Senaste nytt

Diskussion om hotell i Mersin mm

Palazzi

Medlem
Radisson Blu Mersin (Turkiet) verkar vara ett prismässigt guldkorn - ser lyxigt ut för 9.000p. Minus för ganska dyra flyg dit...
 

Dr. Miles

Expert
Radisson Blu Mersin (Turkiet) verkar vara ett prismässigt guldkorn - ser lyxigt ut för 9.000p. Minus för ganska dyra flyg dit...
Jag har hört att säkerheten nära gränsen till Syrien har blivit mycket sämre sista tiden. Jag undrar om Mersin har påverkats av detta eller ej.
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle då inte ta med min familj på semester dit. Någon måtta får det vara.

Är det verkligen oroligt i Mersin-regionen? Är ju 30mil till gränsen mot Syrien, och de oroligheter jag läst om ligger betydligt närmre (o i en del andra städer. Lika långt mellan Mersin och Syrien som mellan Mersin o Alanya, o Cypern ligger på samma avstånd från Syrien (turkiska delen av Cypern alltså).

Miljonstad är det iaf, med fin kustlinje.

Sen är det ju oroligt i hela regionen, så visst kan man ha otur och stöta på enskilda dårar.

2013 gick medelhavsspelen i Mersin. Var ju inte frid och fröjd mellan dessa länder då heller, och inbördeskriget i Syrien var i full gång.

Men det står ju fritt att välja resemål för familjen. Hur man uppfattar säkerhetsläget är väl upp till var och en, om inte myndigheter explicit varnar.

Det som varnas för i Turkiet, förutom gränsen mot Syrien, är säkerhetsläget pga PKK. Östra delarna, med undantag för medelhavsstäder (dit Mersin borde höra).
 

Agö

Medlem
Är det verkligen oroligt i Mersin-regionen? Är ju 30mil till gränsen mot Syrien, och de oroligheter jag läst om ligger betydligt närmre (o i en del andra städer. Lika långt mellan Mersin och Syrien som mellan Mersin o Alanya, o Cypern ligger på samma avstånd från Syrien (turkiska delen av Cypern alltså).

Miljonstad är det iaf, med fin kustlinje.

Sen är det ju oroligt i hela regionen, så visst kan man ha otur och stöta på enskilda dårar.

2013 gick medelhavsspelen i Mersin. Var ju inte frid och fröjd mellan dessa länder då heller, och inbördeskriget i Syrien var i full gång.

Men det står ju fritt att välja resemål för familjen. Hur man uppfattar säkerhetsläget är väl upp till var och en, om inte myndigheter explicit varnar.
Självklart är det upp till var och en. Det finns dock en tydlig förklaring till varför hotellet ligger i kategori 1 (oavsett om du vill tro det eller inte): Mersin är idag är en hubb för flyktingar och flyktingsmuggling från Syrien. Det sägs vara 350 000 flyktingar i Mersin. Därtill kommer att Mersin är ett starkt fäste för HDP och det kan väl inte ha undgått någon vad som pågår i Turkiet för tillfället. Mycket har alltså hänt sedan 2013.

Turkish City Becomes Important Hub for Syrian Refugees - SPIEGEL ONLINE

Human trafficking in Mersin | All media content | DW.COM | 13.01.2015

Life Between Hope and Despair in Turkey's Syria Town

Bomb blasts hit pro-Kurdish HDP party in south Turkey, six wounded| Reuters
 

Palazzi

Medlem
Självklart är det upp till var och en. Det finns dock en tydlig förklaring till varför hotellet ligger i kategori 1 (oavsett om du vill tro det eller inte): Mersin är idag är en hubb för flyktingar och flyktingsmuggling från Syrien. Det sägs vara 350 000 flyktingar i Mersin. Därtill kommer att Mersin är ett starkt fäste för HDP och det kan väl inte ha undgått någon vad som pågår i Turkiet för tillfället. Mycket har alltså hänt sedan 2013.

Turkish City Becomes Important Hub for Syrian Refugees - SPIEGEL ONLINE

Human trafficking in Mersin | All media content | DW.COM | 13.01.2015

Life Between Hope and Despair in Turkey's Syria Town

Bomb blasts hit pro-Kurdish HDP party in south Turkey, six wounded| Reuters

Har läst detta innan, men vill inte dra slutsatsen att en flyktingmottagande stad per automatik skulle drabbas av problem (om man inte tillhör gruppen som även kollar bort när man ser tiggare utanför valfri ICA). Human trafficking är ju, som det använts här, samma fenomen som Italiens östkuster haft från balkan så länge jag kan minnas, och som per capita är lika stor till Lampedusa (Syditalien) som till Mersin - Milanobor badar där ändå....tillsynes opåverkade. Samma situation finns för de egeiska öarna i Grekland.
Har staden drabbats av sanitära problem? Dåligt dricksvatten? Matbrist eller liknande?

Din tredje artikel tycker jag låter som valfri artikel i en svensk tidning, gällande flyktingar i Malmö. De förväntar sig mer hjälp, men känner inte att de får det. Annars en ganska positiv vinkel i artikeln (förutom rubriken som syftar till det allmänna ödet för dessa flyktingar).

Sex skadade av en briserad bomb, på ett år, låter inte skrämma mig iaf. Jag har upplevt värre händelser i Frankrike, USA, England, Spanien och Italien, utan ett förhöjt säkerhetsläge och/eller varningar.

Bomber briserade i Antalya när jag var där långt innan 2013, och just 2013 besökte jag landet när det skedde uppeldning av konsulat i Ankara.... Även problematiskt i Istanbul. Dels ligger dessa städer ganska långt från Syrien, men dels tycker jag det bevisar att det allmänna säkerhetsläget i andra regioner än östra gränsen, pkk-land o claimade Kurdistan är oförändrad. Det är dock fortsatt farligare i Turkiet än i Nordnorge...

