Senaste nytt

Rimlig kompensation

Magino

Medlem
Flög här om månaden med British Airways till Dublin från Stockholm via London i Club Europe.

På hemresan gick planet från Dublin till London sönder och jag blev ombokad och fick en total försening på drygt 6 timmar. Jag blev även ombokad till ett Aer Lingus flyg och dessa har bara ekonomi ombord.

Efter ett mail till British Airways fick jag direkt €400 för försening och sedan skrev de att jag skulle få tillbaka mellanskillnaden mellan min köpta biljett och nedgraderingen till Ekonomi på Aer Lingus.
Jag blev ju så klart ombokad Y-klass på Aer Lingus och idag återkom hon med svar att min Y-klass biljett var dyrare än den jag bokat (I-klass) och därför kommer jag inte få några pengar, dock fick jag 10.000 avios på grund av att jag fick åka ekonomi istället för business.

Nu undrar jag om ni tycker detta är skälig kompensation för nedgraderingen? Är det ens värt att föra denna diskussionen vidare med British Airways. Jag vet att jag borde få tillbaka ett visst antal % av flygresan enligt EU 261/04 men då biljetten endast kostade drygt 5.000kr och den aktuella sträckan är DUB-LHR borde de inte vara så mycket pengar jag bråkar om?

Huvudsyftet med resan var att klara Gold och det gjorde jag även om jag bara fick 20TP för sträckan istället för 40TP som business hade gett mig.

Tacksam för all input jag kan få.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

johhenrik

Medlem
10.000 Avios är väl samma som 4xDUB-LHR i CE dock va? Så på så sätt är det ju en bra kompensation. Men det är väl som alltid, hur mycket värdesätter man sin egen tid som det tar att bråka. Svara på mailet att du inte tycker det är en vettig kompensation, att du aldrig skulle bokat Y, att det inte är ditt fel att de är dumma och bokar om dig till en Y osv. Enligt lagstiftningen ska du väl få någon tusenlapp tillbaka kanske. Om ens det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Det är mycket oklart om procentkompensationen för nedgraderingen ska räknar på den nedgraderade sträckan eller på hela biljetten. Använd osäkerheten till din fördel.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen