Senaste nytt

En resa till solen i Thai business (Arlanda-Phuket-Bangkok-Arlanda) del 2

Buffy

Medlem
Här kommer del 2 som handlar om HKK-BKK-ARN. Denna del är fylld med bilder.

Vi kom till Phuket Airport drygt 19:30 på måndagskvällen efter två och en halv veckas semester i solen.

Som vanligt var det en lång tjock massa till Y diskarna. Skönt att slippa den denna gång tänkte jag och vi gick höger om den fram till Royal Silk-diskarna som var två stycken. Det var en person före oss i den vänstra och två i den högra så vi valde den vänstra. Jag såg blickarna från ett antal personer i den stora massan, det var den svenska jantelagens blickar med en undran hur vi bara kunde gå före alla andra. Jag måste erkänna att det kändes ganska skönt.

Snabb incheckning och damen meddelade att de blockat ett säte för oss på flighten från Bangkok, jag fattade inte riktigt vad hon menade då jag seatat oss bredvid varandra men på boardingkorten var den ena platsen en rad bakom.
Det visade sig senare att det var som jag antog: vi fått ett extra säte vilket innebar att infant kunde sov bredvid min fru och jag fick ett eget bakom dem på 12D.

Det fanns ingen priority lane men med en skrikande infant fick vi gå före i både security och immigration. När vi kom in på air side gick vi direkt till Thai Air loungen där det blev en kaffe.
Efter cirka 10-15 min efter att vi kom till gate började de annonsera boarding.
Priority boarding fungerade bra men som vanligt i Phuket får man vänta en stund i korridoren mellan gate och jetbryggan. När vi kom fram till jetbryggan kom det lite folk från andra hållet som också skulle på, jag tror det var personer som varit lite sena.

Väl ombord gick vi rakt fram igenom planets bredd innan vänster svängen gjordes. Vi hade på denna 777-200 mellan HKT och BKK plats 11J & K som var längst fram.
Kabinen var inte helt full, de två sätena längst fram bredvid oss var tomma samt ett par till längre bak.

Det var mycket gott om benutrymme, men jag vet inte vilken variant av alla Thai Airways C-säten detta var (tror att det var samma som på 747an) de är inte fully flat och hade enligt mitt tycke inte ett helt skönt liggläge. Halvläget tycke jag var skönare. Det jag saknade var armstöd på båda sidor saknades mot det andra sätet.
IMG_5871.JPG

IMG_5875.JPG

IMG_5879.JPG

IMG_5881.JPG

Vi fick en varm handduk och en pre-flight drink som inrikes är alkoholfritt, jag tog en iste. Infant fick en pre-fight drink i form av ersättning.
IMG_5877.JPG


Serveringen startade direkt. Vit duk, och en wok med nudlar, kyckling och jätteräkor som smakade riktigt bra faktiskt. Kaffe kom på direkt på grund av den korta flygtiden. Till dessert var det en mousse på grönt té som var väldigt söt och mäktig men god.
IMG_5887.JPG


Efter att ha ätit klart provade jag stolens olika lägen.
IMG_5882.JPG

IMG_5884.JPG

Infant somnade ganska direkt och sov igenom hela flighten, loungebesöket i Bangkok samt hela natten på nästa flight. =)

Knappt en halvtimme efter att vi ätit klart var det dags för landning.

När vi landat taxade vi sjuuuukt långt till nattparkering. På vägen såg jag fyra av Thais 747or bland annat den vi åkte ner med som har *A livery. Vi i C fick gå av längst fram direkt in i en buss. Dock åkte inte bussen utan den fylldes på med passagerare från Y vilket kändes lite märkligt.
IMG_5888.JPG

Nakhon Nayok var det som tog oss till BKK. I bakgrunden en av Thais 747or.

Väl på flygplatsen gick vi efter security direkt till loungen vid D2. Min fru somna så jag passa på att ta en Mekhong cola.
När jag väckte fru Buffy sega hon lite när hon bytte om och då det var betydligt längre mellan D2 och D7 än jag trott var vi bland de sista att gå ombord.
IMG_5891.JPG


Jetbryggan var det delad så vänstersvängen kom redan där och vi kom in längst fram i planet.
På denna 777-300ER hade vi plats 11E, 11F och som extraplatsen 12D.
IMG_5894.jpg


När vi råddat in väskorna och fixat för infant fick vi pre-flight drink och återigen valde jag champagnen som även denna flight var Duval-Leroy. Vi fick menyn och till varmrätt valde jag köttbullar och till frukosten spenat quiche med bacon och rostad potatis.
IMG_5900.JPG
IMG_5896.JPG
IMG_5897.JPG


På detta ben fick jag möjlighet att prova Thais nyaste business säten. Jag tycker hårdvaran var riktigt bra med en skön stol och en fotpall som ligger under skärmen. För mig som inte är så lång eller bred räcker stolen gott och väl på längd och bredd. Loungeläget användes all vaken tid men med några ändringar i pitch. I liggläget valde jag att höja ryggstödet någon grad och det blev då riktigt bekvämt. Är man två och har mittensätten ihop blir det riktigt bra privacy. Även fönstersätena har bra privacy och man kan använda bordet som en liten avskärmare ut mot gången.
IMG_5908.jpg
IMG_5895.JPG


