Senaste nytt

Fotbollsresa Manchester till London med British Airways

trekker

Medlem
Jag hade egentligen inte planerat att skriva en rapport om denna resan, men da den blev sa pass handelserik sa besultade jag mig for att det blir en rapport. Med detta i atanke sa ber jag om ursakt att en del foton som borde tagits for en rapport inte togs.

Som inbiten fotbollsalskare och Spurs fan sa beslutade jag mig for att jag skulle se Europaleague matchen mellan Tottenham Hotspurs och Fiorentina den 25:e Februari 2016. Val av transportmedel for de dryga 25 milen ner till London var enkelt, British Airways forstas. For vem vill val sitta i en bil i 3 timmar eller pa ett tag i 2 timmar och 20 minuter? Flyget tar ju trots allt bara 30 minuter, eller?

Taxin var bokad for kl 7:00 da mitt flyg avgick 8:55, detta skulle ge mig tid for en snabb kaffe i loungen innan avfard. Taxin anlande 6:45, da jag var redo redan da sa ankom jag Manchester Terminal 3 far BA flyger ifran med nastan 2 timmar till godo (det har sina fordelar att bo endast 20 minuter fran flygplatsen). Val inne i terminalen sag jag kaoset, folk overallt, till och med ko i incheckningen for BA status pax samt business/first. Beslutade mig for att vanta i kon pa 1 person var for mycket sa gick till sakerhetskontrollen och anvande mitt mobila boardingkort. Gick snabbt genom fast track tills jag kom fram till sjalva sakerhetskontrollen. Killen som kor x-ray ar sjuk, dvs folk och vaskor overallt. Dock med fast track sa kom jag igenom pa under en halvtimme (trots att jag bara hade 2 fore mig i kon). Pa MAN T3 har dom det sa finurligt att fast track endast har 2 platser for att fylla sina ladar for scanning, 4 till i samma sakerhetskontroll ar for vanliga resenarer. Medans jag vantar har visar sakerhetspersonalen varfor de ar sa illa omtyckta pa just denna flygplats, mitt i kaoset kommer en ung tjej springandes och tranger sig fram och fragor om hon inte kan fa komma fore eftersom hennes boarding ar om 20 minuter. Nej det gar absolut inte ar svaret, du far prova nagon annanstans. Efter detta skrattar kontrollanten hogt och pratar mot alla oss som vantar att hon far skylla sig sjalv som ar sa sen. I detta laget funderar jag 2 sekunder om jag ska beratta for honom vad jag tycker, jag beslutade mig dock for att jag ville gora min resa.

Efter sakerhetskontrollen blev det direkt upp i BA Terraces, detta ar en lounge jag verkligen gillar. Mycket lugnare an loungerna de har pa LHR. Dock ar det "bara" en business lounge sa allt de serverar ar klassisk engelsk "carb-feast". Jag at 2 st pan of chocolate nerskoljt av en kopp kaffe innan medans jag avnjot utsikten over plattan innan det var dags for boarding.
 

trekker

Medlem
Har har vi da en bild med sa bra det bara kan bli i forgrunden, och sa illa som det bara kan bli i bakgrunden.


20160225_074003.jpg

Riktigt bra utsikt fran min plats.

20160225_074350.jpg

Boarding blev fordrojd med 30 minuter och jag flyttade mig till ett annat bord for att jobba nagra minuter innan det var dags. Under denna tiden sa han dimman som man kan se pa bilden ovan bli ordentligt tjock. Planet fran LHR blev darfor tvingade att diverta till Liverpool, och kom inte till Manchester forrens 2 timmar sent. For mig spelade detta ingen roll da jag inte hade incheckning forrens kl 15 i London och hade funderat var jag skulle jobba under dagen, detta loste mitt problem och jag kunde jobba fran loungen.

