Senaste nytt

Ethiad A380 eller Qatar 787 Businessclass?

Sequal

Medlem
Hej!
Ska under våren ta en tur till Dubai och funderar på vilket alternativ som är bäst.
I och med Qatars pågående kampanj under ett par dagar skiljer sig inte priset något nämnvärt.

Då jag reser ensam vill jag maximera flyg- loungetid.

Har tidigare rest QR 787 C-klass tidigare och varit mycket nöjd.

innehar just nu Ethiad Guest Gold samt One World Sapphire status.

Alternativ 1:
ARN-LHR-AUH (SAS C, ETD C A380) (promotion så chauffeur service ingår ej
(Fördelar: trevlig lounge i LHR, första personliga upplevelsen av A380, nackdel: får ordna egen transport från Abu Dhabi till Dubai)
Alternativ 2:
ARN-DOH-DXB (QR787 C, QRA330/A321/B787 F)
(Fördelar: Enbart en mellanlandning, vet vad jag får, får prova nya Qatar Al Safwa First Class lounge i Doha - både dit och hemresa)

Lutar åt QR, men någon av alla erfarna BC-resenärer som kan ge ett snabbt tips, vore jag tacksam!

/S
 

Alf

Medlem
Skulle valt ETD. Har inte provat dom än men vad jag sett på bilder och video så verkar deras C lite vassare. Sedan har du om jag har rätt för mig tillgång till en bar på 380, vilket verkar trevligt.
 

karho

Medlem
Ej provat Qatar, men har bara gott att säga om Etihad A380 och loungen i London.

Bar, "The Lobby" finns ombord, som du har tillgång till, men det är mer som ett sittområde där man kan bli serverad dryck när man sitter än en faktisk bar som på t.ex. Emirates A380, bara så du har rätt förväntningar.
 

Andrew

Medlem
Om du väljer Qatar slipper du åka SAS till LHR och dessutom får du chans att prova Al Safwa. Även om Etihad C kan vara marginellt bättre (i alla fall om man reser två och vill sitta med varandra) torde fördelarna med Qatar väga mer.

Kom dock ihåg att du inte får tillgång till Al Safwa på hemresan.
 

lillemannen

Medlem
Lånar tråden lite... Hade ni valt att flyga Etihad F på natten mellan Abu Dhabi och Europa eller istället C med Qatar C och sparat poängen?
 

karho

Medlem
Lånar tråden lite... Hade ni valt att flyga Etihad F på natten mellan Abu Dhabi och Europa eller istället C med Qatar C och sparat poängen?

Jag gissar att du menar att du ska använda AA miles? Förutsatt att du bokar innan 22 mars tycker jag att 40k för en First award är jäkla bra värde, och bättre värde än 30k för Business award, natt- som dagflyg. På EY C/F awardbokning ingår ju chaufförservice också, om du nu ska till/från Dubai t.ex., som TS.
 

lillemannen

Medlem
Jag gissar att du menar att du ska använda AA miles? Förutsatt att du bokar innan 22 mars tycker jag att 40k för en First award är jäkla bra värde, och bättre värde än 30k för Business award, natt- som dagflyg. På EY C/F awardbokning ingår ju chaufförservice också, om du nu ska till/från Dubai t.ex., som TS.
Det stämmer att det är AA. Har fortfarande en hel del AA poäng som finns kvar och kommer in under året då EBD är redan klart.
Då är nästa fråga att åka Dreamlinern Düsseldorf/Zürich eller A380 till London i "vanlig" F med Etihad?
 

karho

Medlem
Etihad har väl ingen "vanlig" F ombord A380? Dvs. den enda First där är väl The Apartment.

Så om du kan välja, dvs. om tillgänglighet finns och tider passar är väl det solklart mest bang for the buck, med B787 på andra plats, enligt mig iaf, och övriga F-kabiner på tredje plats.
 

lillemannen

Medlem
Etihad har väl ingen "vanlig" F ombord A380? Dvs. den enda First där är väl The Apartment.

Så om du kan välja, dvs. om tillgänglighet finns och tider passar är väl det solklart mest bang for the buck, med B787 på andra plats, enligt mig iaf, och övriga F-kabiner på tredje plats.

Tackar för allt input. Lyckades boka nu tidigt i morse med callcenter på Fuji öarna, Qatar F A380 från BKK-DOH-DXB och Ethiad F A380 AUH-LHR dagflyg. Ligger på on request.
 
Toppen