Senaste nytt

Hedga SAS Ungdom (24h avbokning)?

Henry

Medlem
Hej,

När man bokar en resa med SAS ungdom finns det två alternativ; vanlig ungdomsbokning och sista minuten. Jag ville resa nu i helgen, men eftersom resan måste bli av vågade jag inte vänta på att sista minuten-alternativet dyker upp dagen innan, så jag bokade redan nu. Dock slog det mig att men regeln om fri avbokning i 24h ("24 timmars öppet köp - full återbetalning inom 24 timmar") så borde jag kunna avboka min biljett i kväll, köpa en ny och upprepa proceduren ända fram till helgen. Om det då finns sista minuten-biljetter så köper jag en sådan (nästan halva priset) och avbokar min vanliga biljett. Finns det inga sista minuten så behåller jag min vanliga biljett.

Finns det något problem med ovanstående hedge? Listar ett par negative effekter nedan.

Är full återbetalning verkligen full återbetalning (serviceavgift, bränsletillägg osv.)?

Jag kan tänka mig att man kanske inte kan ha två bokningar på samma flyg och att jag därför måste avboka innan jag bokar ny resa, med risk för att biljetterna skulle vara slut (liten risk).

Återbetalning sker till kreditkortet, vilket kan ta några dagar, alltså risk för likviditetsproblem. Dock har jag en kredit som gör att detta inte är några problem.

Inte så uppskattat av SAS? Kan de göra något, jag har väl inte brutit mot några regler?

Självklart innebär det lite extra jobb, men det kanske man kan ta om man sparar in en del pengar.

Tacksam för synpunkter!
 
Det skall fungera bra tror jag. Att du blir av med pengarna under ett tag är väl det enda egentligen. Tja, sen återbetalar de deras "bokningsavgift" eller vad de kallar den på 30kr (via nätet).
 

vicce

Medlem
Jag har gjort så ett par gånger och det har fungerat utan problem för mig. Som du själv säger, "problemet" är att du ligger ute med pengar, samt att det blir lite mer jobb, då du måste hålla kolla på klockan och om det finns biljetter.

Du får hela summan tillbaka om du gör en avbokning inom 24 timmar. Tänk på att det är avbokning 12 timmar innan avgång, om du bokar så pass nära avgångstiden.
 

twiggs

Medlem
Räknas sista minuten biljetten som förbrukad om man passerar säkerhetskontroll?

Du kan inte boka av den om du inte gör det senast 12 timmar innan och efter incheckning enbart mot läkarintyg. Jag kan inte heller tänka mig att SAS skulle gå med på att betala tillbaka för en biljett när du väl anlänt till flygplatsen och passerat kontrollen och suttit i loungen, om biljetten inte är fullt flexibel (dvs C-klass). Vad förväntar du dig egentligen?
 

Gnopps

Medlem
Gör inte det här till en vana, flera flygbolag har system som kollar efter sådant här beteende. Det är lätt för dem att ta upp en lista på hur många gånger en passagerare varit bokad på ett flyg (även utan bonuskort).
 
Toppen