Efter ytterliggare 5 koppar kaffe sa fick vi boarda nar klockan stod pa 11:10. Satte mig ner pa min plats pa 1A och korde igang min musik i mina bose qc25 horlurar. Efter att boarding var completed kom kaptenen ut och tog till telefonen, detta kanndes inte ratt sa jag tog snabbt av mig horlurarna for att lyssna. Mycket riktigt, vadret var fortfarande uselt och det korde pa kraftigt reducerad kapacitet pa flygplatsen. Vi hade fatt en slott som gjorde att vi inte fick starta motorerna pa ytterliggare 1.5 timmar. Dock sa ville kaptenen stanga dorrarna och gora oss redo utifall nagot skulle andras. Under denna tiden bjods det pa vatten/apelsinjuice samt de varma mackorna vi skulle fatt under flygningen. Dessutom sa spenderade kaptenen hela denna tid med att vandra upp och ner i kabinen och prata med alla passagerare som ville prata, samtidigt bjod han in all som ville att titta i cockpit. Det vill jag.

Efter att ha tittat in och pratat lite med styrman sa blev jag erbjuden att sitta i kaptenens stol, allt detta medans styrman forklarade vad "alla" knappar och reglage var for. Som ett barn sorplade jag in allt och fragade dessutom om han inte kunde ta en bild pa mig sittandes i kaptenens stol, Inga problem.
20160225_074351.PNG

Efter detta var jag iallafall nojd och satt lugnt och lyssande pa musik tills det var dags att lyfta. Vi fick lite battre vader till slut och 10 minuter innan var slot fick vi klartecken.

Val uppe i luften fick vi kanon service fran den trevliga personalen som egentligen bara skulle flygit t/r LHR-MAN och sedan slutat sina pass men istallet fick en 6 timmars resa. Da jag var bokad for en morgonresa hade jag inte tankt dricka nagon alkohol, men eftersom vi inte lyfte forrens kl 12:30 sa blev det en flaska rott. Jag hade inte ens hunnit dricka halva forrens den glade killen i CC kom forbid och tyckte jag skulle ha en till.

20160225_125306.jpg

Fel fotbollsarena (Ricoh i Coventry).

20160225_125533.jpg

Jag hann inte dricka ur bada vinflaskorna innan vi landade pa LHR efter ca 30 minuter i luften, men det gick innan vi var frame vid...... vad far man pa en san har resa? Bussgaten forstas.....

20160225_132505.jpg

Val inne pa terminalen sa gick jag ner mot tunnelbanan medans 95% av passagerarna gick till transferedisken for att ordna alla deras missade connections.

20160225_135056.jpg

Det blev ca en halvtimme pa Piccadilly line till Hammersmith....

20160225_135222.jpg

innan byte till Hammersmith & City Line till Edgware Road.......

20160225_143115.jpg

och mitt hotell for dagen.

20160226_115117.jpg

20160226_115126.jpg

Efter att ha fatt det bekraftat att jag var uppgraderad till ett King Bedroom Deluxe (samma som jag bokade i vinterrean) fragade jag om de inte hade nagra uppgraderingar for Hilton Honour Golds, det hade dom efter mycket om och men. Det blev ett twin executive room, troligen en nedgraderingen da rummet var mycket slitet. Dock gav detta tilltrade till den otroligt underbara loungen, som serverade...... torra mackor och soft drinks. Ingen alkohol innan kl 18, trist. Da jag var mycket hungrig efter att inte hunnit checka in forrens kl 15 och var tvingad att spendera 1 timme pa ett jobbsamtal sa gock mackorna dock ner.
 

trekker

Medlem
Da jag hade lite mer jobb att gora innan det var dags for match sa blev det en snabbis over till Marks and Spencer for att kopa ett par ol att fortara medans det sista jobbet avslutades. Grym utsikt fran executive rummet pa sjatte vaningen.

20160225_155848.jpg

20160225_155853.jpg

Tur for Hilton att jag beslutade mig for att inte ta nagra kort inne pa rummet.

