Senaste nytt

Air France-KLM siktar på lågprisbolag

källa: www.di.se

Flygbolaget Air France-KLM överväger att starta ett lågkostnadsbolag. Det uppgav i helgen vd:n Jean-Cyril Spinetta under en intervju med Die Welt, rapporterar Dow Jones Newswires.
Air France funderar på ett eget budgetbolag som skulle ligga inom varumärket KLM:s lågkostnadsenhet Transavia, men man har ännu inte beslutat om att använda det varumärket.

Enligt artikeln kommer flygbolaget främst fokusera på Kina när det gäller Air France-KLM:s långdistansstrategi.

Etihad Airways ska ha erbjudit Air France-KLM ett samarbete, men Spinetta menar att ett sådant samarbete bara skulle vara meningsfullt på ett fåtal rutter.

"Däremot skulle ett omfattande samarbete vara möjligt om Air Berlin och dess transportnätverk på den tyska marknaden togs med i beräkningen", säger Spinetta. Han tillägger att det är ett alternativ som Air France-KLM funderar på.

Etihad Airways, den Förenade Arabemiratens flaggskepp, äger en stor andel i Air Berlin.
 

Moco

Medlem
Känns varken nytt eller fräscht, bara tröttsamt och konstigt. Vidare verkar inget äldre bolag/ "flag-carrier" kunna sköta detta på ett bra sätt eftersom det på sätt och vis strider mot allt det gamla. Exemplen är således många...TED, Snowflake, Delta's Song osv. all defunct. :confused:
 

Singapore

Medlem
Det verkar vara väldigt på tapeten att starta lågprisbolag inom flygbranschen nu. Hur många har det inte varit på tal om senaste tiden? Minns iaf att SQ,TG,Qantas och JAL har nämnts och nu Air France och KLM.
 

Palazzi

Medlem
Det verkar vara väldigt på tapeten att starta lågprisbolag inom flygbranschen nu. Hur många har det inte varit på tal om senaste tiden? Minns iaf att SQ,TG,Qantas och JAL har nämnts och nu Air France och KLM.

Ja, SQ nya lågprisbolag "Scoot" ska vara uppe i luften redan i början av Juni.

Tror som tidigare påpekats att det inte är någon vidare bra idé att som flag carrier starta lågkostnadsdivisioner.... låt renodlade lågprisbolag sköta sådant.
Som kunnat ses i t.ex Iberia så kan det ju leda till rejäla slitningar i de interna leden, förutom de ekonomiska problemen det kan leda till.

Iofs finns det väl vissa som lyckats: Jetstar, som en del av Qantas och Germanwings för Lufthansa, men sen ser det tunt ut..
 
Toppen