Senaste nytt

Poäng från Lufthansa flight hamnade på Miles and More istället för Eurbonus

Jag har ett Eurobonuspoäng-problem som ingen verkar kunna lösa. I januari åkte jag tur/retur Cape Town i business class med biljett bokad på Lufthansas hemsida, totalt 6 flighter. Jag har fått poäng för 5 utav flighterna men för den sjätte flighten verkar poängen ha gått in på mitt Miles & More konto. När jag bokade biljetten skrev jag enbart in mitt Eurobonus nummer i bokningen. Jag ringde även Lufthansa för att dubbelkolla att det enbart var mitt Eurobonus nummer som stod med i bokningen innan avresa och Lufthansa garanterade detta. Och när jag checkade in på Arlanda ställde jag samma fråga i SAS-disken och fick samma svar. Ja, det var enbart mitt Eurobonus nummer som fanns med i bokningen. Likväl har poängen från en flight hamnat fel. Jag är Diamond-medlem så jag mailade diamond.se@sas.se för att få hjälp men fick enbart följande i svar:

Hej Espen

Tack för ditt Mail

Det var väldigt tråkigt att höra att en av dina sträckor kommit in på fel medlemskap. Problemet är dock i detta fall att det inte är möjligt att överföra aktiviteter mellan olika lojalitetsprogram och har en aktivitet en gång registrerats på ett lojalitetsprogram så är den låst.

Orsaker till att poäng kommer ner på vad som anses fel medlemskap brukar vara att man lägger in mer än ett lojalitetsprogram eller exempelvis använder sin status för en förmån som exempelvis att man uppgraderar sin resa för poäng med exempelvis Lufthansa. Nu kan vi bara spekulera i varför poängen kommit ner som de gjort och det är mycket tråkigt att det blivit så fel för dig.

Jag önskar dig välkommen åter och beklagar verkligen att dina poäng för din resa kommit ner fel på en av sträckorna.

Med vänlig hälsning
XXXXXXX XXXXX
Sales Support Consultant
Direct Sales and Customer Support
SAS

Hoppsan, så kan det gå tycker SAS och det är inget man kan göra åt det. Är det verkligen så? Jag tycker att jag verkligen gjort allt för att poängen ska hamna rätt? Någon annan som har liknande erfarenhet? Jag skulle gärna vilja ha dom poäng jag är berättigad till…
 
Last edited:

jsn

Medlem
Är det inte LH du skall prata med? Det är de som krediterar poängen, och då borde det vara de som kan göra ändringar eller göra en ny kreditering...
 

palmen

Moderator
Har du på något sätt blandat in ditt Lufthansa Miles&More i denna bokning, för att komma in i lounge eller vid kontakt med servicedesk eller gate eller liknande? Inte för att det borde spela någon roll men på något sätt måste ju det numret hamnat i bokningen
 
Nej, Miles and More har inte uppgetts någonstans. Jag har enbart trippelkollat att det enbart är Eurobonus-numret som funnits med i bokningen 3 ggr, när jag bokade, när jag ringde Lufthansa efter att jag hade bokat och vid incheckning. Jag har inte ens ett Miles & More kort som jag kan visa upp. Eftersom det var en businessbiljett visade jag mitt boardingkort för att komma in i alla lounger.
 

palmen

Moderator
Väldigt konstigt, antar att du var inloggad på Lufthansas sida när du gjorde bokningen i så fall, är ävl enda sättet som den ska ha kunnat hamna i bokningen. Jag tycker du ska vända dig till Lufthansa i vilket fall för att se vad de kan göra, troligtvis" computer says no" men det är de som krediterat poängen och inte SAS.
 

JohanA

Medlem
Tyvärr är detta något som ibland kan inträffa. Någonstans måste någon agent på något sätt ändrat. Är du säker att du ringde Lufthansa och inte Miles & More?
 

JohanA

Medlem
Tyvärr ser jag detta som en del av rouletten när man har flera medlemskap i olika bonusprogram.
Antar att du bokade inloggad på Lufthansa sida, det är enda logiska förklaringen till att vilja ringa och dubbelkolla att numret i bokningen inte blev ditt M&M-nummer.
 
Toppen