Senaste nytt

Välja bonusprogram för boende i Japan

Totopez

Medlem
En av mina bästa vänner ska flytta till Japan, och resa därifrån. Han behöver hjälp med vilket program han ska spetsa in sig på. Själv har jag för dålig koll på ANA och JALs program, jag antar att hans resemönster gör att han mest kommer att flyga med något av dem. Grundregeln brukar väl vara att man ska vara medlem där man mest tänker flyga?

Jag klistrar in hans mail till mig här:

Re: Bästa bonusprogramskombination för Tokyo Boende

Efter en längre tids uppehåll, kommer mitt liv återigen att förvandlas till ett med väsentligt resande. Förutsättningarna, är aningen nya för mig, och jag söker därför råd, kring vilka bonusprogram att ansluta sig till.

Jag kommer att vara boende I Tokyo, och ha ett 30-40 tal resor i regionen (Seoul, Hong Kong, Taipei, Singapore, Auckland) och 2-3 resor per år till Europa/USA. Alla resor i Business Class.

Jag undrar:
1) Vad borde jag välja som primär allians och vilket flygbolag skall jag gå med igenom (Star Alliance och ANA eller annat?)?
2) Vilka flygbolag borde jag ha för de andra allianserna (Cathay?) (Jag skulle föreslå JAL, Totopez anmärkning)
3) Vad skall jag skaffa för kreditkort (Måste vara möjligt att betala i Yen, annars förlorar jag för mycket på växelkursen)

Tacksam för svar från den kunnigaste av kretsar.

//Gunnar
 

Matriam

Medlem
Jag upplevde alltid ANA som snäppet bättre än JAL när man räknade ihop alla de förmåner man kunde få inom japan. Bättre hotell, bättre rabatter på restauranger och en överlägsen onlineshop. På min favoritmatkedja hade man t.ex. alltid 20% rabatt på notan med ANA när man hade hög nivå i deras program och använde deras kreditkort. Det vart många tusenlappar per år jag sparade i faktiska kostnader.

Rent flygmässigt så upplevde jag ANA som starkast i närområdet(korea, kina) och JAL som bolaget att välja när du ska längre bort. Nu har nog mycket ändrat sig i japan då jag inte varit där så mycket de senaste åren men jag skulle också försöka kolla upp vilka mjuka förmånerna som finns innan jag gick vidare och tittade på de hårda förmånerna.

Så kanske inte tillförde något konkret med mitt inlägg :)
 

Dr. Miles

Expert
Gunnar skrev:
1) Vad borde jag välja som primär allians och vilket flygbolag skall jag gå med igenom (Star Alliance och ANA eller annat?)?
Förlåt för motfråga men vilket bonusprogram Gunnar är med idag?
För hans resemönster från Tokyo, går det att genomföra med alla tre allianser.
Tokyo är hubb för Star Alliance (ANA och United), oneworld (JAL) och Skyteam (Delta).
Gunnar skrev:
Jag kommer att vara boende I Tokyo, och ha ett 30-40 tal resor i regionen (Seoul, Hong Kong, Taipei, Singapore, Auckland) och 2-3 resor per år till Europa/USA. Alla resor i Business Class.

Gunnar skrev:
2) Vilka flygbolag borde jag ha för de andra allianserna (Cathay?) (Jag skulle föreslå JAL, Totopez anmärkning)
Som nämnt ovan, går det att välja alla tre allianser från Tokyo.

Gunnar skrev:
3) Vad skall jag skaffa för kreditkort (Måste vara möjligt att betala i Yen, annars förlorar jag för mycket på växelkursen)

Delta SkyMiles American Express Gold card ger Gold Medallion status (Skyteam Elite Plus) direkt på köpet.
Mer info om detta finns i den här tråden.
Japanskt Delta SkyMiles AMEX kort ger Skyteam Elite Plus status direkt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Annars finns det uppsjö av flygbolags affiliated kreditkort att välja mellan.
ANA, JAL, United, American, Cathay Pacific, Lufthansa Miles&More, Air France/KLM FlyingBlue osv


