Senaste nytt

Bra poäng med SAS Economy Roundtrip

Jag håller på och bokar en weekendresa till London i augusti och noterade att om man väljer SAS kategori "Economy roundtrip" ska det trilla in 1,740 EB poäng när man har silverkort.

Om man registrerar resan på Aegean trillar det då också in 1,740 poäng? Kan notera att biljetten ligger på 1950 SEK, alltså rätt mycket poäng för en economy till London.
 
Utresan är i klass L och hemresan i klass Q. Får man några poäng då, eller måste båda biljetterna vara i samma klass?

I så fall kanske det är bättre att använda SAS EB-kortet?
 

jth

Medlem
Jag noterade att economy roundtrip biljetterna i vissa fall är ganska bra poängvärde. T ex en ec rt i Q-klass ARN-LHR i Augusti i Q-klass bägge riktningarna ger 2400 p (1200/sträcka) och kostar 2424 kr. Alltså i princip 1 kr/poäng, det är nog bland det bästa man får på SAS-flygningar, åtminstone kortdistans.

Edit: Och routar man via Oslo får man ihop 3600 p för 3157 kr, detta är faktiskt riktigt bra.
 
Last edited:

jth

Medlem
Utresan är i klass L och hemresan i klass Q. Får man några poäng då, eller måste båda biljetterna vara i samma klass?

Du får 100% för Q klass och 25% för L-klass på SAS EB, så där är det en fördel för EB. Men försök boka i Q bägge vägarna, det är bättre value tycker jag (som jag skrev i förra inlägget).
 
Måste fråga hur ni gör detta med att "routa via Oslo" ? Eller ett annat exempel, resan till Köpenhamn via FRA, hur bokar ni dom resorna?! Hur går det till rent praktiskt? På Lufthansas web så kan man ju välja multiple trips men priserna blir ju skyhöga. På SAS vet jag inte ens om man kan välja multiple trips?
 

Gnopps

Medlem
Måste fråga hur ni gör detta med att "routa via Oslo" ? Eller ett annat exempel, resan till Köpenhamn via FRA, hur bokar ni dom resorna?! Hur går det till rent praktiskt? På Lufthansas web så kan man ju välja multiple trips men priserna blir ju skyhöga. På SAS vet jag inte ens om man kan välja multiple trips?
Välkommen till businessclass.se!

Börja med att söka efter resor på matrix.itasoftware.com, då får du se de flesta bytesmöjligheterna. Sedan är det bara att boka på respektive bolags eller resebyrås hemsida, alternativt ringa och boka.
Du kan därefter följa upp med att börja betala för expertflyer.com där man kan läsa biljettreglerna i fulltext och på så sätt upptäcka kreativa byten.

Fråga gärna oss här också innan du bokar, vi hjälper gärna till och expanderar din biljett!
 

Dr. Miles

Expert
Ett annat sätt är att boka via norsk Wideroes webbsida.

Om du vet specifik bokningsklass du vill boka på och vet att det finns platser på denna bokningsklass, boka först på Wideroe webbsida.
Sedan använda Online chat och berätta att du vill bli bokad specifik bokningsklass(T ex Q klass).

Wideroe agenten hjälper dig att ändra bokningsklass och debiterar det nya priset istället.
 

Gnopps

Medlem
Ett annat sätt är att boka via norsk Wideroes webbsida.

Om du vet specifik bokningsklass du vill boka på och vet att det finns platser på denna bokningsklass, boka först på Wideroe webbsida.
Sedan använda Online chat och berätta att du vill bli bokad specifik bokningsklass(T ex Q klass).

Wideroe agenten hjälper dig att ändra bokningsklass och debiterar det nya priset istället.
Wideroe.no är en jättebra sida att boka på och de är väldigt hjälpsamma.
 
Toppen