Senaste nytt

First med Thai, 747 eller 380

dkvk

Medlem
Hej!

Planerar en längre Award-resa till Bali sent i höst (troligen November).

Tidigare har vi åkt med Garuda i deras C på en 777:a (AMS-JKT) vilket var en grym upplevelse.

Återstår att se om Thai First kan leverera över det. Den stora frågan på detta I-landsproblem är om man ska välja 747 eller 380? Har aldrig åkt med Thai innan.
Kollar på följande alternativa routes ARN-(CDG/MUC/LHR)-BKK-DPS. Kanske är routen viktigare än valet mellan 747 resp 380? Vad säger ni som har erfarenhet?

Tilläggas kan sägas att vi då kommer ha med oss en 6 månaders kille. Som jag förstått det är Thai kända för att vara barnvänliga.
Det kommer inte vara den första flygresan men den längsta för honom. Vi kommer "öva" genom att åka inom Europa en vända tidigare under sensommaren.


Finns det någon med erfarenhet eller kunskap kring för- respektive nackdelar med Thais First i 747 respektive 380? Jag har letat efter den information bland annat här på forumet.
 

Impendill

Medlem
Jag reste med A380 och B747 i first i vintras. Vi fick den nya modellen på B747 med "stängda sviter". Jag föredrar A380 då den enligt mig känns luftigare, ljusare och trevligare.

Att resa med barn har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
 

magost

Medlem
Vi åkte Thai First med både 380 och "nya" 747 till/från Australien i Februari i år. Efter första benet med 380 blev 747 tyvärr en sämre upplevelse.
Främst pga sämre avskildhet från bakre kabinen och galley, samt ljudnivå mm. First toaletten på 380 är en helt gigantisk, på 747 bara små toaletter.
Visst är det trevligt för en flygnörd att prova 747 en gång, men ska vi jämföra väljer jag 380 var gång.
 

Alf

Medlem
Jag har inte åkt Thai 380 men väl Malaysia i F. Däremot har jag åkt Thai 747 i F med konfigurationen 9 stolar. Den gillade jag inte alls därför att man satt i det dom kallade suiter. Jag kallar det lådor och kände mej väldigt instängd i den. Jag vill ha den öppna kabinen och där tror jag 380 är bättre även med Thai.

Som upplysning kan jag nämna att Malysian inte tillät barn i deras F klass, men det skall inte vara något problem hos Thai.
 

squeezen

Medlem
Hej, har kikat runt i vissa trådar men utan att bli för mycket off topic hittade jag inget bra hem för denna fråga.
Hur står sig B747 Thai First Class mot A380, spelar det någon större roll vilken flygplanstyp man hamnar på?
Kikat på en del recensioner etc och onekligen verkar det som att B747 har lite föråldrat Entertainment system etc.

Har någon här åkt båda och kan råda?
Det rör sig om Award från BKK till antingen London, Frankfurt eller Munchen, där Munchen sträckan idag är det enda med tillgänglighet på mina datum och där är just en B747.

Tack på förhand
 

fcx

Medlem
Jag har åkt båda.

747 finns ju i två varianter, varav den ena är riktigt gammal (och väldigt oprivata säten). Även om det är schemalagt med nya F finns det klar risk att det blir gamla ändå. 747 har F i nosen. En del tycker att det är häftigt att sitta så långt fram, jag var ganska oberörd av upplevelsen. Tyckte det var bullrigt.

A380 har F på övervåningen. Stora bås att sitta i. Väldigt tyst och lugnt.

Hade valt A380 alla dagar.
 

palmen

Moderator
Har inte åkt Boeing 747 i First men skulle välja A380 alla dagar i veckan, av precis den anledningen som @fcx skriver.
Finns en risk att man får en väldigt gammal first då några plan fortfarande har den hårdvaran (dock är det väldigt låg chans att den sätts in till Europa mig veterligen).

Oavsett vad så skulle jag välja Thai First över business alla dagar i veckan, oavsett vilken hårdvara det är så låt inte detta stoppa dig. Kan ju öppnas upp fler platser på andra avgångar som har andra flyg.
 
Jag skulle också välja 380, nyare och fräschare helt enkelt och tystare plan. Dessutom är toaletten är GIGANTISK, missa inte att ta en selfie därifrån :)
 

Glenn E

Medlem
Jag tycker , säkert subjektivt , att servicen är bättre på 747.
Nya 747 F har bra säten.
Toaletterna är mycket mindre på 747.
380 är väl att föredra men det är ingen stor skillnad för mig.
Imorgon blir det 380 från Frankfurt och om 2 veckor blir det 747 till München .
Jag ska summera mina färska intryck efter det.
 
Toppen