Efter detta var klockan 18 och det var dags att bege sig mot arenan. Det blev tunnelbana med Bakerloo line in till Oxford Circus for ett snabbt byte till Victora Line till Seven Sisters varpa den klassiska halvtimmes promenaden till arenan.

20160225_180439.jpg

Det var valdigt manga italienare hela vagen upp som stod och drack ol i varje gathorn sa jag beslutade mig for att inte stanna till pa nagon av pubarna pa vagen upp. Val framme blev det ett varv runt arenan, lite shopping i sovernierbutiken och en klassisk ostburgare innan det var dags att bege sig in.

20160225_182930.jpg

20160225_185310.jpg

20160225_185418.jpg

Ryktet jag hade hort var tyvarr sant, trots att en av huvudsponsorerna for Europa League ar Amstel var arenan torrlagt. Det fick bli en kopp kaffe i vantan pa avspark, over en timme i minusgrader - utan ol.....

20160225_185926.jpg

Barnen fick ta bilder med maskoten.....

20160225_192918.jpg

Medans italienarna visade sig stora och starka (tror inte deras uppblasbara Barbara syns pa denna bilden).

20160225_195854.jpg

Sen antligen blev det dags for avspark....
20160225_200430.jpg

...... 1 - 0 .......

20160225_203006.jpg

..... 2 - 0 .......
20160225_212400.jpg

........ 3 - 0 ........

20160225_214211.jpg

Och sedan efter denna uppvisning i fotboll var det dags att aka tillbaks till hotellet, val tillbaka blev det till att fira 3-0 segern med ett par ol i baren. Med tanke pa priset kanndes det nastan som att vara tillbaka i Sverige, £5.50 per pint. Men gott var det.

20160225_233751.jpg
 

trekker

Medlem
Dagen efter var det dags for frukost, gick ner till Executive Lounge och vande i princip i dorren. Varre frukost har jag sallan skadat. Gick darfor till den vanliga frukosten som var betydligt battre, den serverades i en stor matsal men med ett bra utbud. Jag valde att ata klassisk engelsk frukost i form av bacon, agg, korv och mer agg. Kaffet var ljummet sa ingen hojdare, men OK. Blev iallafall matt och redo for att arbeta nagra timmar innan utcheckning. Under dessa timmar forsokte staderskorna bryta sig in i rummet 2 ggr och en tjej kom in for at kontrollera minibaren. Kl 12 checkade jag ut, da jag behoved jobba lite under eftermiddagen beslutade jag mig (inte helt ovantat) for att bege mig diekt ut till Heathrow trots att mitt flyg inte gick forrens kl 19.50.

Jag tog samma vag tillbaka, Edgware Road for tunnelbana med Hammersmith & City Line till Hammersmith och sedan Piccadilly Line till Heathrow.

20160226_115232.jpg

Val framme pa Heathrow blev det direkt till incheckningen, trots att jag redan checkat in online i appen och utan baggage sa beslutade jag mig for att anvanda First Class Checking bara for att sa jag kunde fa ett utskrivet boardingcard (dock blev bilden av just first class checkin oanvandbar).

20160226_130444.jpg

Sedan direkt till fast track, och igenom pa 5 minuter.
20160226_130716.jpg

Sedan genom teminalen.....

20160226_131617.jpg

...... till ......

20160226_131727.jpg

...... och hemma......


20160226_132041.jpg

Da det var 6 timmar till boarding och jag var hungrig blev det lite lunch innan arbetet jag var tvungen att gora fran loungen. Helt OK mat med lite rosa bubbel.

20160226_132648.jpg

Da jobbet var avklarat da blev det lite plane spotting.....

20160226_142640.jpg

.... och en forsook att se BC medlemmar som spenderade dagen pa T2.

20160226_150142.jpg

Lite mer bubbel.

20160226_152403.jpg

Det blev mycket bubbel till slut.

20160226_160031.jpg

Efter lite val mycket bubbel blev det test av rodvinet, mycket goda viner men tyvarr Inga bilder. Efter detta blev jag hungrig igen och "testade" en BA burgare. Mycket god burgare men blev inte riktigt matt sa korde pa med en Chicken Jalfrezi. Jalfrezin var det drag i och nastan samma klass som att ga pa indisk restaurang.

Efter detta narmade sig boarding, sex timmar gar fort i Galleries First. Dock kom jag pa dagens dummaste ide en halvtimme innan, Whisky provning... Blev ganska manga pa mycket kort tid, JW Blue, 15 arig och 18 arig Glenlivet.

Efter detta blev det tillslut boarding till Manchester, och push back. I tid!

20160226_194927.jpg

20160226_194927.jpg

Val uppe pa hojd bestallde jag ett till glas rott med lie notter till. Sedan blev det att fota BA loggan.

20160226_202349.jpg


Eller inte efter kanske lite for mycket.....

....... men det loste sig.

20160226_202357.jpg

Val i Manchester sa blev det taxi hem, hoppade dock av 1 km hemifran for att promenera och nyktra till. Hjalpte inte, hamnade pa soffan.

Hoppas ni tyckte rapporten var OK.
 

Attachments

  • 20160226_194527.jpg
    20160226_194527.jpg
    30,8 KB · Visningar: 126
Jag tillbringade samma morgon i loungen i T1 och sittandes på SK540 i väntan på vår tur. Bra dag att inte jobba, kass dag att resa.

Angående security dock så är T1 väldigt bra på att plocka ut folk ur långa köer med korta förbindelser. När det är lång kötid gör man regelbundna utrop efter passagerare med departure innan vissa tider och dessa plockas ut och prioriteras för att inte missa sina flyg. Sen finns det andra saker T1 är kassa på (såsom deras så kallade "Priority lane" som konsekvent tar längre tid än vanliga kön) men just den grejen är dom faktiskt rätt bra på.
 
Jag tycker det var en underbar rapport! Precis rätt inlevelse och inställning. Det är väl precis så det goda livet ska tillbringas, öl, vin, fotboll och champagne:cool:. Måste dock erkänna att jag saknar fotboll i London och att besöka Manchester kvar på min väldigt långa lista ;)
 

trekker

Medlem
Jag tycker det var en underbar rapport! Precis rätt inlevelse och inställning. Det är väl precis så det goda livet ska tillbringas, öl, vin, fotboll och champagne:cool:. Måste dock erkänna att jag saknar fotboll i London och att besöka Manchester kvar på min väldigt långa lista ;)
Ja det var en riktigt trevlig kort resa, med smabarn hemma ar det ju dock svart att komma ivag sa man far passa pa.
 

trekker

Medlem
Jag tillbringade samma morgon i loungen i T1 och sittandes på SK540 i väntan på vår tur. Bra dag att inte jobba, kass dag att resa.

Angående security dock så är T1 väldigt bra på att plocka ut folk ur långa köer med korta förbindelser. När det är lång kötid gör man regelbundna utrop efter passagerare med departure innan vissa tider och dessa plockas ut och prioriteras för att inte missa sina flyg. Sen finns det andra saker T1 är kassa på (såsom deras så kallade "Priority lane" som konsekvent tar längre tid än vanliga kön) men just den grejen är dom faktiskt rätt bra på.
Sakerhetskontrollen och terminalen utover just loungen ar under all kritik pa T3, men vad kan man forvanta sig nar den delas med RyanAir och andra lagprisbolag.

T1 ar ju inte direkt bra heller, och det nya pafundet med fast track, priority lane samt vanlig kontroll ar valdigt irriterande. For fast track maste man betala, statuspax far priolane tillsammans med rullstolar och barn.

Ska bli kul nar de byggt om flygplatsen, dock tror jag det ar beraknat till ca 2025 eller nagot sadant.
 
Toppen