Stora skärmar på 16 tum och ett bra utbud med filmer, spel, tv-serier, musik. Jag gillar också handkontrollen där man kan se flight path medan man tittar på film. Snygg beslysning på kontrollen för stolen när kabinen är mörk.
IMG_5924.JPG

IMG_5926.JPG



Vi taxade ut till banan och vid takeoff kändes det som planet studsade fram, jag antar att det var fjädringen i framhjulen.
Servicen startade direkt när skylten för säkerhetsbältet släcktes. Vi bäddade ner infant på 11F och jag flyttade bak till 12D.
IMG_5910.jpg


Först serverades räkor med lime majonnäs och krabbqueneller. Det smakade helt ok, till det tog jag ett glas Léon Vatan Pouilly Fumé 2013 som passade bra till.

Till köttbullarna tog jag ett glas Pierre Gruber Bourgogne Pinot Noir.
Moset var lite torrt men jag monterade det (smör) vilket gjorde susen.

Efter detta kom ostar med frukt. Jag fortsatte med det röda vinet som jag inte hunnit druckit upp.
Desserten var en bitter-söt choklad tarte, till den tog jag en kopp kaffe.
Eftersom det var sent och jag var riktigt trött fällde jag ner stolen i sovläge, drog på mig filten som är mysig och mjuk och somnade in ganska snabbt.
IMG_5913.JPG
IMG_5918.JPG
IMG_5921.JPG
IMG_5922.JPG
IMG_5923.JPG


Vi i C-kabinen hade tillgång till tre toaletter (på 24 pax). De två mellan c-kabinen och PE-kabinen hade skötbord och den längst fram i planet hade en liten bänk man kunde fälla ner om man ville sitta när man bytte om. Jag tog på mig ett par pyjamasbyxor som jag hade köpt innan vi åkte från Stockholm. Dessa var väldigt sköna att ha på planet.
IMG_5905.JPG



Infant vaknade klockan 7.00 Thai tid så det var egentligen inget konstigt men med lite flaska och tålamod somnade hen om en stund till. När infant vaknade nästa gång byte jag och fru Buffy plats och jag satte mig med infant som fick härja runt. Riktigt skönt med säten som går ihop och avskildheten och ”väggar” runt om kring.
Kabinen tändes upp och det var dags för frukostservering. Jag och fru Buffy bytte återigen plats och jag flyttade bak till 12D. Först kom yoghurt och frukt och då jag mådde lite illa och hade huvudvärk var det jag fick i mig med en kopp kaffe och apelsinjuice. Sufflén, bacon och potatis smakade jag inte på. Jag sa till fru Buffy att byta plats igen med mig så hon kunde få äta i lugn och ro.
IMG_5934.JPG

Frukosten jag inte åt.

Sista timmen innan det var dags att landa gick åt till att underhålla infant, packa i ordning sakerna och samtidigt försöka njuta det sista av C-kabinen.

Strax efter 7.00 svensk tid tog vi mark på bana 19L, vi taxade in till gate och vi i C fick gå av först.
Tack för denna gång Thailand och en härlig upplevelse med Thai Airways.
IMG_5936.jpg
 
Last edited:

Ozz

Medlem
När vi kom fram till jetbryggan kom det lite folk från andra hållet som också skulle på, jag tror det var personer som varit lite sena.
Det är passagerarna från inrikesterminalen (HKT-BKK) som "möter upp" vid bryggan.

Tack för en trevlig rapport förresten!
 

Alf

Medlem
Tak för en trevlig rapport. Kul att ni var nöjda med Thai. Jag har inte åkt Thai sedan dom började flyga med 777 på ARN. Annars har jag åkt samma slinga som du med deras 747. Själv tyckte jag Thai service blev sämre och sämre i business så jag bestämde mej för att inte åka med dom mer än i yttersta nödfall. Nu verkar ju din flygning varit riktigt bra och så även servicen. Det kanske är dags att ge Thai en ytterligare chans, tänkte i varje fall prova deras 380 i F klass.
 

Buffy

Medlem
Tak för en trevlig rapport. Kul att ni var nöjda med Thai. Jag har inte åkt Thai sedan dom började flyga med 777 på ARN. Annars har jag åkt samma slinga som du med deras 747. Själv tyckte jag Thai service blev sämre och sämre i business så jag bestämde mej för att inte åka med dom mer än i yttersta nödfall. Nu verkar ju din flygning varit riktigt bra och så även servicen. Det kanske är dags att ge Thai en ytterligare chans, tänkte i varje fall prova deras 380 i F klass.
Jag har förstått att många tycker att Thai är långt ifrån vad de var, för mig var det första gången i C med dem så jag har inget att jämföra med.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen