 
Toppen