Senaste nytt

Avgift vid avbokning?

Avgeek

Medlem
Hej :)
Bokade nyss en ARN-HKG i Business (D-klass) och villkoren säger följande kring biljetten:

SAS Business

Changes: Rebooking is permitted within the same fare level. In case of upgrading to a higher fare, the difference between the fare paid and the higher fare will be added.

Refund: Ticket and fuel surcharge are refundable. Partly used tickets may provide limited refund.

Jag har dock varit med om att flygbolag tagit ut någon form av admin avgift även vid flexibla Fares och då är min fråga - denna biljett som är fullt flexibel, tillkommer några andra utgifter vid återbetalning ?
 

Farebasis

Medlem
Hej!

Då ska det stå unde penaltyn. Men skulle bli förvånad om SK tar avgift för detta.
Bokar du däremot via resebyrå kan deras villkor tillkomma och då kan avgifter uppstå.
 

NotRyan

Medlem
Hej :)
Bokade nyss en ARN-HKG i Business (D-klass) och villkoren säger följande kring biljetten:

SAS Business

Changes: Rebooking is permitted within the same fare level. In case of upgrading to a higher fare, the difference between the fare paid and the higher fare will be added.

Refund: Ticket and fuel surcharge are refundable. Partly used tickets may provide limited refund.

Jag har dock varit med om att flygbolag tagit ut någon form av admin avgift även vid flexibla Fares och då är min fråga - denna biljett som är fullt flexibel, tillkommer några andra utgifter vid återbetalning ?

Visst, speciellt på long-haul är många flygbolags billigare Business-biljetter behäftade med restriktioner, även SAS (på long-haul). Men du har köpt en relativt dyr biljett som är om och avbokningsbar...

Dock som sagts. Vissa TA har hanteringsavgifter...
 

WF789

Medlem
Har du Go/Plus/Business Saver på utreise, og "D-klasse" på returen, og ønsker å avbestille returbilletten etter at utreisen er gjort,
tror jeg du kan bli belastet et gebyr som tilsvarer differansen opp til enveisreise.
Om du har "D-klasse" begge veier og gjør tilsvarende, er jeg usikker på om de vil regne om utreisen til C-klasse.
 

Avgeek

Medlem
Visst, speciellt på long-haul är många flygbolags billigare Business-biljetter behäftade med restriktioner, även SAS (på long-haul). Men du har köpt en relativt dyr biljett som är om och avbokningsbar...

Dock som sagts. Vissa TA har hanteringsavgifter...
Det var den dyraste biljetten som gick att köpa och anledningen är att jag behöver flexibiliteten. Fare conditions nämner ingenting om någon ombokningsavgift men har haft fullt flexibla fares (t.ex på TK) där de tagit 20 euro i admin avgift för at återbetala. Ingen big deal egentligen men det är en kund som ska betala denna men det är osäkert om jag måste åka dit eller inte. Det var biljetten nedan jag köpte.

Screen Shot 2016-03-06 at 11.20.18.png
 

Persson

Medlem
Åtminstone på SK så är det bara Long Haul "saver"-fares som har en penalty fee för avbokning, t.ex Z (Biz saver).

D-klass räknas som en C-klass vad gäller regler, det är helt enkelt en lägre och billigare fare inom SAS Business.
 
Toppen