Senaste nytt

Mot San Fransisco - å lite Milesrun med BAEC

Peter65

Medlem
I morgon kväll far vi igen, denna gång lite för att fylla på Avios och Tier kontot men framförallt för att fira min partners 50-årsdag och hälsa på "goa" kompisar som har bosatt sig i San Fransisco. Första resan är till London för en övernattning och sen vidare till New York och San Fransisco. Hemresan blir direkt till London och sen vidare hem till Göteborg.

Allt eftersom kommer jag att lägga ut lite rapporter om flighterna och lite vad som händer där emellan, blir nog inte helt live men lägger upp så fort som möjligt.

Vi hörs vidare ;)
 

Peter65

Medlem
Nu incheckade, genom security och sitter i Menzis Loungen på Landvetter och väntar på avgång till London. Enligt FlightRadar är planet på väg och landar före tidtabell.

Men för att börja från början, incheckning gick riktigt smidigt och snabbt. Snabbt i security också, 4 pers före i kön. Kön till Fasttrack var betydligt längre. Kom igen bågen utan problem, väskan fick en ny omgång i röntgen och blev undersökt med en tops..... Sånt som händer.
Snabb tur i Duty Free, inga problem att köpa "taxfree" även om man har en natt i London bara man har boardingkortet för nästkommande flight eller visar upp reseplanen från flygbolaget.
Mycket i folken loungen just nu, lite svårt att hitta en sittplats för 2, men det redde upp sig.
Förtäringen idag är 3 olika ostar, prickig korv, kex och baguettebitar samt gröna oliver, syns på tallriken under.
image.jpeg


Till detta ett glas rött vin från box, Gato Negro, normalt är det kranar men de är väl sönder eller så finns det inga stora boxar. Till efterrätt en GT :cool: semestern har ju börjat.
Under tiden jag har skrivit har flyget dockat in i gaten och avgång är beräknad till 19.30.

Har inte mycket mer att skriva just nu mer än att vi ommer att övernatta på Ibis London Heathrow Airport och kommande rapport kommer med största sannolikhet därifrån
 

Peter65

Medlem
Göteborg - London Heathrow
BA793 A320-200 (G-EUCY)
19.30 - 20.40
2A+2C


Redan 18.55 stod det "boarding", vad det gäller Landvetter är det inte långt att gå och är det bara ett flight med passkontroll brukar det gå skapligt fort, så även idag. Vid gaten var vi bland sista hälften att gå ombord. Personen i gaten sa att BA ville komma ifrån GOT fort ;)
Kunde inte denna gång nyttja den dedikerade sidan för att nyttja C-biljetten.
C-kabinen har 12 platser och 10 pax, kabinen bakom gardinen är i stort fylld.
Det att komma iväg före tidtabell funkade inte..... Anledning: Avisning Pushback 18:34
Enligt kapten ska det bli kort flygning, runt 1h35 ( istället för dryga 2h) om inte det är kö att landa på LHR.
Kollade tidigare hur gammalt planet är, levererat 2008 (om jag kommer ihåg rätt), och blev förvånad när jag kom ombord. Denna kärra måste vara skapligt nyrenoverad, luktar nästan som en ny bil, hela kabinen inkl toa väldigt fräch.
image.jpeg


Har nu fått den första flaskan bubbel, Champagne Castlenau, gott, bättre än den som BA hade tidigare tycker jag, och väldigt kall :p
image.jpeg


Till middag idag var det kycklingspett med sallad och räkor med nåt grönt och curryris samt blomkål. Jag valde räkorna, missförstod vad det var, trodde det var "pork" å inte "prawn"..... Funderade på vad de hade gjort med fläskköttet tills jag kom att det var blomkål..... Hursomhelst det var väldigt gott, detsamma gällde kycklingen.
image.jpeg

Prawn (inte pork :confused:)

image.jpeg

Kyckling

Middagsserveringen gick väldigt fort, bricka borta å ny bubbelflaska kom in 50 min efter puchback, eller 35-40 min i luften. Vår CC väldigt effektiv och serviceminded, gillar det. BA framför gardinen inom Europa levererar återigen.

Vi landade 10 min före tidtabell och taxade mot T5B, handbromsen drogs och det blev många klick, klick..... MEN gatebryggan var sönder, fick vänta på en trappa runt 10-15 min. Var en massa ursäkter från kapten, men vad ska han göra. Ut från planet som nr 3, tåget stod i stort sett på perrongen och ingen kö i passkontrollen. Vi var bland de första som kom till bagagebandet, såg våra väskor på håll. Men de fick åka ett varv till. Skulle tro att vår priority-taggade resväskor kom bland de första 10 väskorna.

Imorgon blir det en förbokad (och förbetald) "minicabit" från Heathrow till London City, kostnad £50 för 2 pers. Känns bra att åka ovan jord för att se lite utav London vid transfer mellan flygplatser. Såg om minicabit på det engelska "Dragons Den" för några år sedan och om jag inte missminner mig så fick de napp av en (eller flera drakar). Har använt den tjänsten tidigare och är nöjd med servicen, fick ex vis en mail tidigare idag om hämtningstid som ska bekräftas och information om vem som kör.

PS Beklagar att korten inte är jättebra just nu, de är tagna med i-padda. Glömde adaptern till kamera-minneskortet hemma, ligger på diskbänken, telefonen ringde precis när jag skulle ta med det.... Ska försöka köpa ett ny adapter imorgon, om det bara finns på LCY.
 

Peter65

Medlem
London Heathrow - London City Airport
Okänt Flight nummer Toyota Prius Hybrid
09.00 - 10.15
Baksätet


London-morgonen bjöd på sol, men skapligt disigt
Bilen exakt kl 9 och vi checkade in bagaget och tog plats på våra säten. Kabinen är välstädad och pitchen helt ok. Vi trodde vi skulle åka igenom centrala London, men så blev det inte. Efter ha sett skyltar på Heathrow, Gatwick, Stanstead och Luton utefter motorvägen frågade vi om han körde rätt. Jo, kör rätt, valde denna vägen även om den är nästan 5 mil längre pga att det går fortare. Genom London hade det tagit minst 30 min längre.
Vi fick ju se lite annat :cool: och det var en behaglig resa.

Nu på LCY och dax att checka in bagaget igen. Kan säga att det är väldigt mycket folk här, massa försenade flyg och en del inställda flygningar. Detta beror på att det har varit väldigt dimmigt här.

Sitter just nu i gateloungen med ett glas Tattinger, en banansmothie samt lite god fisk å väntar på ombordstigning på BA001 till New York via Shannon.
Väldigt skönt att komma in i denna lilla lounge, uppe i avgångshallen, mycket folk, trångt och larmigt.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Nästa rapport kommer efter kommande flygning.
 
Toppen