Tommy Palomäki
Medlem
källa: www.di.se
Flygbolaget Air France-KLM överväger att starta ett lågkostnadsbolag. Det uppgav i helgen vd:n Jean-Cyril Spinetta under en intervju med Die Welt, rapporterar Dow Jones Newswires.
Air France funderar på ett eget budgetbolag som skulle ligga inom varumärket KLM:s lågkostnadsenhet Transavia, men man har ännu inte beslutat om att använda det varumärket.
Enligt artikeln kommer flygbolaget främst fokusera på Kina när det gäller Air France-KLM:s långdistansstrategi.
Etihad Airways ska ha erbjudit Air France-KLM ett samarbete, men Spinetta menar att ett sådant samarbete bara skulle vara meningsfullt på ett fåtal rutter.
"Däremot skulle ett omfattande samarbete vara möjligt om Air Berlin och dess transportnätverk på den tyska marknaden togs med i beräkningen", säger Spinetta. Han tillägger att det är ett alternativ som Air France-KLM funderar på.
Etihad Airways, den Förenade Arabemiratens flaggskepp, äger en stor andel i Air Berlin.
Flygbolaget Air France-KLM överväger att starta ett lågkostnadsbolag. Det uppgav i helgen vd:n Jean-Cyril Spinetta under en intervju med Die Welt, rapporterar Dow Jones Newswires.
Air France funderar på ett eget budgetbolag som skulle ligga inom varumärket KLM:s lågkostnadsenhet Transavia, men man har ännu inte beslutat om att använda det varumärket.
Enligt artikeln kommer flygbolaget främst fokusera på Kina när det gäller Air France-KLM:s långdistansstrategi.
Etihad Airways ska ha erbjudit Air France-KLM ett samarbete, men Spinetta menar att ett sådant samarbete bara skulle vara meningsfullt på ett fåtal rutter.
"Däremot skulle ett omfattande samarbete vara möjligt om Air Berlin och dess transportnätverk på den tyska marknaden togs med i beräkningen", säger Spinetta. Han tillägger att det är ett alternativ som Air France-KLM funderar på.
Etihad Airways, den Förenade Arabemiratens flaggskepp, äger en stor andel i Air Berlin.