Senaste nytt

Ska åka till Taipei men vill egentligen inte dit, vad gör jag istället?

Jag har köpt mistake fare biljetter till Taipei över påsk, men skulle helst vilja åka någon annanstans för max ungefär 2000 SEK. Okinawa eller Seoul är två ställen jag har funderat på och jag har även funderat på att åka till Kina med transit visum. Är det möjligt att få transit visum om man har flyg på separata PNR (jag vet att jag måste anlända från ett land och åka till ett annat för att få transit viusum)? Har någon annan tips på något ställe (förutom de uppenbara; Hongkong/Macao, Ho Chi Minh-staden, Saigon, Manila, etc) jag kan flyga till inom min budget? Kanske någon ö österut man aldrig har hört talas om?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

tomten

Medlem
Taipei är askoolt!!! Skön stad och trevliga människor. Missa inte Taipei 101 och brunch på Grand Hotel. Stanna kvar på ön, varma källor, natur. Taiwan har allt!

Det finns väldigt mycket fin natur runt staden. Och gillar man teknik så är Taiwan ett kul ställe att kolla på nya produkter då mycket tillverkas i landet. Det är även ett bra ställe att titta på den lite äldre och traditionella kinesiska kulturen, den skiljer sig rätt mycket från main-land kulturens utveckling.
Kort sagt, Taiwan är ett land man bör se :)
 
Det framgår inte varför trådskaparen inte vill till Taiwan.

Om det beror på att man redan varit i Taiwan massor med gånger så kan man kanske förstå om man vill se något annat, men om det enbart beror på någon form av fördomsfullhet eller okunskap så skulle jag verkligen vilja be @Budgetresenär att tänka om.

Anledningen till detta har redan nämnts i tråden. Om man har besökt både Kina och Taiwan så kommer man att se en enorm skillnad även i folks mentalitet, till Taiwans fördel.

Om man vill få en känsla av gamla Kina och traditioner så är Taiwan stället att åka till. I Kina "försvann" eller undantrycktes det mesta av detta under kulturrevolutionen.

Jag var i Kina tillsammans med en amerikansk leverantör som var där för första gången. Han överraskades av bristen på traditionella Kina och frågade mig var han kunde hitta kinesisk kultur, framförallt arkitektur. "I Taiwan", blev mitt svar.
 

chazzie

Medlem
Har du inte varit i Taipei skulle jag nog ge det och hela Taiwan en chans, även om jag själv inte varit där så gillar jag att ge nya ställen en chans i allafall :)
 
Toppen