Senaste nytt

Finnair och TAP startar codeshare samarbete

Jacob

Medlem
Idag inleder Finnair och TAP ett codeshare samarbete som innebär att bolagens flygningar kan kombineras.

TAPs flygningar mellan Lissabon och Helsingfors får Finnair flygnummer. Framförallt hoppas Finnair att TAPs linje ska kunna användas som anslutningsflyg till Finnairs Asienlinjer.

Amsterdam, Bryssel, Geneve och Zürich får även betydande roller för anslutningar mellan Finnair och TAP. Finnairs flygningar från Helsingfors till dessa fyra städer får TAP flygnummer och TAPs flygningar från Lissabon till dessa städer får Finnair flygnummer.
 

ulagun

Medlem
Jacob,
Först tack för dina intressanta nyhetsinlägg.

Har några frågor/funderingar ;
- Är det vanligt att bolag från olika flyg allianser har code-share?
- Hur påverkar det TAP gentemot Star Alliance/ Blue One? Kommer t.ex. inte Blue One/SAS drabbas negativt utav detta?
- Får bolagen inleda code share hur som helst?
- Kan/vill TAP t.ex. fortsatt använda Blue One terminalen på Vanta?
 

niksal

Medlem
Detta får knappast någon större effekt. TAP och Finnair har redan länge haft sammarbete på flygningar via AMS och BRU till exempel. Det var aningen komiskt då KF ännu flög till AMS och BRU, att hur man än försökte boka på TAPs sida så var anslutningen alltid med AY och inte med KF. Berättar kanske något om hur mycket bolagen inom *A egentligen samarbetar?
 

Jacob

Medlem
Jacob,
Först tack för dina intressanta nyhetsinlägg.
Varsågod! Kul att det uppskattas.

- Är det vanligt att bolag från olika flyg allianser har code-share?
Jättevanligt är det knappast, men det finns några exempel. Det kan ha historiska skäl eller att det inte fanns något vettigt alliansbolag att samarbeta med för det man ville åstadkomma.

Jag kan också förvånas lite när jag ser på Finnairs loungelista. Det finns ett antal städer i Europa som har One World lounger där Finnair använder tredjepartslounger eller lounger som drivs av andra allianser.

- Hur påverkar det TAP gentemot Star Alliance/ Blue One? Kommer t.ex. inte Blue One/SAS drabbas negativt utav detta?
Jag tvivlar på att det kommer få några stora konsekvenser.

- Får bolagen inleda code share hur som helst?
Jag tror inte att Star Alliance har några regler att man inte får ha codeshare med flygbolag från andra allianser, dock går det förstås emot hela idén med en allians.

- Kan/vill TAP t.ex. fortsatt använda Blue One terminalen på Vanta?
Det blir säkert ingen stor skillnad.
 

Gnopps

Medlem
Det här är bra nyheter. Båda flygbolagen har haft lite sporadiska avgångar på linjen så för affärsresenären har det ofta blivit ny biljett när man velat byta. Finnair och TAP har helt olika marknades så de gynnas väl båda på samarbetet.
 

ALU

Medlem
Hmm... innebär detta att jag kan använda min Oneworld status (och få poäng) på min kommande TAP flygning STO-Lissabon?
 

Gnopps

Medlem
Det beror på reglerna för ditt program. Om du bokar ett TP-flyg (TAP) med AY-kod (Finnair) kanske ditt program tillåter att du får poäng, det beror på dess regler. De flesta program tillåter inte intjäning om ett icke-partner bolag utför flygningen fastän man bokat det som ett partnerflyg. Andra program är mer generösa och tillåter intjäning i sådana fall.

Har du bokat TP-flyget med TP-kod går det endast att tjäna poäng till Star Alliance.

Och NU såg jag att du frågar om Stockholm-Lissabon. Då är svaret nej, det här samarbetet gäller endast Helsingfors-Lissabon.
 

ALU

Medlem
Tack för svaret!

Är rätt ny på sånt här så jag försöker lära mig.. :)
 
Toppen