Har priset sjunkit plumpt? (jag hittar inte gamla listor). Det skulle ju kunna vara så enkelt att staden bara är förbisedd av turister och företagare som bränner poäng.... Kanske inte världens hetaste investeringsområde, o till synes oåtkomligt. Utbud och efterfrågan (?)
 
Last edited:

Agö

Medlem
Har priset sjunkit plumpt? (jag hittar inte gamla listor). Det skulle ju kunna vara så enkelt att staden bara är förbisedd av turister och företagare som bränner poäng.... Kanske inte världens hetaste investeringsområde, o till synes oåtkomligt. Utbud och efterfrågan (?)
Svaret är ja - en kraftig sänkning 2013 (-68 %). Något annat svar på varför detta skedde än dålig efterfrågan finns inte. Vad dålig efterfrågan beror på verkar du och jag emellertid inte vara eniga om. Jag är tämligen övertygad om att det har med konflikten att göra.

upload_2016-3-16_14-14-6.png


Har läst detta innan, men vill inte dra slutsatsen att en flyktingmottagande stad per automatik skulle drabbas av problem (om man inte tillhör gruppen som även kollar bort när man ser tiggare utanför valfri ICA).

Det var att bagatellisera saker och ting. Att jämföra tiggare utanför valfri ICA med 350 000 eller fler flyktingar, hubb för flyktingsmuggling och stronghold för kurdisk frihetsrörelse förefaller en aning udda.
 

Palazzi

Medlem
Iom att ingen av oss har säkra belägg om prisfall beror på detta eller ej så får vi nog vara oense. Fel forum att diskutera detta ämne i tror jag - kan vara känsligt för vissa :)

Hotell i Budapest mfl har sjunkit med samma procentsats o det är mig veterligen varken varit en humanitär kris där eller ett kraftigt turistfrånfall.


Jag är medveten om att jag raljerar, men min ståndpunkt är att flyktingarnas stora närvaro per se inte kan vara anledning till att undvika staden.
Om det bevisas innebära säkerhets- o/eller hälsorisker ser jag anledning.
Som jag påpekade flyr många människor under varje krig. Ancona undveks inte av italienare/européer under balkankriget o inre heller dit judar flydde under andra världskriget.

Vi hade själva en strid ström från Balkan, i praktiken spridda på tre svenska städer. Rosengård, Hallonbergen mfl är inte Sveriges säkraste områden idag, men inte heller satte 100.000 invandrare dessa städer ur spel.

Iom att jag nu också läst på om läget i Mersin ser jag att flyktingarna bor i läger, mestadels.

Stronghold för kurdisk frihetsrörelse är de inte ensamma om. Om frihetsgrupper mfl oroat hade jag inte kunnat besöka Balkan sedan 2000 (tills nyligen) , inte Baskien, Irland, Israel, Egypten, Nepal, Brasilien, Thailand, Filippinerna mfl under ganska många av de senaste 50 - åren .

Jag slår vad om att de sex döda du hänvisade till (o de är säkert flera under åren) gör Mersin ofarligare än flera Amerikanska storstäder o merparten av Sydamerika. Eller om du sitter på fel café i Paris :/

Om man vill skapa sig egna orosmoln utan inrådan från UD går det såklart bra. Jag är rädd för ryska flygplan o har fobi för fåglar.
 

Agö

Medlem
Iom att ingen av oss har säkra belägg om prisfall beror på detta eller ej så får vi nog vara oense. Fel forum att diskutera detta ämne i tror jag - kan vara känsligt för vissa :)

Hotell i Budapest mfl har sjunkit med samma procentsats o det är mig veterligen varken varit en humanitär kris där eller ett kraftigt turistfrånfall.


Jag är medveten om att jag raljerar, men min ståndpunkt är att flyktingarnas stora närvaro per se inte kan vara anledning till att undvika staden.
Om det bevisas innebära säkerhets- o/eller hälsorisker ser jag anledning.
Som jag påpekade flyr många människor under varje krig. Ancona undveks inte av italienare/européer under balkankriget o inre heller dit judar flydde under andra världskriget.

Vi hade själva en strid ström från Balkan, i praktiken spridda på tre svenska städer. Rosengård, Hallonbergen mfl är inte Sveriges säkraste områden idag, men inte heller satte 100.000 invandrare dessa städer ur spel.

Iom att jag nu också läst på om läget i Mersin ser jag att flyktingarna bor i läger, mestadels.

Stronghold för kurdisk frihetsrörelse är de inte ensamma om. Om frihetsgrupper mfl oroat hade jag inte kunnat besöka Balkan sedan 2000 (tills nyligen) , inte Baskien, Irland, Israel, Egypten, Nepal, Brasilien, Thailand, Filippinerna mfl under ganska många av de senaste 50 - åren .

Jag slår vad om att de sex döda du hänvisade till (o de är säkert flera under åren) gör Mersin ofarligare än flera Amerikanska storstäder o merparten av Sydamerika. Eller om du sitter på fel café i Paris :/

Om man vill skapa sig egna orosmoln utan inrådan från UD går det såklart bra. Jag är rädd för ryska flygplan o har fobi för fåglar.
Korrigering. Jag är helt säker på att anledningen till att detta hotell sedan 2013 tillhör kategori 1 är dalande efterfrågan pga konflikterna i området och närområdet.

Det kan väl inte komma som någon överraskning för dig att Turkiets turistnäring är i kris av ovan angivna skäl, Ryssland-Turkiet-frågan m m.

Självklart är det upp till var och en. Men att okritiskt poängtera att detta hotell är ett "prismässigt guldkorn" utan att försöka förklara anledningarna till det är inte OK.
 
Toppen