Senaste nytt

Stockholm - Istanbul - Dhaka

Brandten

Medlem
Jag kommer ihåg när jag var riktigt färsk på forumet (det är jag väl fortfarande i vissa ögon) så var det ett virrvarr av trådar att ta sig igenom för att hitta det man skulle. Nu har man fått LITE mer sökvana men tänkte för enkelhetens skull när jag refererar till saker, försöka länka så mycket som möjligt till trådar som har med ämnet att göra här nedan.


Planeringen
Vi kommer framöver att göra en hel del affärer i/med Bangladesh och det var därför dags att fråga forumet efter bästa rutten att ta sig till Dhaka från Stockholm. Letar struliga biljetter till Bangladesh.

Som vanligt får man bra hjälp från medlemmar som har mer flygvarv runt jorden än vad månen har så efter lite velande med konstiga routings via alla möjliga städer så föll valet till slut för TK via IST ännu en gång.

Anledningen till valet var att jag länge gått och suktat efter att få besöka CIP loungen i Istanbul när jag varit här, pratat med andra och sett artiklar i tidningar och forum. Jag har tidigare bara haft PP (Priority Pass via American Express Platinum) och därmed fått nöja mig med PP lounger (som ni kan läsa mer om via länkar i Hjälp planera loungehopping i Istanbul) men så dök mitt Eurobonus Guld kort upp och jag ställde frågan om man har Loungetillgång med EuroBonus Gold kort istället för Priority Pass? När svaret var ja så blev resan bokad. Hittade senare Turkish Airlines statusmatchar och fick även ett Turkish Airlines Miles&Smiles Elite card vilket också ger CIP Lounge access (men man behöver ju så klart bara ett).


Avresa hemifrån
Turkish Airlines flight TK1792 från ARN till IST skulle avgå kl06:45 och jag hade förbokat taxi till kl04:30, satt larmet kl03:55 men vaknade kl03:00 (resfeber?). FruBrandten hade varit på galej kvällen innan och ännu inte kommit hem. Det i kombination med att min taxi snart skulle komma och att vår 2 åriga dotter låg och sov i sängen gjorde att jag blev lite stressad. Kom i samma panikartade andetag på att vi ju har en annan familjemedlem som bor hos oss en stund så barnvakt skulle lösa sig. FruBrandten behagade ändå att dyka upp kl0330 så jag kunde gå upp och packad det sista i väskan, ta en dusch och bli klar kl04:15. Tittade i Taxi-appen och såg att han stod längre ner i gatan och väntade så jag ringde växeln och bad att de skulle skicka fram bilen. Avresa kl04:20 och ankom Arlanda kl04:55 vilket är ca 8 minuter före tidtabell.


Incheck på Arlanda
I terminalen var det ett tiotal personer i TK´s ekonomiklass checkin medan det var tomt i businessdisken. Eftersom jag läst mig till att TK Elite kan använda just denna så gick jag fram och efter mindre än 1 minut var väskan och Brandten på väg.

Gate 1-10 har sedan en tid tillbaka Fast Track för TK och DY pax och även i den här kön var jag ensam. Tyvärr var jag så ensam att det inte ens fanns någon personal på andra sidan för att ta emot mitt bagage. Fick vänta 2 minuter innan stationen bemannades och jag kunde scannas vilket av naturliga skäl gick ganska fort då jag fortfarande var ensam. Det hade kanske varit bättre att gå den vanliga vägen, dvs genom SAS incheck-area, Fast Track, Taxfree och därifrån till SAS Guld Lounge som var mitt mål för morgonen men idag skulle det testas något nytt.

Klockan var nu 05:15 och jag gick in i SAS Guld Lounge för att orutinerat lägga min NFC taggade mobil mot läsaren vilket resulterade i "no access". Efter lite manuell hantering visade det sig såklart att TK´s flighter inte ligger med på den där NFC prylen så efter scanning av boardingkort var jag välkommen. Jag satt mig längs fönstret och åt en ganska tråkig frukost.
20160221_051546.jpg



Mot gaten
Boardingpasset visade boarding time kl05:55 men jag gick lite sent och kom fram till gate 20 kl06:15 vilket inte var några som helst problem då ombordstigningen var lite försenad. Efter några minuter gick vi ombord TK1792 som idag flögs av TC-JPL, en A320 från 2007. Eftersom detta är morgonens första flight till IST så kommer flygplanet in till ARN kvällen innan som TK1791 vilket betyder att den står och blir kall över natten som personalen försöker kompensera för på morgonen genom att ha på full värme i kabinen med resultatet att kabinen naturligtvis är på tok för varm.
Jag var nästan först ombord och gick direkt bak till galley och frågade om ett glas vatten innan jag satt mig på min plats 20A som jag tyckte hade väldigt dålig benplats.

Det var 95 pax ombord idag och jag fick en hel rad för mig själv vilket var ganska skönt.
20160221_065043.jpg

Två rader bakom mig satt en familj med en liten kille på uppskattningsvis 2 år som grät och skrek oerhört högt och sa ”ont, ont”. Vet inte om så var tillfälle då jag vet att barn säger saker som de kanske inte alltid menar. Mitt relativt nyblivna pappahjärta tyckte i alla fall väldigt synd om killen. För några år sedan så hade jag bett om att få byta plats men nu som förälder så har tålamodet för ”oljud” nått oanade höjder.



Takeoff och inflight
20160221_070217.jpg

Klockan 07:04 lyfte hjulen från backen och menyer för dagens ombordservering delades ut ganska omgående och jag såg som vanligt fram emot maten ombord på TK. Själva serveringen kom till min plats kl07:53. Eftersom jag varit vaken en stund så reflekterade jag inte över vad klocka var och bad om en Gin & Tonic.
CC tittade lite förbryllat på mig och sa:

- Sir, we do not serve alcohol during breakfast.

Trött, eller något då jag trodde hon menade stark-fika så kontrade jag med:
Ok, I can have a Efes beer thanks.
- No, we don’t have any alcohol, we have orange juice.
Ok that’s fine. Can I have some water as well?
- You already have water on your tray, do you want additional?
Yes please.

Extra vatten är ett måste för min del då de medföljande små brick-vatten-behållarna endast innehåller en halv plastmugg vatten vilket jag tycker är för lite på en 3h flygning.
20160221_080117.jpg

Tjejen som serverade mig lutade sig fram och sa.
- If you come back to me later I will arrange a drink for you.

Dagens meny
20160221_075332.jpg
20160221_075534.jpg

Som nämnt ovan så var det ganska trångt för benen och jag som är 182cm fick PRECIS plats utan att tycka stolsfickan var allt för störande. Däremot kunde inte brickan dras ut, vilket resulterade i en onormal framåtlutad ätposition för att nå fram till maten, vilket i sin tur resulterade i att pannan slog emot stolsryggen framför. Tog en bild för att illustrera det hela.
20160221_075936.jpg

Jag är oftast ganska medveten om mitt platsval och idag hade jag valt A-seat (dvs vänster sida) och planerar efter METAR och TAF för att få så bra utsikt som möjligt. Med denna information på plats idag visste jag att det skulle bli en fin vy med soluppgång över Sverige samt inflygning till bana 05 i Istanbul vilket betyder vy över Istanbul stad.
20160221_071343.jpg
20160221_094528.jpg
20160221_095653.jpg


Landning

Strax innan landning, meddelande personalen som vanligt att det var dags att göra klart kabinen för landning. Dvs upp med stolsryggen, lägga undan bagage, kasta sopor och dra upp "blinds". När allt var gjort kom en manlig CC fram till mig med en Efes. Förvånad (då jag hade glömt bort det) frågade jag om jag kunde dricka den nu? Inga problem sa han! Tjejen som från början tog min beställning hade glömt bort det och kom bort till mig och bad om ursäkt och hoppades den smakade (vilket den gjorde!)
20160221_094221.jpg

En sak jag ofta lägger märke till, är hur folk bullar upp med kuddar och saker för att hitta ett bra stöd för huvudet. Förvånansvärt få verkar veta om att många nackstöd går att justera ganska mycket i höjd och sidled och jag hade inga problem att "klämma in" huvudet i ett ganska väldanderat nackstöd och kunde därmed sova 1h ombord.
20160221_095132.jpg


Istanbul Ataturk Airport
Som vanligt fick vi bussgate och jag gick av sist. På bussen fick jag ståplats tillsammans med en mamma som bar på ett litet barn. Jag petade lite ilsket på en yngre tjej som satt på en stol och frågade om hon inte kunde tänka sig att ge bort sin plats? Hon svarade att hon redan frågat men att mamman avböjt. Typiskt, när man försöker vara snäll.

