Senaste nytt

Byta från SAS EB till annat program?

Tostarp

Medlem
Jag har varit medlem sedan -94 och har i princip bara använt mina poäng till longhaul SAS.

Min upplevelse de senaste (5-6) åren är att det i princip är omöjligt att hitta awardplatser någonstans med SAS. Det börjar snart bli högre chans att vinna på Keno än att hitta longhaul. Jag tittade för skojs skull igår och kan inte hitta till någon kontinent i princip alls de närmaste 330 dagarna.

Jag tycker själva 'EB-upplägget' med 2-4-1 är suveränt och passar mig mycket bra, men timslånga samtal till Tallin (där de flesta inte verkar vilja hjälpa till) och de flygskatter som tillkommer med 4 stopovers via Ulan Bator inte ger någonting mer än besvär. Det är helt enkelt inte roligt längre och frustationen bara växer med poängen på kontot.

Förr kunde man nästan alltid hitta något i Business om Economy var full. Men med den pågående breddningen av EB kommer det bli helt omöjligt att hitta något även om man kollar varje dag, vilket jag inte har tid och lust att göra. Om man är lite konspiratoriska undrar man om SAS håller på med att försöka 'straffa ut' oss medlemmar

Min fråga till er är om det finns någon vits med att byta till annat program? Dvs finns det något annat program som släpper fler awards på flyg och där man slipper flygskatterna på 'eget bolag'?
 

Senator

Moderator
Är man baserat i Sverige och har intresse av att tjäna poäng via partners som t.ex. kreditkort så tror jag inte det finns något bättre. Nu är kanske inte jag så himla känslig (inte samma som att jag gillar bränsleavgifter) att betala 3 000kr per person för en bonusresa om alternativet är 30 000kr i cash, så mitt tips är att flyga andra bolag. Sedan är ju SAS nätverk rätt begränsat, så jag skulle nog tröttna på att bara resa till två handfull destinationer :)

Inte allt som är bra med SAS, men EuroBonus är i mitt tycke relativt förmånligt om man bor i Sverige...
 

olo

Medlem
Om man har gått om poäng och vill resa till SAS destinationer, finns dessutom möjlighet att köpa "Bästa tillgänglighet" vilket har mycket god tillgång och ger nya EB, för enklare återkvalificering.

Sen kommer SAS att lansera en ny hemsida. Det är ännu inte officiellt vad det innebär, men det finns i planen att erbjuda awardsökning, vilket hade underlättat mycket.
 

Moco

Medlem
Jag har varit medlem sedan -94 och har i princip bara använt mina poäng till longhaul SAS.

Min upplevelse de senaste (5-6) åren är att det i princip är omöjligt att hitta awardplatser någonstans med SAS. Det börjar snart bli högre chans att vinna på Keno än att hitta longhaul. Jag tittade för skojs skull igår och kan inte hitta till någon kontinent i princip alls de närmaste 330 dagarna.

Jag tycker själva 'EB-upplägget' med 2-4-1 är suveränt och passar mig mycket bra, men timslånga samtal till Tallin (där de flesta inte verkar vilja hjälpa till) och de flygskatter som tillkommer med 4 stopovers via Ulan Bator inte ger någonting mer än besvär. Det är helt enkelt inte roligt längre och frustationen bara växer med poängen på kontot.

Förr kunde man nästan alltid hitta något i Business om Economy var full. Men med den pågående breddningen av EB kommer det bli helt omöjligt att hitta något även om man kollar varje dag, vilket jag inte har tid och lust att göra. Om man är lite konspiratoriska undrar man om SAS håller på med att försöka 'straffa ut' oss medlemmar

Min fråga till er är om det finns någon vits med att byta till annat program? Dvs finns det något annat program som släpper fler awards på flyg och där man slipper flygskatterna på 'eget bolag'?

Jag har, precis som du, suttit och förbannat det många kvällar i hopp om att hitta ett par lediga stolar till någon annan destination än inrikes. Likaså håller jag med om Tallinnproblemet.

Dock måste jag också hålla med @Senator om att det rent generellt är ett mycket bra program på många sätt. Skatter och avgifter är relativt låga, och perks har blivit bättre. I slutet på förra veckan hade vi en vänlig själ (@Knucket) som lät oss veta när lediga stolar i business till Los Angeles blev tillgängliga. Och döm om min förvåning när plötsligt två stolar i business till Tokyo plötsligt dök upp! Så visst går det, och när det finns så är det till betydligt bättre villkor än i många andra program. Dock delar jag din oro överlag, samtidigt som jag tycker att det nog ändå är ett ganska bra program.
Kombinationen businessclass.se och EuroBonus kan ibland bli riktigt, riktigt bra.

Förhoppningsvis fortsätter man från SAS sida att utveckla det på rätt sätt, dvs. att man undviker "enhancements."
 

jerixon

Medlem
Jag har faktiskt aldrig haft några större problem med awards förutom på sommaren.
Naturligtvis är jag flexibel och kan tänka mig att åka med andra bolag inom star alliance, men 4ggr de senaste 2 åren har jag flugit SAS till USA med 2for1 vouchern, så jag är väldigt nöjd :)
Jag tycker att om man jämför med KLM som jag har Platinum status i så har jag haft mkt mer nytta utav mina Eurobonuspoäng.
 

famhanssons

Medlem
Jag har varit medlem sedan -94 och har i princip bara använt mina poäng till longhaul SAS.

Min upplevelse de senaste (5-6) åren är att det i princip är omöjligt att hitta awardplatser någonstans med SAS. Det börjar snart bli högre chans att vinna på Keno än att hitta longhaul. Jag tittade för skojs skull igår och kan inte hitta till någon kontinent i princip alls de närmaste 330 dagarna.

