Senaste nytt

5* Beijing

Hotelltips i Beijing sökes. 4-5*

I princip det enda jag vill se när jag är i Beijing är muren och förbjudna staden som jag vet just nu.
2 dagars vistelse varav 1 försvinner till muren antar jag?
Söker därför ett hotell där de pratar bra engelska och med lätthet hjälper till med guidade turer till muren osv.
Plus i kanten om det finns köpcentrum i närhet till hotellet.

Budget per natt: Ca 2.500 SEK

Har fastnat lite för följande hotell som alla ligger nära förbjudna staden.

Renaissance Beijing Wangfujing Hotel (Ca 1.500 SEK/natt inkl frukost - Betyg 4.6/5)
Legendale Hotel Beijing (Ca 1.600 SEK/natt inkl frukost - Betyg 4.6/5)
Waldorf Astoria Beijing (Ca 2.600 SEK/natt inkl frukost - Betyg 4.9/5)
Hilton Beijing Wangfujing (Ca 1.500 SEK/natt inkl frukost) - Betyg 4.5/5)

Bubblare:

Shangri-La China World Summit Wing (Ca 2.200 SEK/natt inkl frukost - Betyg 4.4/5)
Park Hyatt Beijing (Ca 2.600 SEK/natt inkl frukost - Betyg 4.6/5)

Är mest inne på Legendale eller Hilton, någon som bott på dessa?

Övrigt:

Kommer att boka en OJ till Shanghai och hem från Peking.
Är det bästa sättet att åka mellan dessa städer med tåg? Maglev vore kul att testa.
 

JohanA

Medlem
För några år sedan bodde jag på Hilton Beijing (det mellan city och flygplatsen) som statuslös. Vill minnas att jag var mycket nöjd med vistelsen. Anlände med SAS-flyget och checkade in och fixade privat guidad tour till muren dagen efter.

Hilton Wangfujing och Waldorf Astoria ligger dock suveränt nära förbjudna staden, och shoppingmalls finns i närheten.

De som jobbar med att boka guidade turer på hotell brukar dock erbjuda andra turer mot vad som visas på display. Det är minst lika bra och mycket billigare.
 
Jag brukar bo på Hilton Wangfujing, nära till förbjudna staden och de kan ordna bra bil till muren. Läs på vilken del av muren du vill till, personligen tycker jag Mutianyu är bättre, lite grönare men framförallt mindre turisktiskt än Badaling.
 
Jag rekommenderar Grand Hyatt. Nära torget och förbjudna staden. Härliga kvarter runtomkring med stora shopping centers men också en del av det gamla Beijing med trånga gränder och låg bebyggelse. I närheten, matmarknad med allehanda insekter och annat bös. På hotellet får du den bästa "fine dining" Peking-ankan i hela staden. Made in China är överlag en bra restaurang.
 

Andrew

Medlem
Jag rekommenderar Shangri-La China World Summit Wing. Hotellet ligger ovanpå ett köpcentrum och just Summit Wing är de våningarna högst upp, cirka våning 60-70, medan vanliga Shangri-La China World är nedanför. Bra frukost, rätt begränsad men trevlig lounge ingår, och rätt enkelt att ta sig till. Dock inte särskilt nära Förbjudna Staden jämfört med några av de andra hotellen du nämnt som faktiskt har gångavstånd dit.

Håller med @Golfkillen om Made in China. Åk dit och prova ankan!

Gällande muren går min röst också helt klart till Mutianyu framför Badaling.

När det gäller att ta sig mellan Shanghai och Beijing är nog höghastighetståget väldigt bra, men det kan vara svårt att boka (jmf med en flygbiljett) då man måste boka på plats eller anlita en turistbyrå som sköter detta åt dig mot avgift. Ta istället flyg till PEK (NAY är inte att rekommendera), och åker du från PVG, istället för SHA, kan du ta maglevtåg till flygplatsen och sedan förslagsvis fortsätta resan med Air China som kör widebody (A330?) på den sträckan.
 

Johanna

Medlem
Jag bodde på Legendale och var väldigt nöjd. Framförallt för att vara i Kina.

Besökte Mutianyu och det var inte så mycket turister där när vi var där. Jag bodde på brickyardatmutianyu som är ett ekologiskt hotell. Då bor du väldigt nära muren vilket gör att du kan vara där direkt när det öppnar utan att behöva gå upp i ottan. Hotellet är fantastiskt. Det är sån ro där och ren luft.

Jag funderar på att bo där igen när jag åker dit i maj.
 
Toppen