Eftersom jag inte fått mitt TK Elite kort på posten ännu så tänkte jag gå till Card Press Service som är i avgångshallen men i horisonten kunde jag skymta ingången till CIP Loungen och jag kunde helt enkelt inte hålla mig så gick i raska steg mot entrén.
20160221_113207.jpg


CIP Lounge
Blippade boardingkortet och gick in för att därefter ta ett varv i hela loungen. Det var väldigt mycket folk här och jag antar att det var TK33, TK77, TK9 och TK79 (dvs USA avgångarna) som tog upp mycket av utrymmet för efter ett par timmar så var det betydligt luftigare här.
20160221_141455 - Copy.jpg
20160221_113316.jpg 20160221_113332 - Copy.jpg Visa bifogad bild 48513
20160221_113448.jpg
20160221_114228.jpg
20160221_114239.jpg
20160221_141354.jpg
20160221_113419.jpg
20160221_113423.jpg

Efter att jag gått ett varv runt gick jag till concierge service för att boka en dusch och man meddelade att det var 1h 20min kö. Inga problem tänkte jag och fick min ljud/ljus/vibrations-dosa och gick för att äta lite. Satt mig ner och slösurfade lite samt åt lite lunch.
20160221_115315.jpg

Jag la märke till att strömuttagen var Apple-anpassade, dvs USB sladden rakt ut och inte från sidan som det är på tex Samsung.
20160221_114928.jpg

Plötsligt blev ett jäkla liv på bordet. Det hade då gått 55 minuter bara. Reagerade på att dosan var lite väl hetsig och jag kände mig stressad att snabbt packa ihop alla saker i min väska och bege mig en våning upp till duscharna för att inte störa bordsgrannarna.
20160221_124409.jpg
20160221_124414.jpg
20160221_124431.jpg
20160221_124437.jpg

Jag funderade lite på vad man skulle ha badrocken och tofflorna till då man är helt själv där inne ändå? Duschade och gjorde mig klar på 10 minuter för att snabbt ge plats till andra som ville nyttja faciliteten. Duschen hade vanligt handtag, jetstråle från sidan och regnfunktion. Bra tryck och jämn temperatur till skillnad mot andra loungeduschar jag testat. Det fanns bluetooth och belysning i duschen men inget av detta fungerade.
20160221_124804.jpg
20160221_124817.jpg


Nästa del
Nu har jag inte så mycket mer att skriva eller visa från del 1 (ARN-IST). Tog några timmar att skriva detta och en väldigt god latte med en jordgubbstårtbit slank ner på vägen.
20160221_141717.jpg

Nästa del blir IST-DAC med TK712 där boarding börjar kl17:15 lokal tid. Ska försöka hinna med en massage och trycka mitt TK Elite kort innan avgång. På torsdag 25/2 kommer del 3 (evt 4) när vi flyger hem DAC-IST-ARN.

På återhörande och tack för att ni läste! :)
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Ja man ska tydligen kunna lyssna på sin favoritmusik medan man står det.

Skulle kunna tänka mig att funktionen är inaktiverad av flera anledningar.
1) Personalen skulle få en massa frågor om hur man kopplar upp enheterna.
2) Man kan riskera att koppla upp sig mot fel dusch (lol).
3) Duschen skulle nog ta lite längre tid om det spelades en massa mysiga duschlåtar.
 

Brandten

Medlem
En negativ och lite konstig sak (tycker jag) är att loungen inte erbjuder vy över varken flygplats eller flygplan någonstans.
 
Toppen