Jag tycker själva 'EB-upplägget' med 2-4-1 är suveränt och passar mig mycket bra, men timslånga samtal till Tallin (där de flesta inte verkar vilja hjälpa till) och de flygskatter som tillkommer med 4 stopovers via Ulan Bator inte ger någonting mer än besvär. Det är helt enkelt inte roligt längre och frustationen bara växer med poängen på kontot.

Förr kunde man nästan alltid hitta något i Business om Economy var full. Men med den pågående breddningen av EB kommer det bli helt omöjligt att hitta något även om man kollar varje dag, vilket jag inte har tid och lust att göra. Om man är lite konspiratoriska undrar man om SAS håller på med att försöka 'straffa ut' oss medlemmar

Min fråga till er är om det finns någon vits med att byta till annat program? Dvs finns det något annat program som släpper fler awards på flyg och där man slipper flygskatterna på 'eget bolag'?

Jag har lite svårt att förstå den fräna kritiken. I mitt fall rör det sig om ca 2-3 bonusresor per år och jag har inga svårigheter att boka (måste dock vara ute i god tid) eller för den delen problem med Tallinn ( underlättar om du har gjort grundarbetet och vet vilka legs du vill ha). Har sällan behövt vänta mer än 10 min. Slutligen är Amex 2-4-1 klockren. För praktiskt taget inga pengar kan jag flyga business istållet för att trängas där bak på ALLA *A bolag. Mitt senaste exempel kostade hela familjen ca 9.000kr för 4 personer i business till Aruba. Det går nästan inte att köpa 1 ekonomibiljett för.
 

Najk

Medlem
Jag tycker det går att hitta biljetter om man är flexibel, däremot i Business på SAS Longhaul är det svårare.
Jag brukar leta först vad jag vill åka och vad som är ledigt innan jag ringer Tallin, däremot har jag märkt att de ibland hittar fler alternativ än vad jag gör själv, vilket är positivt. Jag uppskattar möjligheten att boka Star Alliance med 2-4-1 vouchern och ser fram emot fler förbättringar.

Summa summarum så tycker jag att jag får stort värde av Eurobonus men jag är lite orolig vad som händer med tillgång på Business biljetter när medlemsantalet ökar och platserna blir förre iom nya kabinen. (kanske kompenseras med fler plan)
 

Tostarp

Medlem
Jag får nog förtydliga mig lite. Jag gillar verkligen Eurobonus programmet, det är väl avvägt, det har många positiva sidor och jag trivs mycket bra med det. Det jag pekar på är den otillgänglighet av award-biljetter som är en realitet. Det är trots allt ett flygbolags program och då borde följdaktligen award-platser vara den delen som attraherar mig som medlem, inte chokladkartonger.

Om jag visar min lojalitet mot ett flygbolag genom att gynna dom, varför kan dom inte gynna mig i gengäld? Varför ska det kännas som om jag kommer med mössan i hand varje gang jag ringer Tallin och blir 'tilldelad' en plats på ett ANNAT flygbolag för att SAS själva vägrar släppa till fler platser på egna plan?? Varför ska jag själv göra ett ganska omfattande förarbete INNAN jag ringer Tallin, endast baserat på det faktum att jag VET att alla SAS-plan inte har några platser kvar. Jag upplever detta som ett rent 'straff' från SAS sida och jag förstår inte varför dom vill behandla mig som lojal kund så illa. Jag förstår helt enkelt inte syftet?

Tex bokade jag via Tallin CPH-Tokyo i sommar. Svaret jag fick var att direktplanet med SAS CPH-NRT inte hade några award-platser lediga, men att jag kunde åka Turkish airlines via Istanbul. Då frågade jag om SAS-planet var fullt eftersom det inte fanns plats. Nej det finns gott om platser att köpa svarade Tallin. Varför kan jag då inte få en av dom platserna frågade jag då? Nej dom är inga 'Award-platser' svarade Tallin. Så frågan är vad tjänar SAS på att sätta mig på ett annat flygbolag? Resultatet blir bara att jag blir irriterad, Tallin får ett merarbete, SAS måste troligtvis ekonomiskt kompensera Turkish airlines och direktplanet till Tokyo går halvtomt? Jag fattar fortfarande inte syftet med detta ologiska tillvägagångssätt?

Om vi vänder på det och hade haft ett system utan 'award-platser' där du kunde boka en plats på vilket plan som helst för poäng, bara det inte är fullt. Vad hade skillnaden varit? Tex har Hilton det systemet. Dvs att du bokar ett rum och efteråt väljer du om du vill betala med pengar eller poäng. Varför kan inte EB fungera likadant? Då hade alla varit nöjda. Men, säger då vissa, hela planet till LAX i Juli hade varit fullt av 'poäng-människor'. So what! Alla dom människorna hade varit glada och extremt lojala mot SAS, nästa gång dom skulle betala för en biljett.

Min känsla är det verkar som om SAS via extremt höga trösklar bara försöker få så få som möjligt att använda sina poäng (bygger ett poäng-skuldberg) som man senare kan devalvera på något smart sätt?

Jag måste bara kommentera Tallin ytterliggare. Det är ett skämt att ringa dom. Bara det att några av er 'tunga namn' på denna site ger mig rådet att HUACA som första alternativ säger ju en hel del. Ska det vara så att jag som lojal kund ska ens behöva tänka tanken på att lägga på och ringa upp igen för att hoppas på att jag ska behandlas som en (just det!) lojal kund? Brukar ni behöva göra HUACA till er bank eller försäkringbolag också för att få någonting utfört..?
 

Dr. Miles

Expert
Om du är missnöjd med SAS eller vilket flygbolag än kan vara så välj med din plånbok.
Däremot jag kan säga av min erfarenhet, "Gräset är alltid grönare på andra sidan".
 
Toppen