クレジットカード会社のポイントで貯める│ANAカードで貯める│マイルを貯める│ANAマイレージクラブ
JALカード - カードの種類
http://www.united.com/cms/ja-JP/marketing/custcomm/promotions/pages/creditpartners.aspx
りそな / AAdvantage® VISA カード | りそな / AAdvantage® VISA カード | りそなVISAカード
https://www.americanexpress.com/jap...ode1=5IPAP02560&CPID=100197782&date=20160401#
世界へ飛んで、マイルをためる。マイルをつかう。キャセイパシフィックMUFGカード
Collecting Avios with credit cards | Executive Club | British Airways
Miles & More MUFGカード|クレジットカードなら三菱UFJニコス
フライング・ブルーVISAカード|クレジットカードの三井住友VISAカード



Det finn ett japanskt Amex kort som är bra för frekventa resenärer.
American Airlines Premium Sky Traveler Card
1 poäng per 100 JPY men vissa flygbolags biljett, vissa reserbyråers produkt/tjänst ger 5 poäng per 100 JPY
Sedan kan man konvertera 1 poäng mot 1 miles/flygpoäng hos 15 partnerflygbolags bonusprogram.
 

Totopez

Medlem
Förlåt för motfråga men vilket bonusprogram Gunnar är med idag?
För hans resemönster från Tokyo, går det att genomföra med alla tre allianser.
Tokyo är hubb för Star Alliance (ANA och United), oneworld (JAL) och Skyteam (Delta).



Som nämnt ovan, går det att välja alla tre allianser från Tokyo.

Han är EB-medlem, men för tillfället statuslös. Vet inte om han har några andra program, helt säkert är att han är basnivå i så fall.

Delta SkyMiles American Express Gold card[/URL skrev:

Verkar vettigt att ha ett sånt kort och så flyga ihop status i annan allians, kanske?

クレジットカード会社のポイントで貯める│ANAカードで貯める│マイルを貯める│ANAマイレージクラブ
[/URL]

Tack, vad bra. Vet du om något kort har liknande trevligheter som AMEX 2-4-1 eller annat skoj?
 

Dr. Miles

Expert
Tack, vad bra. Vet du om något kort har liknande trevligheter som AMEX 2-4-1 eller annat skoj?
Det finns inget 2-4-1 voucher som svenska/norska Amex erbjuder.
Förr i tiden erbjöd American Express Platinum och Diners Premum fri companion ticket på vissa flygbolags flygningar om man köpte normal First/Business class biljett. Men det verkar som om de har slutat med det.


Om Gunnar kan uppnå "ANA Mileage Club Platinum" (NH *G) eller "ANA Mileage Club Diamond" (NH *G), finns det ett trevligt kreditkort genom ANA.

"ANA Super Flyers Card" för sina medlemmar i Japan.

De som har blivit "ANA Mileage Club Platinum" (NH *G) eller "ANA Mileage Club Diamond" (NH *G), har möjlighet att ansöka "ANA Super Flyers Card".
"ANA Super Flyers Card" ger Star Alliance Gold status. Det är inget konstigt med det.

Däremot "ANA Super Flyers Card" korthavare kan ansöka familjmedlemskap och familjmedlem som har fått "ANA Super Flyers Card" kan också bli Star Alliance Gold utan att flyga en enda gång.

Sedan kan man förnya medlemskap av "ANA Super Flyers Card" genom att betala årsavgiften av kortet. Så det är nästan permanent Star Alliance Gold så länge man betalar årsavgiften.

Info om "ANA Super Flyers Card" kan du hitta här.
 
Last edited:

Totopez

Medlem
Tack igen. Finns det någon fördel med att registrera sitt ANA-konto medan han är bosatt i Sverige, eller ska han göra det på sin japanska adress?
 

Dr. Miles

Expert
Tack igen. Finns det någon fördel med att registrera sitt ANA-konto medan han är bosatt i Sverige, eller ska han göra det på sin japanska adress?
Många kampanjer (t ex double miles på linjer till/från Japan) gäller ofta endast för medlemmar som är registrerade i Japan.
Jag TROR att registreringsadress i Japan är ett av kraven för att kunna ansöka japanskt ANA affiliated kreditkort.
 
Toppen