Senaste nytt

Swagways förbjudna på SK996

MaBe

Medlem
Jag har tidigare sett att många har köpt med sig Swagways med hem från Kina, men såg nu i lördags när jag flög hem med SK996 från Beijing att det var förbjudet att ta med sig sådana både i incheckat och som carryonbagage.
Så om ni hade tänkt ta hem en sådan på en SASflygning får ni tänka om.

Swagway är en självbalanserad eldriven 2hjulig scooter:
Swagway
 

fcx

Medlem
Förbjudet sedan en tid tillbaka på alla SAS-flighter:

Dock är det inte tillåtet att ha med sig s.k balansskotrar som drivs av litiumbatterier (t ex hoverboards, solowheels etc) då det visat sig att en stor mängd av dessa har allvarliga säkerhetsbrister. Vill man transportera en sådan så måste den skickas som flygfrakt.

Otilltna freml i flygplan - SAS
 

MaBe

Medlem
Förbjudet sedan en tid tillbaka på alla SAS-flighter:

Dock är det inte tillåtet att ha med sig s.k balansskotrar som drivs av litiumbatterier (t ex hoverboards, solowheels etc) då det visat sig att en stor mängd av dessa har allvarliga säkerhetsbrister. Vill man transportera en sådan så måste den skickas som flygfrakt.

Otilltna freml i flygplan - SAS

Sökte här på forumet men hittade inget om det, tänkte inte på att söka på SAS hemsida.
Såg en sådan scooter på SK910 i november eller januari, så hade varit intressant att veta när den policyn började gälla.
 

tomten

Medlem
Cathay Pacific/DragonAir införde policy mot segways och andra liknande scooters i december, så det kommer nog komma mer och mer på andra bolag också.

Har fått för mig att det har något med storleken på batterierna som gör att dom egentligen måste gå som farligt gods och deklareras.
 

Kricka

Medlem
Det förvånar mig att det dröjt så länge innan de förbjöds på flyget då starka
litiumbatterier (för t.ex. större kameror) varit förbjudna länge i Asien.
 

thh

Medlem
Det förvånar mig att det dröjt så länge innan de förbjöds på flyget då starka
litiumbatterier (för t.ex. större kameror) varit förbjudna länge i Asien.

Deras batterier har väl varit förbjudna länge, men utan att specificera att man inte får ha en segway med sig. Det var en vecka sedan USAs säkerhetsmyndighet gick ut med att det just nu inte producerades en enda swagway som var att betrakta som säker - och att spontana bränder var en regelbunden företeelse.

Feds Warn That Hoverboards Are Dangerous. Like, Every Single One of Them | WIRED
 

JohanA

Medlem
Deras batterier har väl varit förbjudna länge, men utan att specificera att man inte får ha en segway med sig. Det var en vecka sedan USAs säkerhetsmyndighet gick ut med att det just nu inte producerades en enda swagway som var att betrakta som säker - och att spontana bränder var en regelbunden företeelse.

Feds Warn That Hoverboards Are Dangerous. Like, Every Single One of Them | WIRED
Ja batteriernas farlighet har varit känt länge, och redan i slutet av förra året skrevs det en hel del i media om det både inrikes och utrikes.

Observera att Segway och Swagway är olika produkter. Ungefär som att jämföra businessclass och ekonomiklass. :)
 

tomten

Medlem
Ja batteriernas farlighet har varit känt länge, och redan i slutet av förra året skrevs det en hel del i media om det både inrikes och utrikes.

Observera att Segway och Swagway är olika produkter. Ungefär som att jämföra businessclass och ekonomiklass. :)
Helt sant att det är olika produkter, men jag har för mig att även batterierna på en segway måste deklareras som typ farligt gods som alla batterier över en viss storlek, måst nog stå med på frakt manifestet eller något liknande.
 
Toppen