Senaste nytt

Tips på resa till Karibien med US Airways-mil

Tänkte försöka använda upp mina köpa US Airways-mil genom att boka en resa i C-klass för två personer under senare delen av året. Just nu går tankarna till Karibien, men jag skulle behöva lite inspiration och tips kring destination, routing, val av bolag, och om det överhuvudtaget är en möjlighet att hitta en sån awardresa.

Så förutsättningarna är rätt öppna, men något i stil med.
När: Oktober-December 2012
Vart: Paradisö i Karibien? I alla fall någonstans där vattnet är varmt, stranden sandig, har lite varierande aktiviteter och det inte krävs en lottovinst/bankrån per dag för tak över huvudet och mat i magen.
Rutt: Från ARN (ev CPH) till lämplig destination. Går det att klämma in en stopover i MIA för att hälsa på vänner på hemvägen är det inte heller fel.
Hur: Två personer med bästa möjliga C-klassbolag inom Star Alliance.
Reslängd: Cirka två veckor

Om jag tänker helt fel och du har ett bättre förslag på användning av mina mil är det också uppskattat :)
 

Senator

Moderator
När: Oktober-December 2012. Kom i håg att orkan säsongen sträcker sig till november
Vart: St. Kitts & Nevis, Curacao eller St. Thomas tillhör mina favisar. Undvik Puerto Rico och St. Maarten (förutom flygplatsen vid stranden)
Rutt: Vet inte om US DM tillåter stopover. Dock är det få (om någon) flyg till Karibien med Star från MIA/PBI/FLL. Det är CLT/PHL med US, EWR/IAD/ORD/IAH med UA eller YYZ med AC. Så du måste i så fall tillbaka norr för att ta dig ut dit. Jag hade provat en helg i NYC, Boston eller DC i stället. Många Karibiska destinationer flygs bara på lördagen på den tiden av året.
Hur: Två personer med bästa möjliga C-klassbolag inom Star Alliance. UA till Newark från ARN eller OSL hade jag valt. Smidigt, enkelt och bra!
Reslängd: Cirka två veckor
 

Magino

Medlem
Antar att vi startar i Sverige?
Alternativ västerut är ju att resa vidare till Hawaii istället för ner till Karibien, samma pris. För 100' miles kan du även resa till Sydamerika och göra ett stopp i USA eller Sydafrika på vägen, missar tyvärr MIA om du vill ha ett stopover i Sydafrika. Endast en stopover med Dividend miles.
Nu vet jag inte om tanken med hela resan är att göra ett stopp i MIA, men jag tycker priserna till USA med Dividend miles är ett av de sämre alternativen. För samma priser kan du resa i F till Norra Asien eller köp till lite miles och du kan åka till Sydostasien. Sen kan man tycka att F är överflödigt och onödigt, men det är jäkligt häftigt att ha testat det en gång, samt att det är absolut mest valuta för dina miles.
 

Homer

Medlem
Aaah, precis den sortens information som jag inte kom ihåg. Bra tips! :D

Jomen det är ju flera öar som ligger utanför orkanbältet, Aruba och Tobago t.ex
Caribbean Hurricane Belt - Up To Date Information on Hurricane Season

Jag har varit till:
Aruba superstränder, ganska kalt, dykning sådär
Barbados bra stränder, dykning sådär
Belize mkt bra dykning, djungel
Bonaire enbart för dykintresserade,
Curacao trist och tråkigt, dåliga stränder inga sevärdeheter, mest för haschrökande hippies
Isla Margarita bara om du beundrar Hugo Chavez
Los Roques bara om du beundrar Hugo Chavez
St. Lucia grönt och fint, hyfsade dykmöjligheter
Tobago mkt fina stränder, men undvik Trinidad som pesten
Dominica - den ö som har den i särklass mest spektakulära naturen, stränderna är sisådär,
inte många flyger dit (ej att förväxla med Dominican Republic som är en helt annan ö)

Hur man kommer till dessa med Star Alliace har jag däremot ingen aning om :)

Sen har du ju Yucatan Mexica
 

Senator

Moderator
Du kan också fokusera på destinationer som ligger söder om orkanbälte. Jag minns inte om det är Leeward eller Windward gränser för detta, men en bra sajt att läsa mer om detta är:
National Hurricane Center

Curacao gillade jag. Det ligger (lite gammalt) men mycket trevlig Hilton hotell där. Grannen som är Marriott var nyare och snyggare, men vattnet precis vid Hilton var magiskt. När jag var där i augusti, simmade jag 4t om dagen.

Om du har mycket stålar från skatteåterbäringen skulle jag blåsa dessa på Four Seasons på Nevis :cool:

Jag har tittat och enbart US flyger till St. Kitts (SKB) från CLT på lördagar. Du kan flyga till St. Maarten (SXM) och köpa en billig båt eller flyg därifrån, också till Nevis.

CUR finns det ingen Star ser jag nu. Alternativ är att flyga till Aruba (AUA) och ta båt eller billigt flyg.
St. Thomas (STT) är det enkelt att ta sig till. Det ligger en skön, lugn Westin på St. John

Det är svårt; fastnade rejält för St. Kitts samt lilla Nevis då naturen är magisk och allt är rätt rustikt.
 
Antar att vi startar i Sverige?
Ja, ARN. Eller CPH om det skulle behövas.

För 100' miles kan du även resa till Sydamerika och göra ett stopp i USA eller Sydafrika på vägen
Ja. Finns det bra alternativ där är jag villig att lyssna, men det ska vara mer strand än upplevelser den här gången. Hade en idé om Sydafrika + Mauritius först, men det verkar vara nära omöjligt att hitta bonusplatser ditåt. :(

Nu vet jag inte om tanken med hela resan är att göra ett stopp i MIA
Nej. Det var bara en tanke "när man ändå är så nära" :)

jag tycker priserna till USA med Dividend miles är ett av de sämre alternativen.
Är benägen att hålla med, men jag kommer förmodligen att tillbringa mycket tid i Asien under nästa år så jag tänkte att höstens resa så skulle gå åt annat håll. Och med US något osäkra framtid vill jag inte sitta på för många mil för länge.
 

Magino

Medlem
Ner till JNB hittar jag en helt del platser på TK eller ET, med ET kommer de börja flyga 787 sista biten.
Mellan JNB-GRU finns gott om platser för två i Business med SA. Så om du vill ha sol och bad få du ta dig vidare på egen hand från här.
Hem från GRU hittar jag en hel del LH platser men även en del med LX som jag helt klart skulle föredra på grund av att stolarna blir helt platta me dem.

Er resa skulle kunna vara följande
ARN-ET-ADD-ET-JNB (lite safari i Krugerparken eller liknande)
JNB-SA-GRU (flyg vidare till Rio eller annan härlig strand stad)
GRU-LX-ZRH-LX-ARN
 
Toppen