Senaste nytt

Nya skyddsglasögon ska skydda piloter mot laserpekare

BusinessClass

Redaktör
Det har varit en del tilbud med piloter som har bländats av laserpekare vid inflygning. Nu kommer motvapnet från en amerikansk teknologifirma. PerriQuest Defense Research Enterprises heter firman, och man har precis presenterat sina nya glasögon, som man söker patent på. Glasögonen ska skydda användaren mot skadliga röda, gröna och blå laserstrålar, men utan att…
 

Ubbe

Medlem
Det är ju bara larv.
Pilot som mått dåligt...
Den med måttliga fysikkunskaper inser att möjligheten att skada någon med en laserpekare på mer än 10-15 meters avstånd är obefintlig
om man inte kastar den i ögat på någon.
 

FF#1

Medlem
Det är väl skillnad på pekare och pekare, man borde nog inte kalla portabla lasrar med flera W uteffekt "pekare"
 

Moco

Medlem
Det är ju bara larv.
Pilot som mått dåligt...
Den med måttliga fysikkunskaper inser att möjligheten att skada någon med en laserpekare på mer än 10-15 meters avstånd är obefintlig
om man inte kastar den i ögat på någon.

Ett större problem är väl att bli bländad/distraherad, vilket väl då kan få förödande konsekvenser. Hade det tveksamma nöjet att bländas vid inflygning till MAN för någon vecka sedan, och även om strålen kom från långt avstånd så var det en enorm styrka i den.
 

DanielKif

Medlem
bild.jpg
 

agehall

Medlem
Det är ju bara larv.
Pilot som mått dåligt...
Den med måttliga fysikkunskaper inser att möjligheten att skada någon med en laserpekare på mer än 10-15 meters avstånd är obefintlig
om man inte kastar den i ögat på någon.
Jag har blivit bländad av gröna laserpekare när jag kört bil och det var inte roligt. Kan inte säga att jag fått några bestående men, men det var inte en skön känsla och den försvann inte omedelbart när strålen försvann utan stannade kvar i säkert en timme.
 
Toppen